Geoblog.pl    bogmar    Podróże    GRUZJA 2018    Wyjazd do Stepancmindy

Wyjazd do Stepancmindy

Gruzja
Gruzja, Kazbegi

Kazbegi (obecna nazwa Stepancminda) 1740 m.n.p.m. to niewielkie miasteczko położone u stóp lodowca, które stanowi punkt wypadowy na jeden z najwyższych szczytów Gruzji – Kazbek (5047 m n.p.m.) i do najbardziej popularnego wśród turystów – kościoła Gergeti (Cminda Sameba 2170 m.n.pm.– Świętej Trójcy położonego u stóp tego wielkiego wulkanu.
Wyjazd z dworca Didube (marszrutki co 2 h jedzie 3 h, bilet 10 GEL) - 144 km.

Poprzedniego dnia będąc przy świątyni Sobór Trójcy Świętej zaczepił nas taksówkarz i w rezultacie umówiliśmy się, że za 200 lari (6 osób) zawiezie nas do Kazbegi, poczeka i wrócimy do Tbilisi.

Zabrał nas z domu o 7:00 rano.
Pierwszy przystanek, około 50 km od Tbilisi to malowniczy Zbiornik Żinwali (Jinvali, Zhinvali), który od 1985 roku służy przylegającej do niego elektrowni.
Po drugiej stronie Żinwali, jakieś 16 km dalej znajduje się kolejne malownicze miejsce – twierdza Ananuri, druga atrakcja po Kazbeku.
Ostatni przed naszym celem postój to platforma widokowa na kanion rzeki Aragvi, czyli owalna konstrukcja z arkadami i socjalistycznymi malowidłami, znana również jako kamienny chaos i faktycznie jest to miejsce unikalne chyba nie tylko w skali Gruzji. 70 m fresk powstał w 1983 roku z okazji 200 rocznicy ustanowienia rosyjskiego protektoratu nad wschodnią Gruzją w zamian za ochronę przed napaściami z południa.
Po dotarciu do Kazbegi nasz taksówkarz polecił nam swojego znajomego, który samochodem terenowym za 40 lari (6 osób) zawiózł nas pod klasztor Cminda Sameba, poczekał 45 minut i wróciliśmy do miasta.
Droga bardzo wyboista i samochodem bez wysokiego zawieszenia nie da się wjechać.
Mamy dwie wiadomości jedna dobra dla turystów, druga zła dla miejscowych kierowców, otóż budowana jest nowa droga na górę, tak aby mogły tam wjeżdżać wszystkie pojazdy. Kiedy zostanie ukończona nie wiemy.
Po krótkim zwiedzaniu miasta wsiedliśmy do samochodu naszego taksówkarza i bez przystanków wróciliśmy do Tbilisi.

Do Tbilisi ostatnia marszrutka o 17:00.