Geoblog.pl    bogmar    Podróże    KAZACHSTAN, KIRGISTAN, UZBEKISTAN, ZEA 2024    Buchara
2024

Buchara

Uzbekistan
Uzbekistan, Bukhara

Pociąg z Samarkandy do Buchary mamy o 10:46. Przyjazd o12:29 – 1 bilet =148 000 sum (47,62 zł),

BUCHARA jest jednym z najstarszych miast Uzbekistanu a jego historyczne centrum jest także wpisane w 1993 r na światową Listę Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO. Nazwa Buchara oznacza„ boże piękno” i „szczęśliwe miejsce”. Główne atrakcje Buchary ciągną się w linii prostej przez dobre 2-3 km. Tutaj kroczy się szerokimi deptakami i tylko co kilkaset metrów zagląda się do kolejnej medresy. W jednej zorganizowano muzeum, w innej są sklepiki z rękodziełem, w jeszcze innej galeria fotografii, a w kolejnej nie ma nic – stoi w lekkiej ruinie. Na koniec dochodzi się do niewielkiego parku.
W tym mieście (inaczej niż Chiwie) nie ma tak wyraźnego rozgraniczenia między dawnym, zabytkowym światem, a współcześnie toczącym się życiem. Obie te rzeczywistości przenikają się wzajemnie. I właśnie w tym wzajemnym przenikaniu się dwóch światów, tkwi wyjątkowy urok Buchary.

Jeśli przyjedziemy autobusem lub pociągiem, dotrzemy do nowszej części miasta – Kagan.
Do miasta dojeżdża autobus Nr 378 stojący poza dworcem na głównej ulicy. Cena przejazdu to 2500 sum (0,83 zł + 2000 sum (0,66 zł) za 1 sztukę bagażu.

W sezonie na ulicach starego miasta Buchary występuje wielu muzyków i tancerzy. Nierzadko można spotkać ludzi ubranych w tradycyjne stroje tańczących do niesamowicie pięknej piosenki. Często wieczorem można zobaczyć ulicznych muzyków, którzy zabawiają turystów swoją piękną muzyką.
Buchara to nie tylko olśniewające budowle. To także wąskie uliczki, podniszczone, zapomniane budynki,
Buchara to miasto, które kiedyś słynęło z systemu wodociągowego. Jeszcze sto lat temu miasto posiadało rozległą sieć kanałów wodnych i ponad 200 kamiennych basenów (khauz). Jednak woda nie była często zmieniana i Buchara stała się znana z chorób przenoszonych przez wodę. Mówi się, że przeciętny XIX-wieczny Bucharańczyk umierał w wieku 32 lat. Obecnie przez miasto przepływa znacznie mniej kanałów.

Labi Hauz. oznacza po persku „nad stawem”. W centrum Starego Miasta znajduje się kompleks budowli będący odpowiednikiem placu Registan w Samarkandzie, z tym, że zamiast placu pośrodku znajduje się staw, wokół niego wznoszą się takie budowle jak medresa Kukeltasz, która jest jedną z największych w Azji Środkowej, chanaka Diwana Begiego, będąca przez lat centrum życia kulturalnego i religijnego miasta
Staw otoczony jest małymi restauracjami, sklepikami z pamiątkami, wyjątkową medresą i meczetem.

Cechą szczególną medresy Nadrida Divan-begi, która stoi po jednej stronie stawu, jest to, że posiada jedną z niewielu islamskich mozaik przedstawiających zwierzęta zamiast czysto geometrycznych kształtów.

Medresa Chor Minor, co w języku tadżyckim oznacza cztery minarety, to jedna z najbardziej urokliwych budowli w Bucharze. Ma cztery turkusowe kopuły i jest pięknym miejscem do zobaczenia podczas zachodu słońca. Cztery wieże nad tym budynkiem nigdy nie miały służyć jako minarety religijne. Uważa się, że odzwierciedlają cztery religie świata. Chor Minor jest trochę daleko od centrum starego miasta i zagubiony w centrum dzielnicy mieszkalnej. Chociaż Chor Minor jest dość wysokim budynkiem, prawie niemożliwe jest dostrzeżenie go, dopóki nie znajdziesz się tuż obok starego pomnika.

Zespół Poi Kalyan to dziedziniec otoczony minaretem Kalyan, Miri Arab Madrassah i meczetem Kalyan.
To jedna z najpiękniejszych części starego miasta. Niebieska kopuła medresy pokryta jest złotą poświatą podczas zachodu słońca.

