Geoblog.pl    bogmar    Podróże    KAZACHSTAN, KIRGISTAN, UZBEKISTAN, ZEA 2024    Wylot. Informacje.
2024

Wylot. Informacje.

Polska, Warszawa

INFORMACJA DLA CZYTELNIKÓW BLOGA.

Ze względu na obszerność materiału, zbliżające się lato i plany osobiste uzupełnianie będzie trwało trochę dłużej.

Wyjazd ten nie był planowany dawno jak to miało miejsce przy innych podróżach.
Ze względu na panującą sytuację geopolityczną zmieniliśmy wcześniejsze plany i postanowiliśmy odwiedzić byłe radzieckie republiki i zrobić przystanek w Dubaju oraz dokończyć odwiedzenie tych miejsc w Abu Dhabi, które ze względu na chorobę Marysi (o której pisaliśmy w sprawozdaniu z wyjazdu na Malediwy) nie zdążyliśmy zrobić.

Wylot do Astany mamy z Warszawy (Turkich Airlines) o 19:20 --> 23:55, przesiadka w Istambule (czas 1:45)
Jedziemy z naszym kolegą Wiesławem. Za bilet zapłaciliśmy1300 zł (osoba) z bagażem 23 kg.
Z Taszkentu do Dubaju lecimy z Fly Dubaj. Za bilet zapłaciliśmy 1140 zł/os, z bagażem 30 kg.
Z Abu Dhabi do Katowic lecimy Wizz Air-em. Na nas dwoje wzięliśmy jeden bagaż rejestrowany 20 kg.
Bilet kosztował na osobę 479 AED = 534 zł +1 bagaż rejestrowany – 268 AED = 299 zł.

Noclegi rezerwowaliśmy na Booking.com i jeden na Airbnb.
Bilety kolejowe, które były dostępne w sprzedaży kupiliśmy w Polsce.
Więcej informacji podamy w kolejnych wpisach.

Trochę waluty na poszczególne kraje kupiliśmy w kantorze aby mieć na pierwsze przejazdy itp.

Walutą Kazachstanu jest tenge kazachskie (KZT). Jedno tenge dzieli się na 100 tiynów (przy czym monety o nominale niższym niż 1 tenge są obecnie wycofane z obiegu). 100 KZT - 0,22 USD / 0,20 EUR.
Przy dłuższym pobycie w Kazachstanie warto się zaopatrzyć w kartę miejską.

Po Kazachstanie opłaca się też podróżować taksówkami – cena za 1 km oscyluje wokół 100 KZT (0,22 $, 0,89 PLN). Taksówka to świetny wybór na przejazdy miejskie, jak i dalsze wycieczki ze zwiedzaniem.

KAZACHSTAN. Bilety na pociągi w Kazachstanie można kupić 45 dni przed datą podróży.
Pociągi pomiędzy Kazachstanem a Uzbekistanem. Najważniejszy z nich to Ałmaty -Taszkent.
Pociąg jedzie z АЛМАТЫ 2 przez Otar (ОТАР), Szu (ШУ), Taraz (ТАРАЗ), Tyulkubas (ТЮЛЬКУБАС), Mankent (МАНКЕНТ), Szymkent (ШЫМКЕНТ), Saryagasz (САРЫАГАШ), Taszkent (ТАШКЕНТ Ц). W Otar jest o 20:30
Koniecznie sprawdzić, czy pociąg odjeżdża z dworca Ałmaty1 czy Ałmaty2. Stacje oddalone są od siebie o ponad 9 km. Ałmaty 1 jest na północ, przy stacji merta Ałmaty-1.

UZBEKISTAN. Najlepiej poruszać się po Uzbekistanie transportem publicznym. Pociągi jeżdżą na duże odległości i oferują nocne kuszetki, dzięki którym można zaoszczędzić czas, przemieszczając się nocą.
Bilet elektroniczny możemy kupić z 45-dniowym wyprzedzeniem, 16 dni przed podróżą dalekobieżną (np. z Buchary do Chiwy i z Chiwy do Taszkentu) i minimalnie na 1 godzinę przed odjazdem. Szybko się sprzedają.

Po wyborze interesującego nas połączenia zostaniemy poproszeni o rejestrację. Świetnie do tego nadaje się konto Google. W kolejnym kroku mamy wybrane połączenia, na których znajdziemy numer pociągu, godzinę odjazdu i przyjazdu, czas podróży, rodzaj miejsc, ich liczbę i cenę.
W kolejnym etapie przechodzimy do wyboru miejsca.
Podróż na dolnej półce należy do wygodniejszych (można po prostu usiąść i nie wdrapywać się na górną półkę). Możemy filtrować wyniki, żeby sprawdzić, gdzie te miejsca są dostępne.
Warto też polować na lokalizację w środku wagonu, żeby uniknąć ruchu i hałasu pasażerów zmierzających do samowara po gorącą wodę lub do toalety.
Po wyborze miejsca uzupełniamy niezbędne dane (łącznie z numerem paszportu), przechodzimy do płatności i wybieramy płatności Stripe, które obsługują Visę, Mastercard, czy Maestro. Biletów nie musimy już drukować.
Przed przyjściem na uzbecki dworzec poczujemy się, jak na lotnisku. Zostanie sprawdzony paszport, bilet, a bagaż zostanie zeskanowany.

Przydatne linki:
Kolej w Kazachstanie
Bilety kolejowe
Rezerwacja biletów (loty, pociągi, hotele)