Geoblog.pl    bogmar    Podróże    ROSJA 2019    Przyjazd do Moskwy. Pierwsze problemy.
2019

Przyjazd do Moskwy. Pierwsze problemy.

Rosja
Rosja, Moskwa

100 USD = 6500 RUB (najlepszy kurs jaki napotkaliśmy)
Nie ma za dużo punktów wymiany walut.

Przyjeżdżamy zgodnie z planem o 7:19 na Dworzec Leningradzki.
Москва-Пассажирская (Ленинградский вокзал) - M1 (czerwona). Od 1855 roku do 1923 nazywany dworcem Nikołajewska, od 1923 do 1937 roku Oktiabrskaja. Najstarsza stacja kolejowa w Moskwie. Dworzec położony jest na Placu Komsomolskim. Moskwa Leningradzka (coraz częściej nazywana: Oktiabrska).

Bilet na metro - jednorazowy 55 rubli.
Dostępne są również bilety dwuprzejazdowe - 110 rubli oraz jednodniowe - 230 rubli,
3 dniowe - 438 rubli. (czas liczy się według godziny a nie dnia. Jeżeli pierwszy raz odbijemy np. w piątek o 9:00 to jest ważny do poniedziałku do 9:00).
Bilety można nabyć w specjalnych kioskach znajdujących się na przystankach, w kioskach z żywnością oraz w kasach metra.

Będąc w Petersburgu próbowaliśmy się skontaktować z naszym gospodarzem w Moskwie (Дмитрий) ale bezskutecznie. Jego oferta to: Комфортная 3шка Ремонт. Adres: 117335, Nakhimovskiy Prospekt, 67, Moskva, Nie odpowiadał na wysłaną wiadomość, którą to jak i inne wysyłaliśmy przez Airbnb.
Gdy "wygooglaliśmy" podany adres pod nim widniały chyba 4 kilkunastopiętrowe bloki. Nie podano numeru bloku, numeru klatki schodowej i mieszkania. Więc jak trafić, nie odbierał również telefonów.
Pojechaliśmy tam aby na własne oczy zobaczyć to miejsce.
W pobliskiej pijalni czekolady udostępniono nam internet i skontaktowaliśmy się z agencją Airbnb. Przedstawiliśmy problem, usłyszeliśmy, że oni też nie mogą nawiązać kontaktu. Przeprosili i powiedzieli, że postarają się nam coś znaleźć.
Poprosiliśmy o zwrot pieniędzy i sami zaczęliśmy coś szukać.
Okazało się, że zostały same bardzo drogie mieszkania. Zaczęliśmy szukać hostelu. Na pierwszym miejscu pokazał nam się "Hygge Hostel" z oceną 9,9, otworzony w 2018 roku.
Pobieżnie przejrzeliśmy ofertę i zdecydowaliśmy się tam pojechać. I tak już kilka godzin mamy "w plecy".
Na miejscu okazało się, że jest on usytuowany w dawnej przemysłowej dzielnicy, między stacjami metra Dmitrovskaya i Savyolevskaya (linia Nr 9). Mieszkają tam przeważnie ludy zakaukaskie. W recepcji przyjął nas chłopak pochodzący z Kirgizji.
Zaoferował nam cały 6 osobowy pokój za 650 rubli/osoba. Po krótkim namyśle przyjęliśmy propozycję. Cóż robić, szkoda czasu.

Dość sprawnie organizujemy się i jedziemy realizować plan.
DZIEŃ 1 Wzgórza Worobiowe z centrum Moskwy najlepiej dojechać metrem do stacji Worobjowy Gory, Universytet lub Lomonosovskiy Prospekt.
To ulubione miejsce spotkań Moskwiczanin. Pełne jest zieleni i pięknych widoków. Widać stąd całą panoramę Moskwy i Stadion Łużniki. To właśnie z tego miejsca można też podziwiać Siedem Sióstr Stalina tj. grupę siedmiu wieżowców zaprojektowanych w stylu socrealizmu w latach 1947–1953 (sióstr naszego Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie). Zalicza się do nich: Hotel Ukraina, gmach MSZ, dom na Placu Kurdyńskim, Hotel Leningradskaja, wieżowiec na Placu Czerwonej Bramy, dom Na Wybrzeżu Kotielniczeskim i znajdujący się na Wzgórzach Worobiowych olbrzymi gmach Uniwersytetu Moskiewskiego. Ten ostatni to największy i najbardziej znany uniwersytet w Rosji. Znajduje się na nim 21 wydziałów, ponad 200 katedr, 360 laboratoriów, 163 gabinety studyjne i 8 instytutów naukowo-badawczych.

Nowoczesne Centrum Biznesu, handlu i rozrywki. Ze Wzgórz Worobiowych metrem (na stację Delovoy tsentr) lub trolejbusem numer 7 dostaniesz się do Moskiewskiego City.
Dziś na jego terenie znajduje się kilkanaście drapaczy chmur, a drugie tyle właśnie się buduje. Obecnie w City pracuje około 150 tyś. ludzi. W ciągu kolejnych lat liczba ta ma się podwoić. Oprócz licznych biur znajdują się tam: centrum handlowe, liczne restauracje i bary. Jest ciekawym miejscem na turystycznej mapie Moskwy, które warto odwiedzić. Obszar Moskiewskiego City obejmuje dzielnicę Krasnopresnenskaja położoną na północny zachód od ścisłego centrum miasta.
Współczesna stolica imperium nie mogłaby się obejść bez centrum biznesowego z prawdziwego zdarzenia. Jak to w Rosji, realizacja jest z rozmachem: kompleks zaprojektowany w 1992 roku składa się z wysokościowców. Te 6 budynków ma 300 m lub więcej wysokości.
Najlepsze miejsce do zrobienia zdjęć na tle drapaczy jest z punktu widokowego przy stacji metra Vistavochnaya. Przechodzi się przez pasaż ze sklepami, dalej łącznikiem nad rzeką na drugą stronę.

