Geoblog.pl    bogmar    Podróże    EKWADOR 2016    Wylot. Informacje
2016

Wylot. Informacje

Polska, Warszawa

Jedziemy do chyba bezpiecznego kraju. Celem jest Ekwador. Jedzie z nami kolega Jurek, z którym byliśmy w Tanzanii. Na części naszej trasy będzie drugi nasz kolega - Józek ze Szwecji, który póżniej leci do Peru.
W Polsce zarezerwowaliśmy noclegi w Quito, Mindo, Banos, Cuenca i Olon.

Bilety kupiliśmy dwa miesiące wcześniej po 2918 zł (ze wszystkimi opłatami). Lecimy przez Istambuł i Bogotę. Trochę długie oczekiwania przy międzylądowaniach, ale nic innego nie było.
Wylot do Istambułu mamy o 14:55.

Telefony w systemie 2 G nie działają.
Wtyczki elektryczne - 2 cienkie płaskie bolce, napięcie 110 V.
Waluta - dolar amerykański (USD).

Na kontynencie pora deszczowa odpowiada zimowej porze półkuli północnej – od października do maja, podczas gdy pora sucha występuje w miesiącach od czerwca do września. Różnice między sezonami są na ogół łagodne. Szczyt sezonu w Ekwadorze przypada na okres od połowy czerwca do połowy września oraz od początku listopada do końca kwietnia.
Pogoda na wybrzeżu jest raczej słoneczna poza okresem od stycznia do maja. Gdy szaleje El Niño, należy liczyć się z powodziami.
W Quito niezależnie od pory roku zwykle rano jest rześko, w południe gorąco, po południu może być deszcz, a nocą temperatura spada nawet do 5 stopni).
Najlepsza pogoda w Andach jest od czerwca do września, słonecznie jest wtedy właściwie przez cały czas. Od października do stycznia słońce świeci nieco mniej intensywnie i popołudniami zdarzają się gwałtowne burze z gradobiciem. Od stycznia do maja/czerwca pada i leje, a gdy nie pada, to jest mglisto. Najlepszy czas na trekking w Andach jest od połowy czerwca do końca sierpnia i od początku grudnia do stycznia. Jest w tedy wietrznie, ale za to bez mgieł i opadów.

Ekwador ma trzy różne strefy klimatyczne, „strefa gorąca” z pustynnymi i tropikalnymi warunkami, „strefa umiarkowana” z kontynentalnymi, śródziemnomorskimi i oceanicznymi warunkami oraz strefa klimatyczna wysokogórska z polarnymi i górskimi warunkami.
Nie istnieje na świecie drugie miejsce z tak dużą ilością wulkanów na tak małej powierzchni.
Andy podzielone są na dwa różne pasma, “Kordyliery Zachodnie", gdzie zlokalizowany jest wulkan Chimborazo oraz „Kordyliery Środkowe” z wulkanem Cotopaxi. Oba pasma połączone są mniejszymi górami. Z tego powodu wiele miast w rejonie górskim rozciągają się na wiele kilometrów w kierunku północ-południe, natomiast są one szerokie zaledwie na kilka kilometrów w kierunku wschód-zachód. Najlepszym przykładem takiego miasta jest stolica Ekwadoru, Quito.

Najbardziej znane wulkany w Ekwadorze
Wulkan Cotopaxi 5897 m n.p.m. (70 km od Quito). Mimo tego, że jest to aktywny wulkan co roku jest on odwiedzany przez setki turystów z całego świata. Jest on częścią programów aklimatyzacyjnych, a także organizowane są tu jednodniowe wycieczki, których uczestnicy mogą dotrzeć do lodowca na wysokości 5006 metrów. Jako drugi najwyższy wulkan w Ekwadorze, stał się on ikoną tego kraju.

Wulkan Tungurahua (5023 m) jest jednym z najbardziej aktywnych wulkanów w Ekwadorze i z tego powodu przyciąga co roku mnóstwo turystów. Wulkan jest zlokalizowany bardzo blisko miasta Baños, które również jest bardzo atrakcyjne dla turystów. Przy dobrej widoczności można zobaczyć wybuch pary wodnej oraz popiół zimnej lawy. Podczas wzmożonej aktywności organizowane były wycieczki z przewodnikami, w trakcie których można było zobaczyć tryskającą lawę.

Wulkan Corazón 4790 m n.p.m. (bez śniegu, 30 km od Quito).

Obok ośnieżony wulkan Illiniza 5263 m n.p.m (50 km od Quito).

Wulkan Pichinca
4790 m n.p.m. (na wschodnich jego stokach leży Quito, ostatnia erupcja w 1999 r).

Wulkan Cotacachi 4939 m. n.p.m.

Wulkan Imbabura 4610 m n.p.m. Obok największe jezioro Lago San Pablo.

Wybierając się do Ekwadoru warto zapoznać się z datami najważniejszych świąt narodowych.
Anno Nuevo (Nowy Rok, 1 stycznia)
Epifania (święto Trzech Króli, 6 stycznia)
Semana Santa (Wielki Tydzień, święto ruchome)
Día del Trabajador (Święto Pracy, 1 maja)
Batalla de Pichincha (rocznica bitwy na górze Pichincha, 24 maja) Święto upamiętniające decydującą bitwę o niepodległość Ekwadoru w 1822 r.
Cumpleannos de Simón Bolívar (urodziny Simóna Bolívara)
Fundación de Guayaquil (rocznica założenia Guayaquil, 25 lipca)
Independencia de Quito (rocznica wyzwolenia Quito, 10 sierpnia)
ndependencia de Guayaquil (rocznica wyzwolenia Guayaquil, 9 października)
Día de la Raza (rocznica odkrycia Ameryki, 12 października)
Todos los Santos (Zaduszki, 1-2 listopada) Uroczystości na cmentarzach, w tym przystrajanie grobów kwiatami, szczególnie urokliwe w okolicach wiejskich.
Independencia de Cuenca (rocznica wyzwolenia Cuenki,
3 listopada) Fundación de Quito (rocznica założenia Quito,
6 grudnia) Obchody wypełniające pierwszy tydzień grudnia - parady, tańce i walki byków.
Nochebuena/Navidad (Wigilia/Boże Narodzenie, 24-25 grudnia)
Anno Nuevo (pożegnianie starego roku, 28-31 grudnia)