Geoblog.pl    bogmar    Podróże    LITWA, ŁOTWA 2010    Zwiedzanie miasta

Litwa
Litwa, Kowno

1 LTL = 1,22 PLN

CENY PALIWA : D = 3.54 ;3,59 LTL ; E 95 = 4,09 - 4,22 LTL (na różnych stacjach małe różnice cenowe )
BUDZISKO ( granica ) - KOWNO = 100 km

W 1920 roku po zajęciu Wilna i jego okolic przez Polskę, Kowno do 1940 roku stało się czasową stolicą i najważniejszym miastem Litwy. Po wojnie Wilno ponownie stało się stolicą, Kowno zaś stało się drugim pod względem wielkości i liczby mieszkańców miastem Litwy.

W centralnej części i w starówce Kowna za parking samochodów w dni robocze od 8:00 do 18:00 trzeba płacić. Miasto jest podzielone na strefy : w czerwonej strefie 1h = 3 lity, najkrótszy czas parkingu - 20 min.; w niebieskiej strefie - 2 lity, najkrótszy czas parkingu - 30 min., w zielonej strefie - 1 lit za 1h

Przy supermarkecie IKI znaleźliśmy wolne miejsce gdzie zostawiliśmy samochód i poszliśmy zwiedzać miasto.

Najciekawsze miejsca do zwiedzania znajdują się w Alei Wolności (Laisves Aleja) i w jej sąsiedztwie. To tu przy skrzyżowaniu z ulicą A. Mickiewicza znaleźliśmy dobrą informacje turystyczną gdzie zaopatrzyliśmy się w mapy i informator turystyczny (wydany po polsku) i ruszyliśmy w miasto. Warto też pospacerować po ulicy Vilniaus.

Na naszej trasie zwiedzania znalazł się Ratusz z Placem Ratuszowym, w którego sąsiedztwie jest Bazylika Archikatedralna św.Apostołów Piotra i Pawła, zamek, Kolegium Jezuickie, w którym nauczał Adam Mickiewicz. Znajduje się ono przy rzece Niemen tuż obok Kościoła Witolda (Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny). Dotarliśmy również do gmachu historycznej prezydentury Republiki Litewskiej w Kownie, Bazyliki Archikatedralnej, Kościoła św. Michała Archanioła.
Muzeum Wojskowe znajduje się obok parku, w którym stoi Pomnik Wolności. Jest to symbol litewskiej państwowości wzniesiony w 1928 roku. Za panowania reżimu stalinowskiego pomnik zniszczono, a w 1980 roku odbudowano.
W Parku Muzeum Wojskowego znajdują się pomniki z popiersiami znanych litewskich polityków i pisarzy. Płonie tu Wieczny Ogień a drewniane krzyże upamiętniają poległych za wolność Litwy.
Około 16:30 opuściliśmy miasto i odjechaliśmy w kierunku Rygi.