Geoblog.pl    bogmar    Podróże    AUSTRALIA 2010    Kata Tjuta, Uluru

Kata Tjuta, Uluru

Australia
Australia, Uluru National Park

Uluru - Kata Tjuta Park Narodowy jest wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w Terytorium Północnym Australii. Leży 1431 km na południe od Darwin i 440 km na południowy zachód od Alice Springs. Park obejmuje 2010 kilometrów kwadratowych.
40 km na zachód od Uluru / Ayers Rock znajduje się Kata Tjuta, znany również jako Olgas - ogromnie stare skały. Uluru i Kata Tjuta dzisiaj znajdują się w głębokiej erozji, która rozpoczęła się około 500 milionów lat temu.
Uluru wrócił pod opiekę i własność Aborygenów Anangu w 1985 roku, a teraz wspólnie zarządzają wraz z dyrekcją Parku Narodowego Australii.

Uluru (Ayers Rock), święta góra - miejsca obrzędów krajowców, największa jednolita skała świata, położona w sercu Wielkiego Lądu wznosi się na wysokość 348 m. Mierząca 3,6 km długości skała wyrasta niespodziewanie z piaszczystego, porosłego skrubem podłoża.
Cały obszar Ayers Rock ma ogromne znaczenie dla miejscowego plemienia aborygeńskiego Anangu, którego kulturę można (i warto) bliżej poznać. Wśród tego ludu monolit nosi nazwę Uluru, którą nadano otaczającemu skałę parkowi narodowemu. Teren należy prawnie do Aborygenów, ale na stałe dzierżawi go rządowe ministerstwo odpowiedzialne za opiekę nad parkami narodowymi (Parks Australia).
Wspinaczka na szczyt Uluru jest dostępna dla wszystkich, aczkolwiek miejscowi Aborygeni odradzają. To święte miejsce. Góra zbiera żniwo prawie każdego roku, turyści często ulęgają wypadkom, a czasami zdarzają się wypadki śmiertelne. Należy pamiętać, ze wspinaczka w 35º stopniowym upale nie należy do łatwych. Poza tym nie zaleca się wspinaczki tym, którzy mają problemy z sercem lub ciśnieniem.
Szlak jest zamknięty w przypadku gdy: temperatura powietrza przekracza 36º C, wieje silny wiatr lub zanosi się na deszcz.

Dziś wstajemy bardzo rano bo o 5:00 mamy wyjazd na punkt widokowy z którego będziemy podziwiać wschód słońca nad Uluru i Kata Tjuta. W tym czasie słońce wzeszło po prawej stronie skały. Po lewej stronie mieliśmy masyw Kata Tiuta, który zmieniał barwy wraz z wędrówką słońca do góry.
Przygotowane wczesniej śniadanie zjedliśmy na miejscu i przed 7:00 pojechaliśmy na szlak wiodący po Kata Tjuta. Trasę 7,4 km przeszliśmy w godz,7:30 - 11:00. Spotkaliśmy tu naszą znajomą z poprzedniej wycieczki - Claryse. Nie jechała z nami dalej gdyż wracała z Alice Springs do Brisbane samolotem.
Po lunchu pojechaliśmy pod Uluru, gdzie byliśmy okolo 13:00.
Na zwiedzenie tego miejsca mieliśmy czas do zachodu słońca tj.do około 19:00. Do wyboru były dwie opcje:wspinanie się na skałę, badź obejście jej. My jak wiekszość uczestników wybraliśmy drugi wariant, Stwierdziliśmy, że więcej zobaczymy obchodząc kamień niż wspinając się na niego.
Po kolacji znów gitara i śpiew.

Zapraszamy do obejrzenia filmów