Geoblog.pl    bogmar    Podróże    Pielgrzymka do Schio (Włochy) 2012    Bazylika Św. Antoniego

Bazylika Św. Antoniego

Włochy
Włochy, Padova

Przed południem docieramy do Padwy
Jest około + 20 stopni. Zatrzymujemy się w hotelu pod miastem i po zakwaterowaniu się wyjeżdżamy do Padwy.
Głównym miejscem, na którym się skupiliśmy była Bazylika Św. Antoniego - największy kościół w Padwie. Wewnątrz znajduje się grób św. Antoniego Padewskiego (Antoniego z Padwy). Mimo licznych pielgrzymek wiernych z całego świata bazylika ta nie posiada statusu głównego kościoła w mieście.

Bazylika skonstruowana jest na planie krzyża łacińskiego i podzielona na trzy nawy. Charakterystyczną cechą świątyni jest duża ilość nagrobnych pomników. W całym kościele znajduje się około sześćdziesięciu obrazów przedstawiających Matkę Boską.
Budowę świątyni rozpoczęto w 1232 roku z zamiarem oddania hołdu św. Antoniemu Padewskiemu. Jej masywna i imponująca struktura jest niewątpliwie romańska, podczas gdy cała strzelista absyda z dziewięcioma promieniście rozchodzącymi się kaplicami, zalicza się do gotyku.
Długość Bazyliki wynosi 115 m, szerokość 55 metrów, a maksymalna wysokość 38,5 m. Uwieńczona jest ona ośmioma kopułami, dwiema wieżami z dzwonami, dwiema wieżyczkami w kształcie minaretów i wreszcie dwiema podobnymi do siebie dzwonnicami, które osiągają 68 m wysokości.

Do najciekawszych elementów Bazyliki należy zaliczyć: Kaplicę Św. Antoniego – jest ona doskonałym dziełem Renesansu. Zbudowana została w XVI wieku. Na jej ścianach przedstawiona jest sekwencja dziewięciu marmurowych płaskorzeźb ukazujących sceny z życia oraz cuda, jakich dokonał św. Antoni. W centrum kaplicy wznosi się ołtarz grobowiec św. Antoniego, który wykonał Tiziano Aspetti.
Równie ciekawa jest Kaplica Relikwii, zwana także Kaplicą Skarbca. Została zbudowana z przepychem właściwym barokowi pod koniec XVII wieku. W trzech niszach wystawione są dziesiątki relikwiarzy, kielichów, autografów świętych itp. Pośrodku znajduje się drogocenny relikwiarz, zawierający kość, fragment skóry oraz włosy św. Antoniego.
W niszy centralnej przechowywany jest język oraz podbródek świętego, zachowane w nienaruszonym stanie. Tu również przechowywane są przedmioty wydobyte w 1981 roku - habit św. Antoniego, trumna wewnętrzna i zewnętrzna, w której było złożone jego ciało oraz okrywający je całun.