Geoblog.pl    bogmar    Podróże    INDIE 2011    Red Fort, meczet Jama Masjid, Old Delhi

Red Fort, meczet Jama Masjid, Old Delhi

Indie
Indie, Delhi

1 USD = 45,3 INR - w kantorze na Main Bazar

Delhi leży nad rzeką Jamuną i jest stolicą jednostki administracyjnej o tej samej nazwie mającej status Narodowego Terytorium Stołecznego Delhi (zajmuje większość jego obszaru). Na obszarze narodowego terytorium stołecznego Delhi znajduje się stolica Indii – Nowe Delhi (dawna stolica brytyjska). Władze terytorium zabiegają o przekształcenie go w stan.Miasto jest drugim (po Bombaju) co do wielkości miastem i liczy ponad 18 mln. mieszkańców.

Klimatyzowane autobusy HoHo umożliwiają odwiedzenie w ciągu kilku godzin (pętla ma 65 km) 19 najciekawszych miejsc w Delhi, takich jak Czerwony Fort, Rajghat, National Gallery of Modern Art, India Gate, Purana Qila, Humayun's Tomb, Lotus Temple, Qutub Minar, Hauz Khas Village, Haat Dilli, Safdarjung Grób, Teen Murti Marg-Nehru Muzeum, Muzeum Narodowe, Janpath i Jantar Mantar.
Jednodniowy bilet na HoHo autobus kosztuje Rs.300. Autobusy kursują od 8:00 - 20:00 (co 30 min.). Karnet umożliwia pasażerom wsiadanie i wysiadanie na każdym z przystanków HoHo.

O 6:25 jesteśmy w Delhi. Lotnisko jest bardzo duże i nowoczesne a podłoga Terminala 3 jest wyłożona wykładziną dywanową. W Polsce mróz, śnieg a tu +28 st. C.
Wyminiamy na lotnisku minimum USD na INR (potrzebne na opłacenie taxi) i za 20 $ dostajemy 800 INR.
Na lotnisku wykupujemy w okienku Pre-Paid przejazd taksówką do Main Bazar za 350 Rs (przy dworcu kolejowym New Delhi). Zatrzymujemy się w jednym z licznych w tej okolicy hoteliku Sky-View Guest House (350 Rs/pokój/doba), który znajduje się w małej uliczce odchodzącej od Main Bazar, która to ulica jest jednym wielkim bazarem z kilkunastoma punktami wymiany walut.
Należy pamiętać aby pokwitowanie za przejazd dać taksówkarzowi po upewnieniu się, że jesteśmy przywiezieni pod właściwy adres.
Po krótkim odpoczynku ruszamy w miasto bo plan zwiedzania napięty a czsu niezbyt dużo.
Pierwsze co wszyscy zauważyli to totalny brak toalet, wielki śmietnik na ulicach i brak tablic z nazwami ulic i bardzo złe oznakowanie przystanków komunikacji miejskiej.
Pierwszego dnia dotarliśmy do Red Fortu, meczetu Jama Masjid i trochę pochodziliśmy po zatłoczonym Old Delhi.
Tutaj każdy murek służy jako WC dla mężczyzn. Już z daleka można poczuć, że w pobliżu znajduje się toaleta.Idąc ulicą trzeba dobrze patrzyć gdzie się stąpa bo łatwo można wejść w odchody nie tylko zwierzęce.
Udając się do Old Delhi przez wiadukt kolejowy na jego końcu szosa jest mokra i czuć znany zapach, choć deszcz nie padał od ponad miesiąca. Zbliżając się widzimy przy skrzyżowaniu murek bez odprowadzenia ścieków i stojących tam mężczyzn i wsztstko jest jasne.
W podziemiach Connaught Place znajduje się Palika Bazaar z wyrobami odzieżowymi a na południe od tego placu ciągnie się ulica Janpath słynąca z kramów ulicznych i tybetańskiego targu. W okolicy Red Fortu na Chandi Chowk są bazary ze wszystkim tzn. mydło i powidło.

Czerwony Fort
Mury są zbudowane z czerwonego piaskowca o wysokości 33 m. i znajduje się w Old Delhi jako przypomnienie wspaniałych czasów i przepychu cesarzy Mughal. Został zbudowany w 1638 r. miał na celu chronić przed najeźdźcami.
Czynne: Wt-Nie - od wschodu do zachodu słońca, wstęp = 250 INR (w poniedziałki zamknięte).
Sound & Light Shows: o 18:00 (wstęp 80 IRN)

Jama Masjid
Ten wielki meczet w Old Delhi jest największym w Indiach, z dziedzińcem mogące pomieścić 25000 wiernych. To było rozpoczynane w 1644 i zakończył się w końcowej architektonicznych ekstrawagancji z Shah Jahan, cesarz Mogołów, który zbudował Taj Mahal i Czerwony Fort.
Bardzo dekoracyjne meczet ma trzy wielkie bramy, cztery wieże i dwa 40 m - high minarety zbudowane z pasków z czerwonego piaskowca i białego marmuru. Podróżni mogą wynająć szaty w północnej bramy. To może być tylko raz ubrać się jak mieszkańcy nie czując się jak outsider, tak aby większość z nich.
Wejście : Free

Sky - View Guest House - łazienka, ciepła woda, wentylator.