Geoblog.pl    bogmar    Podróże    CHINY 2008    Wielka Tama i Trzy Przełomy Jangcy

Wielka Tama i Trzy Przełomy Jangcy

Chiny
Chiny, Yichang

Jangcy jest najdłuższą spośród wszystkich chińskich rzek i jednocześnie - trzecią pod względem długości na świecie – po Amazonce i Nilu. Jej źródła znajdują się na Dachu Świata, w pełnych lodu i śniegu górach Tybetu. Stąd, zasilana setkami dopływów, płynie we wschodnim kierunku, przemierzając 6380 km by znaleźć ujście do Morza Wschodnio-Chińskiego, niedaleko Szanghaju.
Rzeka spełnia szczególną funkcję w historii kraju. Przede wszystkim uważana jest za drugą (po Żółtej Rzece – Huang He) kolebkę tej najstarszej cywilizacji świata. Od zamierzchłych czasów stanowiła też niezwykle ważną drogę komunikacyjną i jeden z najważniejszych szlaków handlowych., Była źródłem życia dla mieszkańców tych regionów – pozwalała na nawadnianie pól ryżowych, dostarczała wyżywienia, umożliwiała handel. Dziś wzdłuż jej brzegów zamieszkuje około 350 milionów ludzi.
Sceneria nabrzeży zmienia się wraz z biegiem rzeki, która mija najwyższe góry świata, równiny, pola ryżowe. Najbardziej spektakularny krajobraz jednak tworzą tzw. Trzy Przełomy. Rozciągają się na odcinku 190 km, Od Chongqingu w dół rzeki woda wyżłobiła trzy wąwozy: Qutang Xia, Wu Xia i Xiling Xia.Najkrótrzy, liczący 8 km Qutang Xia jest najbardziej spektakularny.Pionowe ściany wznoszą się na wysokość 100 m ponad rzekę.
Przełom Wu Xia (Przełom Czarownic) ma długość 45 km i otoczony jest 12 wysokimi szczytami.Woda płynie tu całkiem spokojnie.
Najdłuższy i najniebezpieczniejszy przełom (66 km długości) to Xiling Xia.W jego skład wchodzi kilka mniejszych przełomów.

Z Shanghaju polecieliśmy samolotem do Yichang gdzie zaokrętowaliśmy się na statek .Wygodne pokoje, jadlo pycha, super obsługa, wszędzie czyściutko.Na drugi dzień dopływamy do Wielkiej Tamy Trzech Przełomow. Jest ona zlokalizowana w 10-kilometrowym pasie w centrum wąwozu Xiling w rejonie miejscowości Sandouping. Gigant jak większość budowli w Chinach jest największym tego typu obiektem na świecie. Ma 309 m długości, 185 m wysokości, 26 turbin. Wiąże się to z przesiedleniem ponad 1,2 mln ludzi, zalaniem ziem rolnych i zabytków.

Zapraszamy do obejrzenia filmów Lock on the Great Three Gorges Dam
Cruise through Three Gorges on the Yangtze River

wiza do Chin
Wybierasz się tam? Będzie ci potrzebna wiza do Chin. W Geoblogu możesz ją zamówić z dostawą do domu! Zobacz cenę wizy do Chin, oferujemy najniższe stawki pośrednictwa w uzyskaniu wiz.