Geoblog.pl    bogmar    Podróże    EGIPT z rejsem po Nilu 2011    Dolina Królów, Świątynia Hatszepsut

Dolina Królów, Świątynia Hatszepsut

Egipt
Egipt, Luksor

O 6:00 ranu kiedy tęperatura jest jeszcze znośna wyjeżdżamy do Doliny Królów

Dolina Królów była miejscem odpoczynku panujących Nowego Państwa. Ten kanion, który wcześniej nazywano Miejscem Prawdy, znajduje się wśród niegościnnych gór Tebskich. Nad doliną panuje góra El Kurn, która ma symboliczny kształt piramidy. Dolina ma zachodnie i wschodnie ramię, przy czym najwięcej grobowców znajduje się na jego wschodniej części
Odkryto tutaj łącznie 62 groby, wszystkie nie są dostępne, gdyż na niektórych pracują aktualnie restauratorzy. Pierwszym grobowiec władcy zbudowano dla Thumtmosa I, co miało miejsce około 1512 roku p.n.e. Jednak nie wszystkie grobowce należą tutaj do faraonów.
Grobowce znakowano według kolejności w jakiej je odkrywano. „Jedynkę” ma grobowiec Ramzesa VII, który był odkryty w okresie wielkiej Grecji i Rzymu. Ten niedokończony grobowiec ma długość 44 metrów i składa się z korytarza, sali pogrzebowej i trzeciego pomieszczenia.
W 1979 roku wpisano Dolinę Królowych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Bilety wstępu do Doliny Królów można zakupić na parkingu. Podstawowy bilet wstępu - 80 LE uprawnia do zwiedzenia trzech grobowców. Jeżeli chcemy zwiedzić ich więcej, to musimy zakupić więcej kart wstępu. Do niektórych, jak na przykład grobowiec Tutanchamona, musimy zakupić oddzielne bilety. Pomiędzy grobowcami kursuje mały pociąg.Obecnie do zwiedzania udostępnione są 3 grobowce.
W 2009 roku został czaowo wprowadzony zakaz fotografowania i filmowania.
My odwiedzamy trzy grobowce polecane przez naszego przewodnika.
Tutanchamon, pierwotnie Tutanchaton (ur. ok. 1342-39 p.n.e., zm. 1323 p.n.e.) - w latach 1333-1323 p.n.e. faraon XVIII dynastii.
Grobowiec Tutenchamona odkrył 4 listopada 1922 roku angielski archeolog Howard Carter. Był on zapieczętowany i przebogaty. Złota maska Tutanchamona nosi ślady przeróbek. Także na sarkofagu odkryto ślady ponownego rzeźbienia.

Ramzes IV - faraon, władca starożytnego Egiptu z XX dynastii, z okresu Nowego Państwa. Syn Ramzesa III i królowej Isis (Iset). Panował prawdopodobnie w latach 1152-1145 p.n.e. Osiągnął sukcesję po śmierci swego ojca, a wyniku przedwczesnej śmierci starszego brata, Amonherchopszefa. Zasiadł na tronie w wieku powyżej czterdziestu lat. Swoje panowanie rozpoczął od wdrożenia lub kontynuowania procesu przeciwko zamachowcom na swego ojca. Małżonką jego była Tantipet, prawdopodobnie matka jego syna i następcy - Ramzesa V.
Ramzes IV pochowany został w Królewskiej Nekropoli w Dolinie Królów. W czasach rabunków, pod koniec XX dynastii, mumia króla została przeniesiona do skrytki w grobowcu (KV35) Amenhotepa II, gdzie została odnaleziona przez Victora Loreta w 1898 r. Obecnie znajduje się w Muzeum Egipskim w Kairze.

Następnie udajemy się do Świątyni Hatszepsut, wybitnej władczyni, wokół której powstało tysiące legend. Rekonstrukcja świątyni wykonywana jest przez polską misję archeologiczną.Następnie przyjrzymy się Kolosom Memnona.

W dolinie Deir el- Bahari znajduje się jeden z najpiękniejszych zabytków egipskich. Jest nim świątynia królowej Hatszepsut wzniesiona w XVI/XV w.p.n.e. na trzech tarasach połączonych ze sobą łagodnie wznoszącymi się rampami, u podnóża wysokiej i stromej skały. Najniższy taras wycięto w litej skale. Znajdował się tam dawniej ogród z drzewami mirrowymi i fontannami. Pod prawą kolumnadą, na tyłach tarasu polichromowane reliefy przedstawiają sceny z życia Hatszepsut. Drugi taras naśladuje rozwiązanie architektoniczne z poziomu pierwszego, z tym że z tyłu znajduje się jeszcze jedna dodatkowa kolumnada. Jej ściany zostały ozdobione płaskorzeźbami przedstawiającymi istotniejsze wydarzenia z czasów panowania królowej, takie jak wyprawa Egipcjan do Puntu po drzewa mirrowe. Na trzecim najważniejszym poziomie, rzędy kolumn i posągi Hatszepsut zasiadajacej na tronie w rytualnych szatach królewskich ze wszystkich stron otaczają taras. Kilka kaplic znajdujących się z każdej strony dziedzińca poświęcono królowej Hatszepsut i głównym bogom Egiptu. W głębi znajdowało się wycięte w litej skale sanktuarium, w którym kapłan odprawiał obrzędy ku czci zmarłej królowej.
Bilety wstępu - 30 LE.

Następnie zatrzymujemy się w pobliskiej fabryczce wyrobów z alabastru.

Kolosy Memnona to posągi, przedstawiające faraona Amenhotepa III. Sięgają 15,6 m. wysokości, a jeśli zmierzyć wysokość wraz w postumentem wysokość osiągnie 17,9 m. Jeden kolos ważny prawie 800 ton.
Postawione ok 1370 roku p.n.e. w Tebach Zachodnich postacie, stanowią jedyną zachowana część świątyni grobowej tego faraona, która zniszczona została prawdopodobnie przez trzęsienie ziemi ok. roku 1210 p.n.e.
Wyryte ze skalnych bloków kwarcu posagi, przedstawiają faraona siedzącego na tronie. Po jego bokach wyryto 2 postacie kobiet. Jedna z nich przedstawia żonę Amenhotepa III, a druga jego matkę. Boczne ściany tronu ozdobione są reliefem składającym się z dwóch bóstw, obrazujących Nil.