Geoblog.pl    bogmar    Podróże    ISLANDIA i WYSPY OWCZE 2012    Geysir i Strokkur oraz wodospad Gullfoss.

Geysir i Strokkur oraz wodospad Gullfoss.

Islandia
Islandia, Gullfoss

Dziś jest niedziela więc jedziemy na poranną mszę św. W Hafnafjördur w pobliżu Reykjaviku znajduje się klasztor Karmelitanek, które przybyły tutaj z Elbląga w 1984 roku na prośbę ówczesnego biskupa katolickiego H. Frehena. Karmel to zakon o dość surowej regule, zakonnice nie mogą opuszczać klasztoru, spędzają na modlitwach osiem godzin dziennie, a śpią tylko tyle, ile muszą. Ich aktywność polega na uprawianiu warzyw, wytwarzaniu świec, figurek świętych, krucyfiksów itp.
Od rana zaczęło się chmurzyć i jak dojeżdżaliśmy do klasztoru to rozpadało się na dobre.
Po mszy Siostry Karmelitanki zaprosiły nas na poczęstunek (kawa, herbat, ciastka). Później zrobiliśmy drobne zakupy w ich sklepiku (ich rękodzieła).

Po opuszczeniu klasztoru ruszamy dalej podziwiać atrakcje Islandii. Pierwszym punktem jest Geysir.
Wielki Geysir i Strokkur - najpopularniejsze gejzery Islandii. Niegdyś Geysir był bardzo aktywnym, regularnie wybuchającym i największym na Islandii gejzerem. Obecnie pozostaje w "uśpieniu", rzadko budzi się, a jego erupcje są niewielkie. W tej chwili Strokkur przejął rolę największego gejzera na wyspie.

Po obejrzeniu tej atrakcji jedziemy kilka km do najpiękniejszego wodospadu - Gullfoss "Złote wodospady" na rzece Hvítá, niedaleko pola gejzerów, jadąc nieco na północ drogą nr 35. Bardzo malowniczy, szeroki wodospad, dwustopniowy, wpada do wysokiego i długiego kanionu. Można obserwować go z góry oraz dojść do niego wytyczonym szlakiem. Pogoda jednak w dalszym ciągu nie sprzyjała, czasami mocno padało.

Jadąc dalej docieramy do wodospadu Hjalparfoss, oglądamy malownicze jeziorko w Ljotipollur. Późnym wieczorem przyjeżdżamy do Fjallanbaki Nature Reserve.

Zapraszamy do obejrzenia filmów Gullfoss waterfall in the rain