Geoblog.pl    bogmar    Podróże    Sztokholm 2024    Sztokholm - kolejny dzień zwiedzania
2024

Sztokholm - kolejny dzień zwiedzania

Szwecja
Szwecja, Stockholm

Dziś jedziemy do centrum dalej zwiedzać miasto.
Żeby bezpłatnie zwiedzić katedrę wybraliśmy się na krótko przed mszą do kościoła. Przy wejściu oświadczyliśmy, że idziemy na mszę i wpuszczono nas.
Pierwszy raz widzieliśmy kobietę-księdza. Msza była w języku szwedzkim, podobna do rzymsko-katolickiej, z tym, że czytanie ewangelii odbyło się na środku kościoła. Zrobiliśmy telefonem parę zdjęć, z których powstał filmik. Kamery nie wypadało wyjmować.
Wejście poza mszą jest płatne.

Następnie pojechaliśmy do Kościóła św. Jana (S:t Johannes kyrka) – Msze niedzielne 9:00, 10:30, 12:00.
Metro Hötorget (zielona 18, kierunek Hasselby Strand), wyjść na stacji Rådmansgatan, dojść 500 m.
Msza święta już się skończyła, spotkaliśmy tylko dużą grupę Polaków wychodzących z kościoła.

Tego dnie byliśmy jeszcze w Katedrze św. Eryka (szw. Sankt Eriks katolska domkyrka) – siedziba katolickiego biskupa diecezjalnego w Szwecji i zarazem kościół parafialny parafii św. Eryka w Sztokholmie. Jest położona przy ul. Folkungagatan 46 B w sztokholmskiej dzielnicy Södermalm. 8 czerwca 1989 r w murach katedry gościł papież Jan Paweł II.
Pod nową częścią katedry wybudowano również kościół dolny przeznaczony na różne uroczystości parafialne, koncerty, odczyty czy bardzo popularną w Szwecji tzw. kyrkkaffe, tj. kawę serwowaną po mszy dla jej uczestników.
(wyjść na stacji metra Medborgarplatsen – zielona 18). Msza niedzielna o 10:30.

Dzielnica Norrmalm symbolem i centrum nowoczesnego Sztokholmu. Znajdują się w niej choćby główne dworce kolejowy i autobusowy, a także liczne centra handlowe i sklepy najsłynniejszych światowych marek. Na wysepce Helgeandsholmen pomiędzy Norrmalm a Gamla Stan znajduje się natomiast budynek szwedzkiego parlamentu, czyli Riksdagu (można zwiedzać z przewodnikiem za darmo).

Centralny plac (Sergels torg) na środku instalacją ze szkła i stali – stacja metra T-Centralen, dojść 400 m.

Drottninggatan - główna ulica handlowa w Sztokholmie czyli "Ulica Królowej", to najpopularniejszy deptak handlowy w mieście. Sami nie jesteśmy miłośnikami zakupów, jednak lubimy tamtędy spacerować i oglądać najróżniejsze dekoracje.

Park Kungsträdgården – Jest jednym z najważniejszych miejsc spotkań w mieście. Jest otwarty dla wszystkich przez cały rok i oferuje ponad 200 różnych wydarzeń, takich jak festiwale, łyżwiarstwo figurowe oraz zajęcia sportowe i kulturalne. Kwitnące wiosną wiśnie w północnej części parku przyciągają dużą liczbę odwiedzających.

Grand Hôtel – historyczny hotel, w którym dziś zatrzymują się laureaci nagrody Nobla. - autobus 76 do Kungsträdgården, dojść 250 m, lub autobus 57 do przystanku Gustav Adolfs torg, dojść 300 m.

Opera Królewska - zwiedzanie z przewodnikiem 120 SEK (48 zł) – stacja metra T-Centralen, autobus 10, 11 do Kungsträdgården, dojść 250 m.
Dramaten - Królewski Teatr Dramatyczny mieści się w secesyjnym budynku z początku XX wieku. Warto zobaczyć imponującą fasadę budynku. Teatr można zwiedzić w trakcie wycieczki z przewodnikiem, należy jednak wcześniej napisać z prośbą o informacje o dostępnych datach - stacja metra T-Centralen, tramwaj 7 do Nybroplan, dojść 46 m.

Armémuseum (Livrustkammaren) – Muzeum Armii, szczególnie interesujące z polskiego punktu widzenia, bo zawierające wiele eksponatów wywiezionych z Polski (wstęp wolny dla osób do 18 lat).

H.M. Konungens Hovstall (Królewskie stajnie) Niemal w samym sercu Sztokholmu znajduje się siedziba królewskich stajni. Obecnie w służbie jest tu około 20 zwierząt. Poza końmi, królewskie stajnie przechowują także historyczne powozy oraz samochody należące do rodziny królewskiej.
Kompleks można zwiedzić w ramach 45-minutowej wycieczki z przewodnikiem w języku angielskim. Więcej informacji o godzinach na oficjalnej stronie. Oprócz koni przechowywane są tam także historyczne powozy i samochody rodziny królewskiej - stacja metra T-Centralen, tramwaj 7 do Nybroplan, dojść 190 m.

Kastellet Stockholm - Od 1935 roku Kastellet jest zabytkiem budowli państwowej . Od lat sześćdziesiątych XVII wieku zamek jest codziennie oznaczany szwedzką flagą wojskową .Autobus z T-Centralen 65.

Skridskopaviljongen – (nazywany także pawilonem Królewskiego Klubu Łyżwiarskiego i Wioślarskiego) to ceglany budynek przy Kastellholmen w Sztokholmie, który od 1993 roku jest zabytkiem będącym własnością państwa. Dom został zbudowany w 1882 roku przez Królewskie Skridskoklubben i Królewskie Szwedzkie Towarzystwo Żeglarskie. Pod koniec stulecia pawilon był bardzo popularnym miejscem spotkań młodego społeczeństwa – Autobus 65.

Nationalmuseum – Narodowe Muzeum Sztuk Pięknych (wstęp wolny dla osób do 18 lat) - autobus 65.

Muzeum Hallwyla – niewielka, ale bardzo bogato wyposażona wiktoriańska rezydencja hrabiego Hallwyla - stacja metra Hötorget (zielona).
Historiska Museet – Szwedzkie Muzeum Historyczne obejmuje szwedzką archeologię i historię kultury od okresu mezolitu do współczesności.

Moderna Museum – Muzeum Sztuki Nowoczesnej – stacja metra T-Centralen, autobus 65 do ArkDes/Moderna Musset, dojść 140 m.

Strandvägen – promenada rozciągnięta między placem Nybroplan a wyspą Djurgården. - stacja metra T-Centralen, dalej tramwaj 7 lub autobus 69 do Djurgårdsbron, dojść 400 m.

Ratusz (Stadshuset) Na zachód od historycznej części Sztokholmu, na wyspie Kungsholmen, mieści się wybudowany na początku XX w w stylu narodowo-romantycznym miejski ratusz. Budynek można oglądać z zewnątrz (choć nie robi on wówczas wielkiego wrażenia) oraz z ogólnodostępnego wewnętrznego dziedzińca, a także zwiedzać podczas wycieczki z przewodnikiem (cena – 140 SEK, czyli ok. 54 zł). W trakcie trwającej ok. 45 min wycieczki zobaczymy m.in. salę, w której odbywają się bankiety po wręczeniu nagrody Nobla, oraz salę wyłożoną mozaiką składającą się z 18 milionów kawałków szkła i złota. Jest także możliwość wspięcia się na 106-metrową wieżę - stacja metra T-Centralen, dalej dojść 700 m.