Geoblog.pl    bogmar    Podróże    CHINY 2008    Wielka Tama i Trzy Przełomy Jangcy

Wielka Tama i Trzy Przełomy Jangcy

Chiny
Chiny, Yichang

Jangcy jest najdłuższą spośród wszystkich chińskich rzek i jednocześnie - trzecią pod względem długości na świecie – po Amazonce i Nilu. Jej źródła znajdują się na Dachu Świata, w pełnych lodu i śniegu górach Tybetu. Stąd, zasilana setkami dopływów, płynie we wschodnim kierunku, przemierzając 6380 km by znaleźć ujście do Morza Wschodnio-Chińskiego, niedaleko Szanghaju.
Rzeka spełnia szczególną funkcję w historii kraju. Przede wszystkim uważana jest za drugą (po Żółtej Rzece – Huang He) kolebkę tej najstarszej cywilizacji świata. Od zamierzchłych czasów stanowiła też niezwykle ważną drogę komunikacyjną i jeden z najważniejszych szlaków handlowych., Była źródłem życia dla mieszkańców tych regionów – pozwalała na nawadnianie pól ryżowych, dostarczała wyżywienia, umożliwiała handel. Dziś wzdłuż jej brzegów zamieszkuje około 350 milionów ludzi.
Sceneria nabrzeży zmienia się wraz z biegiem rzeki, która mija najwyższe góry świata, równiny, pola ryżowe. Najbardziej spektakularny krajobraz jednak tworzą tzw. Trzy Przełomy. Rozciągają się na odcinku 190 km, Od Chongqingu w dół rzeki woda wyżłobiła trzy wąwozy: Qutang Xia, Wu Xia i Xiling Xia.Najkrótrzy, liczący 8 km Qutang Xia jest najbardziej spektakularny.Pionowe ściany wznoszą się na wysokość 100 m ponad rzekę.
Przełom Wu Xia (Przełom Czarownic) ma długość 45 km i otoczony jest 12 wysokimi szczytami.Woda płynie tu całkiem spokojnie.
Najdłuższy i najniebezpieczniejszy przełom (66 km długości) to Xiling Xia.W jego skład wchodzi kilka mniejszych przełomów.

Z Shanghaju polecieliśmy samolotem do Yichang gdzie zaokrętowaliśmy się na statek .Wygodne pokoje, jadlo pycha, super obsługa, wszędzie czyściutko.Na drugi dzień dopływamy do Wielkiej Tamy Trzech Przełomow. Jest ona zlokalizowana w 10-kilometrowym pasie w centrum wąwozu Xiling w rejonie miejscowości Sandouping. Gigant jak większość budowli w Chinach jest największym tego typu obiektem na świecie. Ma 309 m długości, 185 m wysokości, 26 turbin. Wiąże się to z przesiedleniem ponad 1,2 mln ludzi, zalaniem ziem rolnych i zabytków.