Geoblog.pl    bogmar    Podróże    Praga w 4 dni - 2018    Przyjazd, zwiedzanie

Przyjazd, zwiedzanie

Czechy
Czechy, Praga

Do Pragi przyjeżdżamy rano o 6:50 na dworzec autobusowy UAN Florenc przy stacji metra o tej samej nazwie (żółta linia)
Jest tu przechowalnia bagażu czynna od 6:00 do 22:00. Przechowanie 1 sztuki bagażu w tych godzinach kosztuje 60 CZK

Bilet na wszystkie środki komunikacji 30 min = 24 CZK, 90 min = 32 CZK, 1 dzień = 110 CZK, 3 dni = 320 CZK. Ważne również na kolejkę linowo - torową na wzgórze na Petrzynie.

Kantorów jest bardzo dużo, kursy walut podobne.
1 Euro = 25,60 CZK
1 USD = 21,50 CZK
1 PLN = 0,57 CZK

Jest kilka punktów Informacji Turystycznej. Ta przy Wieży Zegarowej czynna 9:00 -19:00 przez cały tydzień.

W Pradze są 3 linie metra: Zielona (A), Żółta (B), Czerwona (C).

Tramwaj nr. 22 dojeżdża prawie wszędzie tam gdzie turysta dojechać powinien, a do tego jego trasa jest bardzo malownicza. Po trasie można dowolnie wsiadać i wysiadać, i zwiedzić najciekawsze miejsca w Pradze. Kursuje codziennie od około 5 rano do 1 w nocy w odstępach około 5-10 minut w zależności pod pory dnia. Podczas weekendu odstępy czasu są dłuższe (10–15 minut).
Można nim dojechać na Hradczany (i wspina się wysoko wokół wzgórza), ma przystanek pod wzgórzem Petřín, kluczy urokliwymi uliczkami przecinając Malostranské náměsti.

Bagaże zostawiamy w przechowalni bagażu i zaczynamy zwiedzanie, choć od samego rana jest bardzo gorąco.

STARE MIASTO Ratusz Starego Miasta: Główną atrakcję tego miejsca stanowi XV-wieczny zegar astronomiczny - Orloj, na którym między 9 i 12 o pełnych godzinach można obserwować ruchome figury apostołów. Zegar składa się z części wskazującej położenie ciał niebieskich, medalionów reprezentujących miesiące oraz wspomnianych figur. Rynek Staromiejski otaczają kilkusetletnie kamienice. Na środku znajduje się pomnik Jana Husa. - podziemia romańskie i gotyckie oraz zabytkowe pomieszczenia ratusza i wieża.

Plac Wacława - około 700 m długości. Handlowe i administracyjne centrum miasta, miejsce ważnych wydarzeń historycznych i towarzyskich. Mieszczą się tutaj kina, teatry, siedziby banków, hotele, restauracje, dziesiątki małych i wielkich sklepów oraz biur. Plac powstał przy zakładaniu Nowego Miasta przez Karola IV w 1348 r. Nad placem góruje dziś gmach Muzeum Narodowego (koniec XIX w.) i pomnik narodowego patrona św. Wacława z 1912 r. dłuta J. V. Myslbeka.

Clementinum Adres: Mariánské náměstí 190 Jest to barokowy budynek znajdujący się w obrębie Starego Miasta, do którego został sprowadzony zakon jezuitów w 1556. Cały kompleks to nie tylko klasztor, dzięki jego rozbudowie znajduje się tu także szkoła, kolegium, biblioteki oraz co więcej obcerwatorium astronomiczne i teatr. W 1622 roku obiekt ten stał się głównym ośrodkiem szkolnictwa wyższego w Pradze.
Obok jest Biblioteka Rep. Czeskiej. (Metro A zielona - Staromestska)

Synagoga Staronowa Adres: Červená 250/2 Renesansowy budynek, którego budowę ukończono w 1568 roku w celu utworzenia zgromadzenia. Synagoga do 1950 r jest częścią Państwowego Muzeum Żydowskiego, gdzie od 1982 roku znajduje się wystawa tkanin synagogi. Jest to najstarsza synagoga wśród tych znajdujących się w dzielnicy Żydowskiej, a zarazem najstarsza istniejąca synagoga w Europie. (Metro A zielona - Staromestska). Obok stary cmentarz żydowski.

Synagoga Maisela Adres: Meiselova 10. zbudowana między 1590 - 1592, przy której znajduje się Muzeum Żydowskie z eksponatami upamiętniającymi historię czeskich i morawskich Żydów. Po pożarze w 1689 została odbudowana w stylu barokowym, a następnie zmieniono styl na pseudogotycki w latach 1893 - 1905. (Metro A zielona - Staromestska).

Synagoga Jubileuszowa Adres: Jeruzalémská 1310/7 Największa i zarazem najmłodsza synagoga gminy Żydowskiej w Pradze mieszcząca się w Nowym Mieście. Została wybudowana według projektu architekta i doświadczonego konstruktora Wilhelma Stiassny na miejscu innej synagogi, a budowę ukończono w 1906 r. Nazwa odnosi się do upamiętnienia 50. rocznicy panowania Franciszka Józefa I. (Metro C czerwona - Hlavni nadrazi)

Brama Prochowa (Prašná brána) – jeden z symboli Pragi. Budowę tej 65 metrowej późnogotyckiej bramy miejskiej rozpoczęto w roku 1475 na zlecenie Władysława II Jagiellończyka. Została wybudowana na fundamentach starszej bramy z XIII wi, która istniała w tym miejscu. (Metro B żółta - Namesti Republiky)

Municipal House (Dom Miejski) - Perła praskiej secesji z początku XX wieku jest dziełem wielu wybitnych artystów m.in. światowej sławy malarza Alfonsa Muchy. Nad wspaniałym wnętrzem pełnym czarujących salonów i salek góruje monumentalna Sala Smetany, piękny secesyjny wystrój zdobi też kawiarnię oraz restauracje Francuską i Pilzneńską. (Metro A zielona - Jiriho z Podebrad) obok Bramy Prochowej

Most Legii. Z mostu doskonale widać Hradczany i Most Karola, w stronę którego następnie się udaliśmy. Z jednej strony mostu znajduje się Staromiejska Wieża Mostowa, zbudowana w 1380 r. Naprawdę robi wrażenie. Tuż obok znajduje się Plac Krzyżowców, z pomnikiem Karola IV oraz kościołem Zbawiciela (kostel sv. Salvatora) i kościołem św. Franciszka (kostel sv. Frantiska). Sam most to jedno z najsłynniejszych miejsc w mieście. Tam można spotkać malarzy sprzedających swoje obrazy, osoby rysujące na poczekaniu karykatury, sprzedawców wszelkich możliwych pamiątek, emerytów grających w gry, miejscową młodzież. Most zdobi 30 posągów świętych. Na drugim końcu mostu znajdują się dwie wieże mostowe Malej Strany.

Most Karola – jedno z bardziej zatłoczonych miejsc w Pradze, na którym oprócz turystów spotkacie ulicznych grajków.

Staromiejska Wieża Mostowa (przy moście Karola)

Teatr Narodowy Reprezentacyjna scena Republiki Czeskiej, wybudowana ze składek całego narodu pod koniec XIX w. Wizyta na operowym, dramatycznym czy baletowym spektaklu we wspaniałym wnętrzu teatru dostarcza niezapomnianych wrażeń. (przy moście Legii, Metro B żółta - Narodni trida)

Przydatne linki
Podziemia Starego Miasta
TRAMWAJ 22 – TRASA WIDOKOWA PO PRADZE
Mapy i schematy, komunikacja miejska