Najpiękniejsze stacje metra. Każda ze stacji ma inny wystrój i inną historię upamiętniającą istotne wydarzenia z historii ZSRR. Aż 44 z nich zaliczono do obiektów dziedzictwa kulturowego Rosji.
Komsomolskaya (brązowa linia Kolcewaja) To największa i zdecydowanie najbardziej imponująca stacja. Usytuowana jest tuż pod placem Komsomolskaya, przy którym mieszczą się 3 główne dworce kolejowe w stolicy: Leningradzki (dla pociągów jadących do Petersburga), Jarosławski (dla pociągów jadących na Daleki Wschód i początek trasy transsyberyjskiej) i Kazański (dla pociągów jadących na południe Rosji).
Novoslobodskaya (brązowa linia Kolcewaja) - Dwa przystanki za Komsomolskaya Podświetlane witraże w ciężkich mosiężnych ramach to jej motyw charakterystyczny. W oknach witrażowych, w górnej części umieszczono małe medaliony, które przedstawiają sceny rodzajowe spokojnego życia.
Belorusskaya (brązowa linia Kolcewaja) Jej nazwa wywodzi się od Dworca Białoruskiego, z którego ze stolicy Rosji odjeżdżają pociągi na Białoruś i do Europy Zachodniej. Stacja w całości dedykowana jest mieszkańcom Białorusi
Kievskaya (brązowa linia Kolcewaja) Z kolei motywem przewodnim stacji metra Kievskaya jest historia Ukrainy i przyjaźń …między narodami ukraińskim i rosyjskim. Kievskaya jest jedną z najbardziej zdobionych stacji w całym systemie metra. Stanowi jedną z ważniejszych atrakcji turystycznych w Moskwie. Będąc na niej koniecznie zwróć uwagę na mozaikę „Walka o Sowiecką Władzę na Ukrainie” ukazującą partyzanta z radiotelefonem i pokrywą ze skrzyni, które wielu pasażerów myli z telefonem komórkowym i torbą z laptopem.
Taganskaya (brązowa linia Kolcewaja) jest przykładem stylu socrealizmu w architekturze. Charakterystyczne dla tej stacji jest 48 rzeźb z majoliki przedstawiających żołnierzy radzieckich. Na uwagę zasługuje również radziecka flaga umieszczona na „rozgwieżdżonym” suficie”.
Mayakovskaya (zielona linia Zamoskworieckaja) przy 2 zielonej linii metra Zamoskworieckaja. Nazwano ją na cześć sowieckiego poety Vladimira Mayakovskly’ego i zaprojektowano w stylu Art Deco. Jest jedną z najbardziej eleganckich stacji w Moskwie.
Teatralnaya (zielona linia Zamoskworieckaja) Stacja powstała w 1938r w ramach drugiego etapu budowy moskiewskiego metra, a jej nazwa wywodzi się od Placu Teatralnego, pod którym się znajduje.
Kropotkinskaya (czerwona linia Sokolniczeskaja) to jedna z najstarszych stacji metra w Moskwie. Pierwotnie miała służyć ogromnemu Pałacowi Sowietów (Dvorets Sovetov), który miał powstać w miejscu Soboru Chrystusa Zbawiciela. Największa prawosławna świątynia świata została zburzona w 1931 r., by zrobić miejsce dla projektowanego pałacu
Arbatskaya (granatowa linia Arbatsko-Pokrowskaja) zlokalizowana jest przy 3 linii metra Arbatsko Pokrowskaja. Powstała w 1953 r. tj. w roku śmierci Stalina i początkowo służyła jako schron przeciwlotniczy.
W czasie wojny niemiecka bomba przebiła jednak jej sufit, co potwierdziło bezużyteczność stacji jako schronu przeciwlotniczego.
Z tego powodu podjęto również decyzję o budowie nowych, o wiele głębiej położonych przystanków metra.
Linia Kolcewaja Będąc w temacie najpiękniejszych moskiewskich stacji nie możemy nie wspomnieć o linii Kolcewaja zwanej czasem „śladem po kubku z kawą”. 5 linia metra powstała w 1950 r. i uważana jest za najbardziej niezwykłą linię na świecie. Tworzy koło biegnące w samym środku siatki moskiewskiego metra. Stanowi też jedną z największych atrakcji turystycznych w stolicy Rosji, bo to właśnie przy niej zlokalizowane są te najpiękniejsze stacje moskiewskiego metra: Komsomolskaya, Novoslobodskaya, Belorusskaya, Kievskaya, Taganskaya czy Kurskaya.
Według miejscowej legendy sam Stalin nadzorujący przebieg prac był jej pomysłodawcą. Miał on na planach metra postawić kubek z kawą, który zostawił brązowy ślad. Tak narodził się pomysł na budowę tej nietypowej linii metra. Do dziś zresztą oznaczonej jak kawa kolorem brązowym.

Przydatne linki;
Metro w Moskwie

Zapraszamy do obejrzenia filmu Russia, The most beautiful metro stations in Moscow