Geoblog.pl    bogmar    Podróże    ALBANIA 2019    Gorące źródła w kanionie rzeki Lengarica
2019

Gorące źródła w kanionie rzeki Lengarica

Albania
Albania, Bënjë

Benje koło Permet jest na pł. wsch. od Sarandy. Z Sarandy dojechać do Gjirokastra, dalej do Kelcyra, wjechać na SH75, skręcić w prawo. minąć Permet, przed Gmina Petran skręcić w lewo. Dojechać do końca asfaltu i skręcić w lewo, będzie widać charakterystyczny most. Od Gjirokastra 72 km.

Będąc wcześniej w Gjirokastra zrobiliśmy rozeznanie co do ceny przejazdu do gorących źródeł. Nie ma tu publicznego transportu
Rano autobusem z parą znajomych pojechaliśmy do Gjirokastra. Nie spotkaliśmy tegp taksówkarza co wcześniej rozmawialiśmy, ale znając cenę wsiedliśmy do innej taksówki.
Za dojazd z postojem 3h i powrót uzgodniliśmy cenę 50 EUR.
Taksówkarz jak to taksówkarz po drodze marudził (nie znając angielskiego, mówił coś o odległości itp), w rezultacie po powrocie można powiedzieć, że wyłudził jeszcze 10 euro, które to znajomi dali mu jako napiwek.

Są tam gorące źródła termalne znajdujące się w kanionie Lengarica osiągają temperaturę 30 stopni. Woda zawiera siarczany, chlorek sodu oraz wapnia. Według badań zbawiennie wpływa na reumatyzm, bóle żołądka oraz wszelkie problemy skórne. Zaczynają się w pobliżu starego osmańskiego mostu. Co kawałek do rzeki wpływają strużki ciepłej wody. Siarkowe wypłuczyny sączą się spomiędzy skał kanionu. W kilku miejscach ludzie zrobili baseniki wzmocnione kamiennymi groblami. Źródła w Benja są też najsilniejszymi tego na terenie całej Albanii. Utworzony został przez rzekę Lengarica, która ma 36,8 km długości, sam kanion Lengarica ma ok. 4 km długości i w najgłębszym miejscu osiąga 100 m, warto jednak zabrać buty, w których nie będziecie się ślizgać na kamieniach.

Zapraszamy do obejrzenia filmu Albania, Benje, Hot thermal springs in Lengarica canyon