Geoblog.pl    bogmar    Podróże    ISLANDIA i WYSPY OWCZE 2012    Gorące źródła błotno - siarkowe

Gorące źródła błotno - siarkowe

Islandia
Islandia, Krafla

Pochmurno, +12° C. Po południu padał przelotny deszcz.
Rano ze schroniska przechodzimy na drugą stronę ulicy i idziemy do Hveravellir zobaczyć gejzer - +100° C. Po drodze odwiedzamy skansen z kościołem.
Przejeżdżamy wzdłuż Mývatn - "Jezioro Much", płytkie, raj dla wielbicieli ptaków, specyficzy klimat panujący w okolicy

Następnie dojeżdżamy do ruin kościoła z 1779 r, który to znalazł się na linii przepływu lawy. Wydarzył się cud. Rzeka lawy rozdzieliła się przed drzwiami świątyni. Obok w 1972 r zbudowano nowy kościół.

Jadąc dalej natrafiliśmy na gorącą dziką lagunę i oczywiście musieliśmy się w niej wykąpać.

W niezbyt dużej odległości od tych gorących źródeł jest Hverarönd . Jest to geotermalny obszar z bulgoczącymi błotami i dymiącymi parą otworami w ziemi. Jest to najbardziej piekielny i fascynujący obraz na Islandii. Doskonale widać wielobarwne zabarwienia gliny.

Jedziemy dalej i przejeżdżamy koło Krafli największej geotermalnej elektrowni na Islandii powstałej w 1973 r. Zbiornik magmy znajduje się tutaj na głębokości 3 - 8 km. Jest on przyczyną aktywności wulkanicznej.

Tego dnia zaliczyliśmy jeszcze spacer po nieczynnym wulkanie Krafla, wejście na wulkan Viti z jeziorkiem w środku krateru, szczelinę skalną z gorącą wodą + 50° C. Weszliśmy na wulkan Dimmuborg i obeszliśmy go w około. Obok niego są tzw. ,,czarne zamki", które również zaliczyliśmy.

Przeszliśmy również trasą widokową na Półwyspie Hofsi, gdzie podziwialiśmy wspaniałe formacje skalne zatoczki.

Byliśmy również w geotermalnym obszarze Krýsuvík - Seltun na Półwyspie Reykjanes. Część trasy widokowej wyposażona jest w drewniane pomosty.

W tym rejonie można podziwiać cudowne formacje lawowe (słupy, kolumny, itp.), gorące jeziora błotne, wulkan Hverfjall, pole lawowe - Eldhraun,
Przed północą zdążyliśmy jeszcze w miejscowości Skutustadir odwiedzić pseudo kratery.

Zapraszamy do obejrzenia filmów Krafla
Krafla - Kirkjuhingur
Viti volcano, Krafla geothermal power station