Geoblog.pl    bogmar    Podróże    GRUZJA 2018    Sweti Cchoweli i monastyr Samtawro
2018

Sweti Cchoweli i monastyr Samtawro

Gruzja
Gruzja, Mccheta

MCCHETA (marszrutki co 30 min, bilet 1 GEL z pierwszego parkingu w Didube).
To pierwsza stolica kraju, święte miejsce kaukaskiego narodu. Miejscowość znajduje się niecałe 25 km od centrum Tbilisi, pół godz. drogi od dworca Didube, pomiędzy malowniczymi wzgórzami, przy zlewisku rzek Aragwi i Mtkwari.

Zwiedzamy tu Sweti Cchoweli „Słup Życia” Świątynia pełniąca najważniejsze funkcje ceremonialne gruzińskiej cerkwi autokefalicznej i największy zabytek Mcchety.
Kilkaset metrów od świątyni leży monastyr Samtawro – „Miejsce Włądcy”. Jego nazwa związana jest z pochówkiem w tym miejscu króla Miriana II i jego żony Nany.
Podobnie jak Dżwari i Sweti Cchoweli, klasztor objęty jest ochroną UNESCO.

Aby dostać się do Dżwari (chociaż to tylko kilka km w linii prostej od Sweti Cchoweli, to dojazd nastręcza sporych problemów. Chyba że weźmiemy prywatną taksówkę.
Z Mcchety można pójść w lewo od miasteczka, wzdłuż rzeki, po około 1,5 km natkniemy się na most, po którym przekroczymy Kurę. Potem należy przejść przez drogę szybkiego ruchu, wrócić się 1,5 km, wspiąć się po zarośniętym krzakami zboczu i jesteśmy w Dżwari.
My jednak zrezygnowaliśmy z dotarcia tam i wróciliśmy do Tbilisi.