Geoblog.pl    bogmar    Podróże    Sztokholm 2024    Ostatni dzień w Sztokholmie. Wylot.
2024

Ostatni dzień w Sztokholmie. Wylot.

Szwecja
Szwecja, Stockholm

Dziś pojeździmy sobie metrem, odpoczniemy nad wodą i w parkach utrwalając sobie w pamięci najpiękniejsze widoki i zakątki miasta.

W Sztokholmie stacje metra stanowią popularną atrakcję turystyczną. Wszystko to ze względu na ich niepowtarzalny klimat, który tworzą różnego rodzaju dekoracje umieszczone na każdej ze 10-ciu stacji – od rzeźb, przez wystawy, po stacje przerobione na kolorowe jaskinie.
Do najciekawszych należą m.in.:
T-Centralen – główna stacja w centrum miasta przerobiona na jaskinię z niebieskimi wzorami;

Stadion (czerwona) – kolejna jaskinia, tym razem w tęczowych barwach.

Mörby Centrum (czerwona) - Kolorystyka jest jasna i niemal stonowana. Ściany faktycznie zmieniają kolor w zależności od tego, gdzie stoisz na platformie. Z jednego końca pokój wydaje się biały z lekkim odcieniem różu, a z
drugiego biały i szarozielony. Efekt ten uzyskano, oświetlając najpierw ścianę i malując jej cienie z jednej, a następnie z drugiej strony.

Tekniska Högskolan (czerwona) - Kungliga Tekniska Högskolan (KTH Royal Institute of Technology) został założony w 1827 roku i od tego czasu jego egzaminy zdawali tacy sławni absolwenci jak Christer Fuglesang, Dolph Lundgren czy Anette Scheibe.
W 1973 roku stacja doczekała się wreszcie własnej stacji metra, aby ułatwić studentom i profesorom dotarcie na zajęcia.

Östermalmstorg (czerwona) - jest trzecią najgłębszą stacją metra w sztokholmskim systemie metra. Położona około 23 metrów poniżej poziomu morza. Stacja, ukończona w 1965 roku, leży w sercu najdroższej dzielnicy miasta – Östermalm.

Rådhuset (niebieska) – stacja o skalnej konstrukcji koloru czerwonego, mająca imitować wnętrze wulkanu.

Kunstragården (niebieska) - Jeden z najbardziej zachwycających dworców w Sztokholmie jest bez wątpienia również jednym z najbardziej fotograficznych. Znajduje się w samym centrum Sztokholmu i jest końcowym przystankiem niebieskiej linii, a przynajmniej do czasu otwarcia jej przedłużenia na południe w 2025 roku.

Solna Centrum (niebieska) - została otwarta wraz z pierwszym ramieniem niebieskiej linii w 1975 roku. Jaskrawo zielony i czerwony krajobraz – zieleń to las, a czerwień to wieczorne słońce zachodzące za koronami drzew.

Solna Strand (niebieska) - Kontrast pomiędzy niebiańskimi sześcianami – wystającymi z sufitu i podestu w Solna Strand – a ciemną jaskinią, jest charakterystyczny dla sztuki Takashi Naraha.

Tensta (niebieska) - skalna stacja sztokholmskiego metra, w dzielnicy Spånga-Tensta, na osiedlu Tensta. Przedostatnia stacja na niebieskiej linii T10.

Odenplan (zielona) - został ukończony w 2017 roku z nowymi peronami i nową sztuką autorstwa 14 artystów na stacjach. Zwisająca z sufitu zachodniego korytarza wejściowego Odenplan „Linia życia” jest jednym z najbardziej przyciągających uwagę elementów Citybanan.

Zielony Sztokholm - mniej znane parki miejskie.
Wyspa Djurgården to tylko jedno z wielu zielonych miejsc, które warto odwiedzić będąc w Sztokholmie. W stolicy Szwecji znajdziemy wiele ciekawych parków.

Hagaparken - park Haga, zlokalizowany na obrzeżach, w dzielnicy Solna. W przeszłości był parkiem królewskim. Na jego terenie znajdują się m.in. Pałac Haga, Świątynia Echo oraz słynny niebieski drewniany namiot, który kiedyś służył jako stajnia, a dziś jako muzeum. Od 1922 roku na terenie parku znajduje się nekropolia szwedzkiej monarchii. W parku mieści się także motylarnia (Fjärilshuset) i akwarium z rekinami - stacja metra Odenplan, przesiąść się na autobus 515 do Haga Norra (towards Arlanda), dojść 300 m.

Observatorielunden - mały park na wzgórzu w obrębie dzielnicy Norrmalm. Na jego szczycie znajduje się budynek Sztokholmskiego Obserwatorium. Park oferuje ciekawy widok na miasto - stacja metra Rådmansgatan (zielona), dojść 400 m.

Rålambshovsparken - park lubiany przez mieszkańców, położony na wyspie Kungsholmen, nieopodal ratusza miejskiego. Jedna ze stron parku sąsiaduje z wodą, co czyni go idealnym miejscem na odpoczynek w ciepły dzień. Park znajduje się w pobliżu mostu Västerbron - stacja metra Thorildsplan (zielona), dojść 700 m.

Wracamy do mieszkania na kolację i jedziemy na lotnisko, tak jak przyjechaliśmy.