Geoblog.pl    bogmar    Podróże    ALBANIA 2019    Wylot, informacje
2019

Wylot, informacje

Polska, Warszawa

1 PLN = 0,0433 ALL - kantor w Polsce.

Pod koniec lata wybieramy się do Albanii. Chcemy odpocząć w Sarandzie, gdzie są w tym kraju najpiękniejsze plaże i kilka ciekawych miejsc w niezbyt dużej odległości.
Mięliśmy jechać na własną rękę, ale okazało się, że wbrew pozorom nie tak łatwo dostać się na południe Albanii.
Samoloty w Tiranie na jedynym w kraju lotnisku międzynarodowym lądują około północy. Pierwszy autobus do Sarandy jest dopiero rano o 5:30 (czas przejazdu - 5h, cena 1300 LEK lub 12 EUR). Autobus ma przystanek za Teatrem Opery i Baletu (co godzinę od 07:00 do 23:00)
Z lotniska do Tirany co godzinę, począwszy od 08:00 do 24:00.
Bilet z/na lotnisko - 300 Leków.

Drugim sposobem dotarcia jest przylot na Korfu i dalej promem do Sarandy. Problem w tym, że raczej trzeba się liczyć z dwoma dodatkowymi noclegami na Korfu, po przylocie i przed odlotem, bo ciężko to zgrać z lotami samolotów.
Szukamy również lotów na Enter Air
Wizz Air

Wyszło na to, że skorzystaliśmy z oferty last minute biura podróży ITAKA. Za 14 dni w hotelu "Mario" z dwoma posiłkami (śniadania i obiadokolacje) zapłaciliśmy 2914 zł/osoba.

Wylot mamy z Warszawa-Okęcie o 6:25.

Polacy od maja 2009 roku mogą wjeżdżać do Albanii na podstawie dowodu osobistego, a paszport nie jest wymagany. Należy jednak zwrócić uwagę aby dokument wjazdowy był ważny jeszcze 3 miesiące od planowanego wyjazdu z Albanii.

W Albanii możemy przebywać do 90 dni (w ciągu 180 dni od pierwszego wjazdu). Przedłużenie pobytu jest możliwe ze względu na:
- małżeństwo z albańskim obywatelem
- założenie działalności w Albanii
- legalne zatrudnienie
Warto pamiętać, że przedłużenie pobytu można załatwić w Urzędach Imigracyjnych, ale jedynie na podstawie ważnego paszportu, nie obędzie się także bez obowiązkowego meldunku. Na granicy nie spotkają nas żadne opłaty wjazdowe i graniczne (dotyczy to także autobusów oraz ciężarówek). Podobnie jak w innych europejskich krajach, od turystów nie wymaga się posiadania biletu powrotnego oraz wymaganej kwoty pieniędzy.

Jako takie ubezpieczenie osobowe nie jest w Albanii obowiązkowe, jednak ministerstwo spraw zagranicznych zaleca zakup ubezpieczenia pozwalającego na leczenie w prywatnych klinikach czy transport do kraju. Albańskie przepisy nie wymagają od turystów posiadania świadectwa żadnych szczepień ochronnych.