Geoblog.pl    bogmar    Podróże    CHINY 2008    Zwiedzanie ogrodów

Zwiedzanie ogrodów

Chiny
Chiny, Suzhou

Kiedy w 534 roku p.n.e. władca królestwa Wu zakładał tu swoją stolicę, nie mógł przypuszczać, że przetrwa ona całe wieki, i że tkwiąc niezmiennie przez 2500 lat w tych samych granicach, stanie się symbolem doskonałości i piękna. Dziś to miasto, zawieszone nad brzegami przecinających je kanałów, wsparte na niezliczonych mostkach i otulone zielenią ogrodów nie ma sobie równych w całym kraju.
Wciąż też największym bogactwem Suzhou są jego ogrody. Wystarczy przekroczyć ich bramy, by ujrzeć kunszt i perfekcję, by znaleźć się w świecie pełnym harmonii i piękna. Każdy ogród stanowi odrębne dzieło sztuki, w którym istotny wydaje się nawet najmniejszy detal. Wymagają więc skupienia charakterystycznego dla kontaktu ze sztuką. Wtedy można dostrzec zachwycające obrazy utworzone przez ich poszczególne elementy, docenić ich artyzm oraz poczuć klimat towarzyszącej im filozofii. Klasyczne chińskie ogrody z założenia służyły nie tylko wypoczynkowi. Przede wszystkim miały być miejscem doświadczenia idealnej harmonii sprzyjającej wewnętrznej równowadze. Główną intencję stanowiło stworzenie krajobrazu jak najbliższego naturze tak, by ręka kreującego była jak najmniej widoczna. Jedynie bliskość i jedność z naturą daje możliwość głębokiej refleksji i medytacji