Geoblog.pl    bogmar    Podróże    KAZACHSTAN, KIRGISTAN, UZBEKISTAN, ZEA 2024    Taszkent
2024

Taszkent

Uzbekistan
Uzbekistan, Toshkent Passajir Stantsiyasi

Zgodnie z planem rano o 8:02 przyjeżdżamy do Taszkent Południowy (Janubiy). Na dworcu jest darmowe WiFi ale po zalogowaniu.
Jest też duża przechowalnia bagażu, czynna 24h. Cena za dzień 1 sztuki to 7000 UZS = 2,30 zł.
Zostawiamy bagaże i jedziemy autobusem Nr 32 na bazar Chorsu zrobić drobne zakupy.

Późnym popołudniem odbieramy bagaże i autobusem Nr 40 jedziemy na lotnisko.
Autobusy kursują prawdopodobnie do 22:00 (jeżeli ktoś planuje później to trzeba to dokładnie sprawdzić).
Na lotnisku jest darmowe WiFi ale po zalogowaniu.
Wylot do Dubaju mamy po północy.

Inne przykładowe ceny, których wcześniej nie podawaliśmy:
Lepioszka - 4000 UZS = 1,30 zł
Kwas chlebowy 2 l - 8490 UZS = 2,80 zł
Lód na patyku (oblewany czekoladą) - 6500 UZS = 2,10 zł

Lepioszka to tradycyjny wypiek pszenny, najczęściej przybierający formę owalną. Jest bardzo popularny i tani

Manti to uzbeckie pierogi składające się z cienkiego ciasta i farszu. Nadzienie to mieszanka siekanej wołowiny i jagnięciny, tłuszczu, cebuli, a czasami także kapusty lub ziemniaków. Potrawa ta prawdopodobnie dotarła do Uzbekistanu razem z Mongołami, z Chin.

Samsy to pyszna przekąska – ciasto francuskie z nadzieniem mięsnym, podobnie zbudowane jak manti. Pieczone w piecu tandyr, stają się delikatne w środku i chrupiące na zewnątrz.

Laghman - potrawa pochodząca z kuchni chińskich Ujgurów, które stało się narodowym daniem w Uzbekistanie. Jest to danie na bazie długiego, płaskiego makaronu (nudle), z mięsem i różnymi warzywami.
Podane może być z zupą (podobnie do naszego gulaszu) lub smażone w stylu kuchni azjatyckiej.
Podstawowy składnik tego dania, to ręcznie robiony makaron i smażone/duszone mięso. Warzywny aromat bulionu, i świeżym koperkiem posypanym, jest idealną opcją na obiad.

Kurut to wysuszone twarde kulki twarogu o średnicy kilku cm. Występują również w formie kwadratów, pałeczek i rombów. Są zazwyczaj mocno solone, ale paradoksalnie gaszą pragnienie. Występują najczęściej w kolorze białym, różowym (z dodatkiem papryki) i brązowym (w wersji wędzonej). (Długi termin przydatności).

Mors to bezalkoholowy słodzony napój owocowy, który podaje się zimny w gorące dni.