Geoblog.pl    bogmar    Podróże    INDIE 2011    Taj Mahal

Taj Mahal

Indie
Indie, Āgra

Agra znajduje się 204 km na południowy wschód od Delhi w stanie Uttar Pradesz. Czasy największej świetności miasto przeżyło za panowania wielkich mogolów, zwłaszcza Akbara (1556-1605), Dżahangira (1605-1627) i Szahadżahana (1628-1658).

Taj Mahal.
Tadż Mahal zostało wzniesione przez Szahdżahana nad brzegiem rzeki Jamuny, dla upamiętnienia ukochanej żony Mumtal Mahal. Zmarła ona w 1631, po trwającym 19 lat związku, przy porodzie 14. dziecka, w czasie wyprawy wojennej cesarza Szahdżahana do Dekanu. Budowa mauzoleum trwała 22 lata, co upamiętnia liczba kopułek wieńczących bramę wejściową. Pracowało przy niej około 20 tys. robotników, dla których wzniesiono w pobliżu dzielnicę mieszkalną. Mauzoleum, otoczone wysokim ogrodzeniem, jest dostępne tylko z jednej strony. Wejście prowadzi przez ogromną Bramę Saraceńską, wykonaną z czerwonego piaskowca. Wyłożone marmurem drogi prowadzą po obu stronach szerokiego kanału przez rozległe, podzielone na 4 symetryczne części ogrody do oddalonego o 300 m gmachu mauzoleum. Stojący na platformie grobowiec o wysokości 74 m, zwieńczony jest ogromną kopułą centralną w kształcie cebuli, otoczoną przez 4 mniejsze kopuły boczne. W jego narożach wznoszą się 4 wysmukłe okrągłe minarety. Sklepione łuki pokryte są mozaikami i wersetami z Koranu. Ściany mauzoleum, rozcięte podłużnymi niszami kryjącymi wejścia, ozdobione są cyzelowanymi w kamieniu ornamentami kwiatowymi o przewadze irysów oraz inkrustowane w kością słoniową i półszlachetnymi kamieniami: jaspisem, turkusem i agatem. Do głównej budowli przylegają 2 pawilony: zachodni zajmuje meczet, a wschodni - sala zebrań. Wewnątrz mieszczą się symboliczne sarkofagi (cenofaty - nie ma w nich ciał) Mumtal Mahal i Szahdżahana. Prawdzie grobowce znajdują się w podziemiach.
Bilet wstępu jest najdroższym biletem wstępu w Indiach, kosztuje 750 rupii, czyli ponad 15 USD. Warto udać się na drugą stronę rzeki płynącej tuż za Taj, żeby zobaczyć jak on wygląda z drugiej strony (wygląda tak samo, bo jest symetryczny).

Do Agry Fort przyjeżdżamy o 10:20 a nie jak miał być o 6:00. Pociąg miał opóźnienie ponad 4 godz.
Taksówką za 150 Rs dojeżdżamy do hotelu SAI PALACE miesszczącego się tuż przy południowej bramie Taj Mahal. Za pierwszą dobę płacimy 400 Rs, a za drugą 350 Rs. Na dachu hotelu jest restauracja z widokiem na Taj Mahal.
Szybka kąpiel i jesteśmy w Taj Mahal. Przy zakupie biletów dostaliśmy ochraniacze na buty i po 1 litrowej butelce wody.
W korycie rzeki płynie mało wody co odbiera trochę uroku temu miejscu.