Medresa Ulugbeka jest stosunkowo mała w porównaniu do tych znajdujących się w kompleksie Po-i-Kalyan, ale nadal jest bardzo piękna. Ma taką samą nazwę jak podobna medresa znaleziona w Samarkandzie. Człowiek, który zlecił jego budowę, nazywał się Ulugbek i był władcą oświeconym i intelektualnym. Budowlę wzniesiono w 1417 r.
Na portalu budynku znajduje się wyryty napis zaczerpnięty z Koranu: „Pogoń za wiedzą jest obowiązkiem każdego muzułmanina i muzułmanki”.

Minaret Kalyan został zbudowany w 1127 r. Jego wysokość wynosi około 47 m, a średnica u dołu 9 m. Dominuje nad centrum starego miasta. Z tego powodu nazwano go minaretem Kalyan, co oznacza „wielki”. Robi wrażenie, że po zdobyciu Buchary Czyngis-chan postanowił oszczędzić wieżę.
Meczet Kalyan, który stoi obok minaretu, jest największym meczetem w Bucharze i doskonałym miejscem do odwiedzenia we wczesnych godzinach porannych. Najlepszym momentem na jego zwiedzanie jest wschód słońca, a jeśli udamy się tam wcześniej niż oficjalna godzina otwarcia, meczet można zwiedzić za darmo.
Najlepszym miejscem na podziwianie zachodu słońca nad zespołem Po-i-Kalyan jest górny taras Cafe Chasmai Mirob znajdującej się na rogu placu.

Wieża Obserwacyjna Bukhara, która stoi naprzeciwko cytadeli. Z tego punktu widokowego doskonale widać fortecę z góry. Na samą górę można wjechać małą windą. Najładniejszy widok podczas zachodu słońca.

Plac Kolon uznawany jest za symbol Buchary i jedno z najważniejszych miejsc dla muzułmanów w Uzbekistanie, a jego monumentalne minarety górują nad miastem jedwabnego szlaku. Na cały kompleks składa się natomiast plac centralny, meczet i medresa Mir-i-Arab z kolorową ornamentyką, ozdobnymi kafelkami, niezwykła precyzja wykonania

Twierdza Ark (Ark of Bukhara) będąca najstarszym zabytkiem w Bucharze, mieści kilka muzeów, meczet i stare stajnie. Jest jednym z najważniejszych zabytków Azji, której mury osiągają ponad 20 m wysokości i 780 m długości. To jedno z najbardziej imponujących glinianych umocnień w tej części świata.

W centrum miasta wokół zbiornika wodnego jest zabytkowy kompleks architektoniczny. Czynna codziennie Od 9:00 - 20:00.

Meczet Bolo Khauz znajduje się zaledwie 100 m od cytadeli Arki i jest zdecydowanie warte odwiedzenia. W tym meczecie znajdują się jedne z najpiękniejszych i misternie rzeźbionych drewnianych filarów. Sufit nad filarami pokryty jest wspaniałymi freskami i geometrycznymi wzorami. Przed meczetem znajduje się mały basen z wodą (khauz).

Mauzoleum Ismaila Samanisa znajduje się w parku Samanidov, pięknym, wysadzanym drzewami parkiem z małymi kanałami i basenem z wodą. Jest to jeden z niewielu najstarszych budynków, jakie pozostały po bogatej perskiej dynastii Samanidów, która rządziła Azją Środkową aż do X w. Sanktuarium uważane jest za jeden z najstarszych zabytków regionu Buchary.

Kiedy Czyngis-chan najechał miasto, powódź pokryła mauzoleum błotem, dzięki czemu zostało ono zabezpieczone przed zniszczeniami, które nękały resztę Buchary. Miejsce to odkryto ponownie dopiero w 1934 r., a wydobycie pomnika z ziemi i pokrywającego go błota zajęło dwa lata.
Mauzoleum stoi obok małego stawu z wodą i jest doskonałym miejscem na relaks o zachodzie słońca.
W pobliżu znajduje się także mały park rozrywki.

Park Samanidov to piękne miejsce, w którym można podziwiać zachód słońca. Podczas zachodu słońca mnóstwo małych egzotycznych ptaków gromadzi się na drzewach parku i tworzy fantastyczną atmosferę, podczas gdy temperatura spada. W parku znajduje się również kilka kanałów wodnych, dzięki czemu temperatura jest tam zawsze komfortowa, nawet podczas najcieplejszych letnich dni.
Mauzoleum Samanidowa znajdujące się na końcu parku.

