Geoblog.pl    bogmar    Podróże    INDIE 2011    Kolejne świątynie w jaskiniach

Kolejne świątynie w jaskiniach

Indie
Indie, Ajanta Caves

Kolejna grupa jaskin to buddyjskie świątynie i zakony w Ajancie obejmujące 30 buddyjskich grot (9:00-17:30).Znajdują się one 100 km na północny wschód od Aurangabadu. Powstały wcześniej niż te w Ellorze (między II wiekiem p.n.e. a VII w. n. e.). Dziś figurują na LiścieŚwiatowego Dziedzictwa UNESCO.Dzięki temu że zostały porzucone i zapomniane w 8 wieku, przetrwały prawie w nienaruszonym stanie aż do XIX wieku. Oprócz pięknych rzeźb, stup, posągow buddy w niektórych jaksiniach zachowały się malowidła ścienne. Wszystkie jaskinie zgrupowane są wokół zakola rzeki. Wzystkie są polecane do zwiedzenia, ale jeżeli ma się mało czasu to należy się skupić na nr.1,2,10,16 i 17.

Rano motorikszą za 25 Rs pojechaliśmy na dworzec autobusowy.Wsiedliśmy w autobus (kursują co 30 min.) i za 83 Rs/osoba pojechaliśmy do Ajanty.Czas przejazdu to 2,5 godz.Zatrzymaliśmy się w hotelu położonym najbliżej jaskiń.Był to HOTEL PADMPANI PARK - 500 Rs/doba/pokój + 100 Rs kaucji.Nic nie chcieli opuścić z ceny, gdyż wiedzieli,że nie opłaci się nam tracić czsu i szukać czegoś innego bo dochodziła 12:00 w południe i czas było jechać do jaskiń.Jak się okazało mieszkaliśmy w hotelu sami.Około północy jacyś Hindusi przyjechali samochodem i zatrzymali się tu na noc.
Szczerze mówiąc w tej wiosce nie ma dużego wyboru bazy noclegowej.Są ponoć jeszcze jakieś hotele ale położone dalej.Większośc odwiedzających to miejsce nie nocuje tu tylko jedzie dalej.Na zwiedzenie wystarczy około 4 godz.Przystanek autobusowy znajduje się obok hotelu.Tam właśnie wsiedliśmy i za 4 km jazdy zapłaciliśmy 4 Rs/osoba.Autobus zatrzymuje się na głównej drodze przy głównym wejściu obok parkingu.
Żeby dostać się do jaskiń najpierw trzeba w kasie przy parkingu kupić bilet za 7 Rs/osoba.Uprawnia on do przebywania w parku i korzystania z toalet.Dalej drogą wiodącą przez pasaż handlowy (innej nie ma) dochodzi się do zielonego autobusu, który za 7 Rs/osoba (w jedną stronę) dowozi do oddalonego o 4 km kompleksu jaskiń.Kursuje on wahadłowo co kilkanaście minut.Tu dopiero znajduje się kasa gdzie sprzedaje bilety wstępu do jaskiń - 250 Rs/osoba.
W pasażu jest bardzo dużo sklepów z pamiątkami i pełno bardzo natrętnych sprzedawców i ich naganiaczy.
Same jaskinie są piękne, szkoda że w części były prowadzone prace konserwatorskie co uniemożliwiało ich dokładne obejrzenie.W rzece też były śladowe ilości wody co również ujmowało uroku temu miejscu.
Sama zaś wioska jest mała.Znajduje się tu stacja benzynowa ze sklepem, kilka straganów z owocami, małe garkuchnie i ala restauracje gdzie porcja thali kosztuje 60 Rs.Po ulicy chodzą świnki a koryto wyschniętej o tej porze roku rzeczki wypełnione jest piórami od oskubanych kur i różnymi innymi śmieciami.