Geoblog.pl    bogmar    Podróże    INDIE 2011    Fatephur Sikri i Red Fort

Indie
Indie, Fatehpur Sīkri

Red Fort
Czerwony Fort - Ośrodek władzy państwa Wielkich Mogołów od czasów Akbara, wybudowany w północno-wschodniej części Agry. Rozpoczęta w 1565 budowa trwała 8 lat. Masywne, zwieńczone blankami podwójne mury z czerwonego piaskowca wznosiły się na wysokość ponad 20 m i miały obwód około 2,5 km. Całość otoczona była fosą. Droga do Czerwonego Fortu prowadziła przez monumentalną bramę Amar Singh. Służyła też jako miejsce kaźni; za czasów Akbara zrzucano z niej skazanych na śmierć dostojników. Do wewnętrznej części fortu prowadzi kolejna brama, nad którą góruje dwupiętrowa, ośmioboczna Wieża Jaśminowa, kryta złoconą kopułą. W pobliżu wieży mieściły się najważniejsze pawilony cesarskiej rezydencji: Sala Audiencji Publicznych, gdzie cesarz przyjmował sprawozdania urzędników i rozpatrywał sprawy państwowe, oraz Sala Audiencji Prywatnych, gdzie przyjmował dyplomatów i najważniejszych dygnitarzy. Stał tam symbol władzy cesarskiej - Pawi Tron, wywieziony później przez Aurangzeba do Delhi. W 1739 r. w czasie najazdu szacha Nadira, Pawi Tron stał się łupem wojennym Persów. Początkowo Czerwony Fort pełnił funkcje militarne, wkrótce zaczęły przeważać jednak względy rezydencjonalne. Zaczęto budować pałace dla potrzeb rodziny cesarskiej
Wstęp = 250 INR

Fatephur Sikri jest wspaniałym fortem położony w wymarłym mieście jakieś 40km od Agry.
Poza trzema powyższymi (z listy UNESCO) warto jeszcze zobaczyć: Jama Masjid (Meczet Piątkowy), Itmad-Ud-Daulah's Tomb (grobowiec zwany Baby Taj, na nim wzorowali się projektanci Taj Mahal), meczet w stylu perskim, kilka świątyń hinduistycznych, w tym jedna budowana podobno nieprzerwanie od kilkuset lat.

Wynajmujemy taksówkę na cały dzień (1300 Rs) i jedziemy zwiedzić Fatephur Sikri.
Kierowca zostawia nas na parkingu około 1 km przed obiektem tłumacząc, że dalej nie może jechać. Dalej dzielnie idziemy pod górkę a Bartek biegnie i nas pospiesza. Jak do tej pory wszystkich zaskakuje swoją dzielnością. Oby tak dalej. Mijają nas motoriksze, które do dziś nie wiemy dlaczego mogły jechać dalej a nasza nie.
Wreszcie dochodzimy do ogromnych schodów na szczycie których znajduje się świątynia. Pokonujemy i tą przeszkodę i po zdjęciu butów wchodzimy do środka - wstęp 100 Rs/osoba. Następnie udajemy się na zwiedzanie fortu.
Wracamy na parking i bez trudu odnajdujemy naszą taksówkę i jedziemy do Red Fortu.