Geoblog.pl    bogmar    Podróże    EGIPT z rejsem po Nilu 2011    Wielka Tama Asuańska

Wielka Tama Asuańska

Egipt
Egipt, Aswân

Miasto Asuan jest oddalone ok. 900 kilometrów od Kairu. Powstało w miejscu, gdzie znajduje się dużo granitu, który wykorzystywany był do budowy piramid w Gizie. Karawany przywoziły tutaj złoto, kość słoniową i niewolników. W czasach cesarstwa rzymskiego do Asuanu wysyłano niepożądanych obywateli. Było to miasto wygnańców. Dzisiaj jest to ulubione miejsce wypoczynku.

Tu jest trochę cieplej bo + 40 st.C.
Za 50 USD/osoba wykupujemy wycieczkę fakultatywną, w skład której wchodzi przejażdżka po Nilu łodzią z żaglem (zwaną feluką).Pierwszy przystanek mamy na Aswan Botanic Islands (bilet wstępu - 10 LE), gdzie zwiedzamy ogród botaniczny.Dalej płyniemy łodzią do plaży i przesiadamy się na wielbłądy.Po 30 min. jazdy wzdłóż Nilu docieramy do wioski nubijskiej.Tam w szkole mamy krótką lekcję nauki alfabetu i cyfr egipskich i nubijskich.Następnie w jednym z domów możemy zrobić sobie zdjęcia z krokodylem.Wracając na statek na obiad zatrzymujemy się na pięknej piaszczystej plaży na krótką kąpiel w Nilu.

Po obiedzie dalsze zwiedzanie w tym Niedokończony Obelisk (bllet wstępu - 30 LE), Wielka Tama (bilet wstępu - 20 LE), wytwórnia papirusów i ekstraktów perfumeryjnych oraz wizyta na bazarze.

Niedokończony obelisk - Na południe od Asuanu, w kamieniołomie granitu znajduje się gigantyczny obelisk, pochodzący z czasów Nowego Państwa. Gdyby został ukończony, miałby 41 m wysokości i ważyłby około 1200 t. Zdążono obrobić trzy boki kolosa, gdy odkryto skazę w kamieniu. Porzucono więc obelisk, nie oddzielony nawet od skalnego podłoża.

Pierwsza tama została zbudowana w okresie 1892-1902 z miejscowego granitu. Jej zadaniem było zwiększenie zapasów wody i regulacji Nilu. Tama nie jest tylko źródłem wody, ale i energii elektrycznej, która przesyłana jest do całego Egiptu.
Wysoka Tama ma długość 3 600 m, szerokość u podstawy 980 m i 40 m u szczytu oraz wysokość 111 m. Do jej zbudowania użyte zostały 43 miliony m³ materiału. Maksymalna przepustowość tamy wynosi 11 000 m³/s.
Moc elektrowni wodnej Wysokiej Tamy wynosi około 2,1 gigawatów (12 generatorów po 175 megawatów każdy).

W okolicy zachodniego końca tamy, znajduje się wieża w kształcie kwiatu lotosu. Wybudowana została jako pomnik przyjaźni egipsko-radzieckiej, dla upamiętnienia pomocy ZSRR przy budowie Wysokiej Tamy.W tym miejscu trzeba dodać fakt, iż budowę zaczęli Rosjanie ale gdy Egipcjanie zorjętowali się, że 2/3 budowniczych to etetowi funkcjonariusze KGB kazali opuścić im kraj nie zapłaciwszy za min.turbiny, które pracują do dziś.Pracę dokończyli Amerykanie.
Budowę tamy rozpoczęto w roku 1960, a ukończono 21 lipca 1971 roku. Jezioro Nasera zaczęto zalewać już w roku 1964, po ukończeniu pierwszego etapu budowy.Jest ono największym sztucznym akwenem na świecie. Jest też miejscem pobytu ptactwa, a na jego brzegu spotkać można gazele i lisy. W okolicznych mieliznach nie brak krokodyli.
Na Wielkiej Tamie jest zakaz filmowania.