Geoblog.pl    bogmar    Podróże    IZRAEL 2017    Tel Aviv

Tel Aviv

Izrael
Izrael, Tel Aviv

Po śniadaniu Metronitem (5,90 NIS/osoba) jedziemy na dworzec autobusowy Hof HaCarmel Central Bus Station znajdujacy się nad morzem w zachodniej części Hajfy. Autobusem 910 - 21,50 NIS/osoba dojeżdżamy do Central Bus Statioin w Tel Avivie.
Do naszego hostelu Milk & Honey mieszczącego się w Jafie bezpośrednio dojeżdżają autobusy 41 z 7 piętra dworca i 83 z ulicy Levinsky (przy dworcu). Bilet kosztuje 5,90 NIS/osoba.
Z przystanku do hostelu mamy około 60 m, a do plaży około 500 m.
Zostajemy tu na 3 noce aby trochę poleniuchować nad morzem.

Po zachodzie słońca całe życie nocne przenosi się na jedną z głównych ulic Tel Awiwu – Allenby Street. Na ulicy tej znajduje się większa ilość klubów, barów oraz świetnych knajpek z kebabem i falafelem. Większość imprez rozpoczyna się w godzinach 22-23 i trwa aż do rana. Kolejnym imprezowym punktem są okolice Starej Jaffy. Tam również znajdziemy zagłębie klubowe. Tel Awiw jest także ulubionym miejscem imprez gejów, ponieważ uważane jest za stolicę homoseksualistów. Na każdym kroku widoczne są kolorowe flagi oznaczające miejsca przyjazne środowiskom LGBT. Co roku organizowana jest tutaj także parada dla 100 tysięcy osób.

Kościół św. Piotra w Jafie. Znajduje się na wzgórzu przy starym porcie.
Otwarty 8:00 - 11:45 i 15:00 - 17:00. Msze po polsku w niedziele o godz. 18:00.

Carmel Market (ulica Allenby) Kupimy tam w korzystnych cenach wszystko co potrzebujemy. Zaczynając od bardzo świeżych owoców i warzyw, ryb, przypraw, słodyczy a kończąc na artykułach spożywczo-chemicznych. Na targu tym znajdują się także mini markety spożywcze. Często kuszą one rożnymi promocjami na alkohol, np 3 lokalne piwa za 15 szekli. Wszystkie owoce i warzywa są nawet 2-3 razy tańsze niż w okolicznych sklepikach. Za koszyk winogron zapłacimy 10 szekli, za 1 kg pomidorów zapłacimy 5 szekli, 1 kg arbuza 3 szekle. Możemy znaleźć tam stoiska ze świeżo wyciskanymi sokami z marchwi (5 szekli), przyrządzanymi na miejscu koktajlami owocowymi (10-15 szekli) oraz pyszną lemoniadą (4 szekle).

Flea Market znajduje się w starej dzielnicy Old Jaffa. Ten market – w odróżnieniu do całodziennego Carmel Market – budzi się do życia o wczesnym świcie i zasypia w godzinach popołudniowych.
Najtaniej jest na Carmel Market oraz w dużych miejskich marketach jak np: “AM:PM - otwarty 24/7” czy “City Market”.

Stara Jaffa to chyba najpiękniejsze miejsce w mieście (no i najstarsze sięgające historią do starożytności!), choć niegdyś stanowiło zupełnie oddzielną jednostkę administracyjną i ośrodek o wiele ważniejszy – dziś jest całkowicie wchłonięta przez metropolię. Jak na każde miejsce z tak sporą historią, jest tu wiele miejsc do zobaczenia, warto udać się zwłaszcza do części nadmorskiej i to na zachód słońca (port w Jaffie jest jednym z najstarszych na całym świecie).

Wieża Zegarowa z XVII wieku symbol Jaffy - na placu, który wziął swą nazwę właśnie od tego zabytku
Meczet Mahmudiego z 1812 roku i sąsiadującą z nią fontanną,

Synagoga Beit Zunana i wiele innych ciekawych obiektów zwłaszcza przy głównej ulicy Jafeta.
Muzeum Starożytności, które położone jest w miejscu, z którego rozciąga się wspaniały widok na Jaffę (inny punkt widokowy to Park na Wzniesieniu gdzie znajdują się także pozostałości starożytnych umocnień). No i oczywiście pchli targ, gdzie można kupić na przykład interesującą pamiątkę.

Plac Kedumim z licznymi nastrojowymi kawiarenkami, restauracjami, galeriami sztuki i pięknym, założonym przez franciszkanów Kościołem św. Piotra (wzniesiony na ruinach średniowiecznej cytadeli).

Bazar Karmel to bardzo charakterystyczna i niezwykle interesująca część miasta, która rozciąga się tuż obok dzielnicy jemenickiej (czyli Czarnoskórzy Żydzi pochodzący z na przykład z Etiopii). Każda uliczka jest tutaj swoistym bazarem, specjalizującym się w innym asortymencie – są tutaj stoiska z owocami, warzywami, mięsem, pieczywem, ubraniami, zabawkami i wszelkimi „odpustowymi”, nieco tandetnymi sprzętami. Ma swój urok, choć jest tu bardzo tłoczno. Najpopularniejszym językiem, który się słyszy jest… ukraiński i rosyjski.

Białe Miasto zainteresuje zwłaszcza miłośników architektury. Kompleks interesujących budynków w stylu Bauhaus wpisany został na listę UNESCO. Te najładniejsze i najstarsze budynki mieszkalne znajdują się przy ładnym, reprezentacyjnym Bulwarze Rothschilda i w kwartałach ulic na zachód od niego (np. Melaha, Balfour, Melchett). HaMagid. - najbardziej fotogeniczna ulica całej telavivskiej moderny to z pewnością To największy obszar architektury funkcjonalnej na świecie.