Choć Buchara nie jest dużym miastem, posiada wiele muzeów do zwiedzania.
Muzeum warsztatowe lalek Buchary. Muzeum to powstało w nadziei na ożywienie starożytnej tradycji robienia lalek z papieru mache w Bucharze. Tworzenie lalek było i nadal jest bardzo ważną tradycją w Uzbekistanie. W tym muzeum można kupić dowolną lalkę, jaką im się podoba.

Sitorai-Mokhi-Khosa (Pałac Gwiazd Księżycopodobnych) - muzeum, które warto odwiedzić. Był to niegdyś letni pałac ostatniego emira Buchary, Alima Khana.
Łączy w sobie rosyjską architekturę z tradycyjnymi projektami islamskimi. Na terenie kompleksu znajdują się trzy budynki oraz piękny basen wodny.
Muzeum to znajduje się poza miastem i można do niego dojechać taksówką za 10 000 UZS (0,81 $).

Medresa Abdulaziz Khan jest częścią zespołu architektonicznego Ulugbek Madrassah i znajduje się naprzeciwko niego. Jest jednak dużo większa i piękniejsza. Została zbudowany kilka wieków po medresie Ulugbeka i wyraźnie pokazuje, jak architektura ewoluowała drastycznie w okresie pomiędzy obiema konstrukcjami.
Podczas gdy medresa Ulugbeka jest dość prosta, medresa Abdulaziza Khana jest okazała i bogato zdobiona.

Bazar znajduje się pod starymi kopułami handlowymi w samym centrum, w pobliżu zespołu Po-i-Kalyan Ensemble.

Nekropolia Chor Bakir. Rozległy cmentarz o powierzchni prawie 3 hektarów znajduje się zaledwie kilka kilometrów od starego miasta Buchary i naprawdę warto go odwiedzić. Było to miejsce pochówku Abu-Bakr-Saida i wielu mieszkańców Uzbekistanu uważa to święte miejsce za bardzo ważne miejsce pielgrzymek.
Znajduje się poza miastem, więc dojście zajmie nieco ponad godzinę. Można wziąć taksówkę.

Autobusy Hop-on Hop-off w ciągu jednego dnia zabiorą nas do różnych interesujących miejsc. Autobus odjeżdża z Lyab-i-Hauz codziennie między 9:00 a 18:00.
Krąży pomiędzy starym a nowym miastem odwiedzając różne zabytki znajdujące się poza miastem.
Jest to najlepszy sposób, aby zobaczyć jak najwięcej rzeczy w jak najkrótszym czasie.

Parafia św. Andrzeja Apostoła Римско-Католическая Церковь Св. Апостола Андрея (Catholic Church St Andrew) jest na 37 Tutzor Street - 1,5 km na południe od restauracji The Plov.

Przykładowe ceny;
Jajko 1 szt. = 1000 UZS (0,33 zł)
Wódka 1 l = 60 000 UZS (20 zł)
Restauracja The Plov ma europejski wystrój, a na ścianach wiszą stare i najnowsze zdjęcia przedstawiające Bucharę. To miejsce, do którego miejscowi przyjeżdżają zjeść plov, jest bardzo niedrogie i jest to najlepsza restauracja w Bucharze, w której można spróbować tego tradycyjnego dania. Położone poza centrum, można je odwiedzić przy okazji zwiedzania Chor Minor (znajduje się po tej samej stronie Buchary). Adres: Sulaymon Murodov St. (1,7 km na północ od Medresy Ulugbeka).
Obiad dla jednej osoby tj. plov + surówka - 48 000 UZS (16 zł), (z wliczoną ceną za obsługę).

Bilety na pociąg do Chiwy kupiła nam rodzina w Polsce, gdyż będąc w Kirgistanie (jak wcześniej pisaliśmy) są problemy z zakupem przez internet. Wyjeżdżamy po północy o 3:52. W Chiwie jesteśmy rano o 10:28. Bilet za 1 osobę kosztował 195 330 sum = 65 zł.

Opuściliśmy kwaterę ale bagaże do wieczora zostały. My natomiast podziwialiśmy miasto nocą.
Gospodarz zamówił nam taksówkę i po 22:00 byliśmy na dworcu. Przejazd kosztował 24 000 UZS = 8 zł. Jest tu darmowy internet.

Kwatera była prawie w centrum.- Obiekt Али Нур (ze śniadaniem).
WhatsApp +99890 710 27 68, +99890 710 92 58 lub +99865 224 27 69.
Ma również kwaterę w Chiwie.