Geoblog.pl    bogmar    Podróże    IZRAEL 2017    Nazaret

Nazaret

Izrael
Izrael, Nazareth

Nazaret zwiedzamy głównie ze względu na znajdującą się tutaj Bazylikę Zwiastowania. Bazylika znajduje się w ścisłym centrum miasta.
Jezus spędził tu większość życia i która przez to jest najczęściej wspominana w Ewangeliach. Bazylika jest współczesna, wewnątrz jest ładna. Składa się z dwóch kościołów – dolnego i górnego. Centralną częścią dolnego jest Grota Zwiastowania, widać też pozostałości dawnych bazylik, kościół górny jest całkowicie współczesny.
Bazylika jest jednym z najważniejszych chrześcijańskich kościołów w Ziemi Świętej i jako jedyna z wielkiej trójki (obejmującej też Bazylikę Grobu w Jerozolimie i Narodzenia w Betlejem) jest administrowana przez katolików.
Na terenie bazyliki są też co najmniej trzy polskie akcenty – ceramiczny wizerunek Maryi (obok wizerunków z wielu innych krajów) na dziedzińcu, Matka Boska Częstochowska na jednym z ołtarzy bocznych oraz tablica pamiątkowa, ufundowana przez Szkołę Młodszych Ochotniczek Pomocniczej Służby Kobiet w Armii Andersa w 1944 r.
Kilkadziesiąt m dalej jest trzeci kościół – św. Józefa, z grotą, będącą jakoby miejscem, gdzie Józef miał swój warsztat.

Biblijnych miejsc jest tu całkiem sporo, jednak z uwagi na niewielkie odległości można je zobaczyć w krótkim czasie. Wychodząc z bazyliki można odwiedzić sporych rozmiarów arabski suk.
Wędrując w górę starego miasta dojdziemy do prawosławnego klasztoru Zwiastowania, założonego przy źródle, przy którym według prawosławnej tradycji znajdowała się Maryja podczas sceny zwiastowania.