Geoblog.pl    bogmar    Podróże    GRUZJA 2018    Przylot. Zwiedzanie miasta.
2018

Przylot. Zwiedzanie miasta.

Gruzja
Gruzja, Tbilisi

Po 3h 50 minutach lotu lądujemy w Tbilisi (o 4:00 czasu lokalnego).

Kursy walut na lotnisku
1 USD = 2,558 (skup), 2,580 (sprzedaż)
1 EUR = 2,980 (skup), 3,010 (sprzedaż)

Kursy walut w mieście
1 USD = 2,60, 1 EUR = 3,00

Między lotniskiem (oddalonym o 18 km od centrum) a głównym dworcem kolejowym w Tbilisi (Wagzlis Moedani), od godz. 7:00 do północy, kursuje co 15 min autobus nr 37 (nocą co 40 min - bilet kosztuje 50 tetri).
Po wejściu do autobusu bilet kupujemy w automacie, akceptuje on tylko monety 10, 20, 50 tetri. Przejeżdża on przez centrum i zatrzymuje się m.in. na Placu Wolności (Tawisuplebis Moedani).
Na lotnisku należy wyjść z hali przylotów i skręcić w prawo, iść do końca budynku i tu znajdziemy przystanek autobusu 37.

Metro czynne 6:00 - 24:00. Bilet 50 tetri. Karta Metromoney (na wszystkie środki komunikacji) – 2 GEL– jest zwrotna (zachować paragon zakupu), jednorazowe dobicie 50 tetri (0,5 GEL). Można ją zakupić w kasach na każdej stacji metra.

Informacja Turystyczna Pushkin Square 10:00-21:00 (codziennie) i na lotnisku 24h/ co dzień.

Główny dworzec autobusowy przy stacji metra Didube, skąd odjeżdżają marszrutki do większości miast. Płaci się przy wyjściu.

W poniedziałki zwykle obiekty są nieczynne.

Woda z kranu nadaje się do picia.

Autobusem 37 dojeżdżamy do stacji metra Avlabari i idziemy do zarezerwowanego mieszkania. Szybka kąpiel, posiłek i wyruszamy w miasto. Rano już jest bardzo ciepło - 26°C.

Zwiedzanie zaczynamy od położonego najbliżej nas zaplanowanego obiektu Cminda Sameba (Sobór Trójcy Świętej) na wzgórzu św. Eliasza, 98 m wysokości, 14 m podziemi, 9 ołtarzy. Budowla z 2004 r. - największa świątynia na całym Kaukazie. Znajdują się tam zielone alejki, stawy oraz fontanny.

Schodząc w dół dochodzimy do Pałacu Prezydęckiegp. Ozdobiony jest szklaną kopułą i otoczony domami.

Idąc dalej w stronę rzeki Kury dochodzimy do Parku Miejskiego. Jest tu "Tańcząca Fontanna". Codziennie o 21:00 jest włączana kolorowa iluminacja, która w takt muzyki zmienia barwy a dysze fontanny odpowiednio sterowane zmieniają strumienie wody, tańcząc w rytm muzyki. Spektakl trwa około 40 minut.
W Parku Europejskim znajduje się też charakterystyczny Most Pokoju, który przez miejscowych jest żartobliwie nazywany „podpaską”. Sam most jest według mnie bardzo ładny, duże wrażenie robi nocą kiedy szklany dach jest pięknie podświetlony.

W parku jest dolna stacja kolejki linowej. Wjeżdżamy na górę przy Forcie i figurze Matki Gruzji (na płn. Ogrodu Botanicznego). Wjazd na górę Narikala kosztuje 2,5 lari (od 10:00). Jedzie się dosłownie kilka chwil.
Twierdza Narikala składająca się z dwóch otoczonych murem części, jest usytuowana na stromym wzgórzu pomiędzy łaźniami siarkowymi i ogrodami botanicznymi. Na niższym dziedzińcu znajduje się odrestaurowany kościół Św. Mikołaja. Wstęp jest darmowy.

Obok jest figura Kartlis Deda – Matki Gruzji. Aluminiowa statua ma 20 m wysokości. W lewej ręce kobieta trzyma puchar wina, w prawej miecz. Pierwszy jest dla przyjaciół, drugi dla wrogów.

Ze wzgórza schodzimy pieszo. Schodząc, zobaczymy jedną z ładniejszych części tbiliskiej starówki. Eleganckie knajpki, dobre hotele i sklepy z pamiątkami. Po prawo mamy legendarne carskie łaźnie siarkowe. Do wyboru jest kilka obiektów. Wykorzystują naturalne gorące źródła, które obecne są w głębi ziemi. Łaźnie pięknie wyglądają z góry ze wzgórza Narikala i z dołu z uliczek dzielnicy Abanotubani.
Najbardziej znana - niebieska Orbeliani. Jedne są prywatne (Royal Bath), drugie publiczne (Łaźnia publiczna nr. 5) - przy czym publiczne nie znaczy koedukacyjne. Główna różnica polega na cenie i na tym, czy będziesz oglądać obcych ludzi i sam będziesz przez nich oglądanym.
Wizyta w łaźni publicznej: 2 - 3 GEL od osoby, a w łaźni prywatnej 30 - 40 GEL za godzinę.
Wchodząc do łaźni najpierw płacimy za wizytę. Potem rozbieramy się w szatni, z której przechodzimy do łaźni "właściwej". Wchodzimy tylko z kosmetykami, na golasa (ale w klapkach) - ręcznik zostawiamy w szafce. W łaźniach do wyboru mamy basenik z wodą i prysznic. Idąc do łaźni zabieramy z sobą mydło, klapki i ręcznik.

Polecamy niżej wymienione restauracje.
"Racha" - gruzińska rest.(w piwnicy) jedzenie podawane tutaj uchodzi za jedne z najlepszych w Tbilisi. (jest na Mikcheil Lermontovi St. róg Shalva Dadiani St (na płd od Tawisuplebis Moedani). Ceny przystępne. Wino 1 L = 6 lari. Na zdjęciach poniżej całe menu i zdjęcia lokalu (nie łatwo go znaleźć)..

"Dom Chinkali" - 37 Shota Rustaveli Ave, całodobowa restauracja w rejonie Placu Rewolucji Róż przy hotelu Radisson Iveria. W podziemiach dawnego kina serwowane są słynne gruzińskie pierogi w kształcie sakiewek w najpopularniejszej wersji z mięsnym farszem i bulionem, który należy wypić przed zjedzeniem. Wieczorem jest tutaj muzyka na żywo.

ketevan туризм Роза
Adres: 8/5 Martkofi Street 28, Tbilisi - 357 PLN za całe mieszkanie (5 nocy)