Pogoda trochę się popsuła i zaczął padać przelotny deszcz.
Wobec powyższego nie zdecydowaliśmy się wsiąść do autobusu gdzie mogliśmy jechać na JR Pasie, gdyż miał długa trasę a my wieczorem wyjeżdżaliśmy do Hiroszimy.
Kupiliśmy jednodniowy bilet autobusowy - 500 JPY/osoba i pojechaliśmy autobusem Nr 100 na starówkę w okolicę Kodaji Temple - Kiyomizumichi. Tu spotkaliśmy mnóstwo kobiet ubranych w kimona.
Brak czasu i pogoda sprawiło, że nie byliśmy w najciekawszych zabytkach miasta. Zaplanowaliśmy zwiedzanie Japonii trochę inaczej niż większość turystów.
7-dni Japan Rail Pass kosztuje prawie tyle samo co zwykłe bilety na podróż z Tokio w obie strony. Japan Rail Pass jest ważny na Hikari i Kodama.
Kyoto posiada prostokątny układ uliczny. W przeciwieństwie do ulic w innych miastach japońskich, większość ulic centrum miasta Kyoto są nazwane. Główne ulice prowadzące ze wschodu na zachód są numerowane w kolejności rosnącej z północy na południe i około 500 metrów od siebie, z kilku mniejszych uliczek pomiędzy.
Jeżeli zależy nam nie tylko na zaoszczędzeniu, ale i na czasie to warto zaopatrzyć się w bilet turystyczny, dostępny w wersji jednodniowej (Kyōto Kankō Ichinichi Jōshaken) lub dwudniowej (Kyōto Kanko Futsuka Jōshaken). Bilet ten obejmuje wszystkie linie autobusów miejskich, obie linie metra oraz autobusy Kyōto basu (w tym przypadku strefa biletowa jest rozszerzona i obejmuje także przystanki Ōhara, Iwakura Jissōin oraz Kokedera). Karnety są dostępne w punktach informacyjnych na dworcu Kioto, punktach sprzedaży biletów okresowych, na stacjach metra oraz w niektórych hotelach i zajazdach.
Na zakup biletu jednodniowego musimy przeznaczyć 1200 jenów, natomiast karnet dwudniowy to wydatek wysokości 2000 jenów. Karnet można nabyć z wyprzedzeniem, a jego aktywacji dokonuje się w czasie pierwszego przejazdu w kasowniku znajdującym się przy siedzeniu kierowcy lub poprzez skasowanie w bramce biletowej przy wejściu do metra.
Do biletu dołączona jest mapa z kuponami rabatowymi. W przypadku zakupu biletu w automatach biletowych na stacjach metra po jej odbiór należy się udać do najbliższego okienka.
Natomiast jeśli uda nam się tak zaplanować trasę by zwiedzane atrakcje leżały wzdłuż linii metra, które jest w Kioto wyjątkowo słabo rozwinięte, wówczas korzystnym rozwiązaniem jest zakup biletu jednodniowego (Shiei Chikatetsu 1 Day Furī Chiketto) na ten środek transportu w cenie 600 jenów. Jest to opłacalna opcja, bo pojedynczy przejazd metrem może w zależności od długości trasy kosztować od 210 do 350 jenów.
Obecnie bilet obejmuje także autobusy Kyōto basu i dlatego zwany jest Shibasu Kyōto basu Ichinichi Jōshaken Kādo. Dzięki połączeniu z tym przewoźnikiem zakres strefy biletowej objął także rejon Sagi i Arashiyamy. Teren Takao, Katsura i Iwakura oraz Shūgakuin nadal znajduje się poza granicą strefy, dlatego jeżeli w nią wjedziemy musimy dopłacić za przejazd (wysokość kwoty jest uzależniona od pokonanej odległości). Jednak zważywszy na fakt, że pojedynczy przejazd w rejonie ujednoliconej strefy biletowej kosztuje 230 jenów, żeby zaoszczędzić wystarczy skorzystać z autobusu powyżej dwóch razy. Bilet ten można nabyć w punktach informacyjnych na dworcu Kioto, punktach sprzedaży biletów okresowych, na stacjach metra oraz u kierowcy autobusu.
W celu aktywacji karty należy przy wysiadaniu włożyć ją do automatu znajdującego się przy kierowcy, wówczas zostanie na nim nadrukowana data ważności. Po jej naniesieniu przy kolejnym przejeździe autobusem wystarczy wysiadając pokazać tył biletu kierowcy.
Wsiadając należy zwrócić uwagę na oznaczenia autobusu, ponieważ na terenie Kioto kursują także autobusy innych przewoźników (np. JR – Japan Railway oraz Keihan), na których jednodniowy bilet autobusowy nie obowiązuje.
Wracamy do hotelu po bagaże i jedziemy do Hiroszimy, gdzie mamy dwa noclegi.
Przydatne linki
Przewodnik KiotoKIOTO TRANSPORT PRZEWODNIKZapraszamy do obejrzenia filmu Japan, Kioto