Geoblog.pl    bogmar    Podróże    BELGIA 2014    Brugia

Brugia

Belgia
Belgia, Brugge

Miasto bardzo dobrze zwiedza się na piechotę - praktycznie wszystko jest w zasięgu krótszego czy dłuższego spaceru.
W centrum jest kilka przystani skąd można pojechać na rejs po kanałach łodzią motorową. Nie wiemy czy wszędzie ceny są jednakowe. My płaciliśmy za 30 minutową przejażdżkę 7,60 EUR/osoba.

De Grote Markt jest pierwszym z miejskich rynków, tu koncentrował się handel i życie miasta. Jego najbardziej charakterystycznym elementem jest wysoka na 83 metry wieża dzwonnicza „beffroi”, na której szczyt prowadzą schody o 366 stopniach! Dzwonnica posiada aż 47 dzwonów o różnych dźwiękach (dzięki czemu można było obwieścić mieszkańcom różne informacje), zaś turyści mogą obecnie podziwiać ich brzmienie podczas specjalnie organizowanych koncertów.
W centralnej części rynku stoi pomnik z dwoma postaciami trzymającymi rękojeść tego samego miecza. To tkacz Jan Breydel i rzeźnik Pieter de Coninc - przywódcy powstania flamandzkiego przeciwko wojskom francuskim króla Filipa IV Pięknego.
Drugim miejskim rynkiem jest blisko usytuowany Burg - stanowił on administracyjne centrum miasta. Tu najważniejszym obiektem jest Bazylika Świętej Krwi (Heilig-Bloed Basiliek). Bazylika ma dwie kaplice - dolną w stylu romańskim (z XII wieku) oraz górną w stylu gotyckim (z XV wieku). W tej ostatniej przechowywane jest relikwiarz, w którym znajdują się fragmenty materiału zawierającego, jak się twierdzi, krople krwi i wody zmyte z ciała Chrystusa. Codziennie między 14.00 a 16.00 w jest wystawiana do adoracji relikwia z krwią Jezusa.
Święta Krew
Inne kościoły, to Onze Lieve Vrouwkerk z oryginalną rzeźbą Michała Anioła oraz Jerusalem Kerk z przepięknymi witrażowymi oknami.

W Brugii należy również odwiedzić:
Katedrę Saint Salvator czyli Katedrę Świętego Salwatora - główna świątynia diecezji brugijskiej w Belgii. Mieści się przy ulicy Sint Salvators Kerkhof . Budowę katedry rozpoczęto w XII wieku jako kościoła parafialnego. W XVIII stuleciu świątynia stała się katedrą. W związku z tym, że był to niewielki budynek nie pasujący do miana katedry, świątynię przebudowano. Dobudowana została wysoka wieża. Wnętrze katedry zawiera wspaniałe dzieła rzeźbiarskie i malarskie.

Kościół Najświętszej Marii Panny - kościół rzymskokatolicki, położony w centrum. Został zbudowany w latach 1290–1549 i przedstawia mieszankę stylów architektonicznych – od gotyku po barok. Najbardziej charakterystycznym elementem jego architektury jest wysoka na 122,30 m ceglana wieża, druga pod względem wysokości ceglana wieża na świecie po wieży kościoła św. Marcina w Landshut (130,6 m).

Kościół św. Walpurgii zbudowany w 1619-42 roku. Możemy tu podziwiać wspaniałe dzieła sztuki, o rzadko spotykanej randze.
Pięknym ośrodkiem belgijskiej kultury jest Szpital świętego Jana, zbudowany w dwunastym wieku. Zlokalizowana jest w nim piękna kolekcja H. Memlinga.

W Brugii zostały cztery warowne bramy miejskie: Smedenpoort, Ezelpoort, Kruispoort i Gentpoort, podkreślające obronny niegdyś charakter miasteczka.
Idąc od bramy Kruispoort ulicą Langestraat w kierunku centrum natrafiliśmy na polski sklep.