Plac Chaima Bialika, okrągły ryneczek z niesamowitą fontanną, schowany gdzieś pomiędzy ogrodami i imponującymi gmachami nowoczesnej – jak na ówczesne czasy – architektury.

Stary Port zbudowany został po to, by uzależnić miasto od arabskiego portu w Jaffie. Dziś nie pełni już swoich pierwotnych funkcji – okazał się za płytki, by móc obsługiwać wielkie statki. Można tu jednak odpocząć w jednej z licznych restauracji lub kawiarni przy promenadzie albo też pospacerować po wąskich uliczkach

Mały Tel Aviv, czyli najstarszej części miasta, które prowadzą właśnie w kierunku dawnego portu. Azrieli Center – największe centrum handlowe w Tel Avivie, to trzy wieżowce w kształcie walca i graniastosłupów o podstawie trójkąta i prostokąta. Widok na miasto podziwiać można z platformy widokowej jednego z wysokościowców. By dostać się na platformę widokową (na szczyt „walcowego” wieżowca - 49 piętro) należy wejść do centrum handlowego, które znajduje się na najniższym piętrze budynku (kontrola ochroniarzy przy wejściu) a następnie wjechać windą na najwyższe piętro.

Park Shar Ramses w Jaffie - interesujący widok na miasto, zwłaszcza wieczorem.

Florentyna, To dość zapuszczona i podobno niezbyt bezpieczna dzielnica, jednak warto tutaj pospacerować, bo jest czymś takim jak dla Paryża Montmartre – dzielnicą artystów, ludzi wyzwolonych lubiących nocny tryb życia. Poza tym zobaczyć tu można kilka, podupadających wprawdzie ale ładnych starych budynków, mnóstwo streetartu i wciąż działąjące warsztaty rzemieślnicze – np. meblarskie. Jedyna różnica, która mocno widoczna jest w tym miejscu, to fakt, że kiedyś było to robotnicze centrum miasta i architektura nie należy to tak interesujących jak w innych „artystycznych” dzielnicach dużych miast.

Newe Cedek, czyli najstarsza obecnie dzielnica Tel Avivu, schowana trochę pomiędzy okoliczne, dużo wyższe zabudowania, która może zachwycić ładnymi starymi domami zamieszkałymi często również przez artystów (ale tych spokojniejszych – pisarzy, rzeźbiarzy, malarzy) i bogatszych mieszkańców miasta. Warto przespacerować się pomiędzy kolorowymi, jednopiętrowymi kamienicami a stąd do morza jest bliźiutko.

Plaże. Tel Aviv to także ciągnące się kilometrami wzdłuż wybrzeża plaże. Bardzo dobrze zagospodarowane z wieloma atrakcjami (także dla dzieci np. place zabaw) no i czyste. Działają tu także liczne ośrodki oferujące możliwość skorzystania z uroków sportów wodnych. Mnóstwo plażowych barów, pryszniców, szkół surfingu. Najbardziej charakterystyczny widok na wybrzeże Tel Avivu ciągnie się z południa na północ z okolic delfinarium i falochronu. Nad brzegiem morza piętrzy się rząd wysokich wysokościowców.
Cała promenada od mariny Tel Awiw do starego portu w Jafie liczy nieco ponad 5 km, a pokonanie jej powinno wam zająć ok. 2 godz.
Pamiętajcie, aby podczas spaceru wstąpić do centrum informacji turystycznej, które znajduje się przy ul. Herberta Samuela 46 (w jednym z budynków vis-a-vis nadmorskiego deptaku). Wcale nie po mapy, bo Tel Awiw sponsoruje całkowicie bezpłatne wycieczki z przewodnikiem (po angielsku) po najciekawszych zakątkach miasta, a w informacji dokładnie wiedzą, kiedy odbywają się te wędrówki, skąd startują i ile trwają czasu. Jeśli będziecie mieli szczęście, być może traficie na przemiłą starszą panią, która urodziła się w Polsce i mimo trudnej przeszłości wspomina ją w samych superlatywach.

Najbardziej imponujący skyline Tel Avivu można zobaczyć z Ogrodów Charlesa Clore.
Nadmorski Park Jakon nazwany także Ogrodem Jechoszua. Można tu bardzo aktywnie spędzić czas (bardzo dużo ludzi tutaj biega, jeździ na rowerach, serfuje) – wytyczono tu ścieżki rowerowe, można wypożyczyć motorówkę, motorower i popływać po rzece Jarkon.

Bulwar Rotchilda jest komunikacyjnym i towarzyskim „kręgosłupem” miasta.

Milk & Honey Hostel
4 Shlomo Road, Tel Aviv
Tel. +97236444316
E-mail: milkandhoneyjaffa@gmail.com

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.06.2017.

Koniec leniuchowania. Samolot do Kijowa mamy o 15:10.
Idziemy na przystanek koło naszego hostelu. Wsiadamy w autobus nr. 83 (5,90 NIS/os) i jedziemy w kierunku stacji kolejowej HaHagana Rail Station. Wysiadamy na ul. Levinsky przy dworcu autobusowym. Idziemy cały czas prosto i po chwili jesteśmy już na stacji.
Kupujemy bilety na lotnisko (13,50 NIS/os). Jedziemy z peronu 2 jeden przystanek i po 15 minutach jesteśmy na lotnisku.
Jesteśmy zgodnie z zaleceniami ponad 3 godziny wcześniej.

Odprawa odbyła się bez żadnych problemów. Startujemy.