Geoblog.pl    bogmar    Podróże    MEKSYK, GWATEMALA, BELIZE 2015    Kanion Sumidero

Kanion Sumidero

Meksyk
Meksyk, Tuxtla

Rano o 6:30 przyjeżdżamy do Tuxli. Próbujemy się dowiedzieć jak dojechać do miasteczka Chiapa de Corzo gdzie jest przystań, z której wypływają łodzie do Kanionu Sumidero. Wszyscy odsyłają nas do TAXI i mówią, że tu autobusy nie jeżdżą i trzeba dostać się na główną drogę. Poszliśmy pieszo. Między KFC a Burger King na przeciw stacji benzynowej PEMEX jest przystanek autobusowy. Rano dużo colectivo było przepełnionych i nie zatrzymywały się na wszystkich przystankach. Po kilkunastu minutach trafiliśmy na busika, który jechał na dworzec autobusowy - opłata 6 MXN/osoba. Ledwie wyszliśmy z niego przed dworcem jechało już colectivo do Chiapa de Corzo. Za bilety zapłaciliśmy po 13 MXN. Autobus zatrzymuje się w centrum skąd do przystani jest około 300 m.
Po dojściu na miejsce dowiedzieliśmy się, że łódź wypływa jak ma 20 osób. Zobaczyłem wskazówkę informującą o nowej przystani 300 m dalej. Poszedłem sprawdzić cenę i okazało się, ze ceny są ustalone i są identyczne. Wróciłem więc z powrotem. Przed nami były już 4 osoby. Kupiliśmy bilety 190 MXN/1 bilet i czekamy aż uzbiera się wymagana liczba osób. Plecaki zostawiliśmy w biurze gdzie kupiliśmy bilety.
Po około 30 min. zaprowadzono nas do łodzi. Dostaliśmy kapoki i opaski na rękę. Widzę, że do 20 brakuje parę osób. Dopłynęliśmy do mostu i tam dosiadły się brakujące osoby. Okazało się, że tu jest też punk wsiadania.

Kanion Sumidero leży kilka kilometrów na wschód od Tuxtla Gutierrez, utworzony przez potężną rzekę Grijalva, która płynie w kierunku północnym przez kanion. Ściany w niektórych miejscach osiągają wysokość 1000 m.
Wewnątrz kanionu został otwarty nowy park ekologiczny. Płynąc widzieliśmy pelikany, kormorany i inne ptaki. Na drzewach skakały małpki i wreszcie ujrzeliśmy krokodyla, który dopłynął do brzegu i zaczął się wylegiwać.
Był też krótki przystanek przy wodospadzie, lecz była pora sucha i woda ledwo kapała.
Podpłynęliśmy na chwilę do kapliczki, która znajduje się w jednej z grot na wysokości kliku metrów. Do umieszczonej tam figurki Matki Bożej z Guadelupe dostać się można po drabinie. Grota sama w sobie też jest ciekawa, bowiem na jej ścianach znajdują się kolorowe, głównie różowe nacieki, powstałe na skutek wypłukiwania przez wodę zawartych w skałach minerałów.
Dopłynęliśmy do tamy, gdzie są turbiny wytwarzające prąd. Po krótkim postoju teraz już szybko wróciliśmy z powrotem. Całość trwała 2h45min.
Spytaliśmy się czy plecaki mogą tu jeszcze trochę zostać. Po otrzymaniu pozytywnej odpowiedzi poszliśmy pochodzić po miasteczku. Nie ma tu nic ciekawego. Jest kościół z dzwonnicą z której można zobaczyć panoramę miasta (wstęp 10 peso).

Wróciliśmy colectivo (za tą samą cenę) do Tuxla Guiterrez. Wyszliśmy w centrum. Tu spędziliśmy parę godzin. Plecaki mięliśmy ze sobą więc na zmianę trochę sobie pozwiedzaliśmy.
Dowiedzieliśmy się, że jest colectivo z centrum prawie pod sam terminal ADO z czego skorzystaliśmy.
Jeżeli chodzi o sam dworzec autobusowy to jest on połączony z wielką galerią handlową w której jest min. duży supermarket SORIANA czynny do 23:00. Resztę czasu do odjazdu autobusu tu spędziliśmy.
Toalety na dworcu - 5 peso. Można bezpłatnie skorzystać z toalet w Multikinie, które jest w centrum handlowym.

Piwo Sol 1L = 26 MXN - sklep OXXO
5 Takos = 30 MXN
W innym miejscu 2 Takos = 8 MXN
Wódka Oso Negro 1,2L, 40% (promocja) = 75 MXN - Soriana
Coca Cola 3,3L = 20 MXN - Soriana
Ciastka MARKIZY = 20 MXN

Nocnym autobusem o 23:55 - 6:05 (6h25 - 273 km) OCC = 262 MXN (18 USD) jedziemy do Palenque.