Geoblog.pl    bogmar    Podróże    CHINY 2008    Wielki Mur Chiński

Wielki Mur Chiński

Chiny
Chiny, Badalingzhen

Dziś spełniamy jedno z naszych marzeń a mianowicie zwiedzamy odcinek Wielkiego Muru.

Wielki Mur Chiński jest jednym z najsłynniejszych budowli w Chinach i na całym świecie i można porównać ten obiekt z Piramidą w Egipcie.Rozciąga sie od Morza Żółtego do pustyni Gobi.Podobno to największy cmentarz na świecie.Z punktów widokowych można podziwiać fascynujące górskie krajobrazy z wijącym się murem.
W 220 roku przed naszą erą, pierszy cesarz z pierwszej chińskiej dynastii feudalnej, dynastiii Qin, Qinshihuang zdecydował połączyć obiekty ochronipne zbudowane wcześniej przez inne dynastie na cał obiekt ochroniony, czyl długi mur ochroniony aby walczyć z królestwami z północy. Później niemal we wszystkich dynastiach władze wciąż zbudowały i remontowały ten wielki obiekt. Około 1800 lat później, czyli w dynastii Ming (1368-1644 rok) rząd nadal kazał zbudował ten wielki mur, i właśnie dzięki nieustannym wysiłkom w tym długim okresie mur chiński stał się najdłuższym obiektem militarnym na świecie. Równocześnie jego kulturalna i artystyczna wartość mogą porównać się z jego ważnością historyczną i strategiczną.
Po dynastii Qin dynastia Han, Jin, Wei-północny, Wei-wschodni, Wei-zachodni, Qi-północny, Zhou-pólnocny, Sui, Tang, Song, Liao, Jin, Yuan, Ming, Qing ogólnie kilkanaście dynastii zbudowało mur ochroniony. M.in w dynastiach Han, Jin, Ming obiekty zbudowania były bardzo wielkie. Długość zbudowania murów w tych dynastiach wyniosła od 5000 kilometrów do 10 tysięcy kilometrów. Znajdowały te mury w różnych miejscowościach.
Wielki Mur Chiński, który przebiega ponad 10 tysięcy km, jest nietylko prostym murem. Jest nareszcie całkowitym i kompleksowym obiektem zbrojnym, który składa się z murów, budynków obejrzenia wrogów, miasteczek kluczowych, zamków, siedzib żołnierzy, budynków ochronionych i platformy ognia itd.
Najsłynniejsza część wielkiego muru chińskiego jest to prawdopodobnie część muru znajdująca w górach Badaling w Pekinie.
Odcinek na Bataling jest dziś otwart dla zwiększających. Prezciętna jest wysokość sięga 7.8 m, szerokość u dołu - 6.5 m, na górze 5.8 m. Sam mur jest bardzo mocny i trwały. Z obu stron jest wykonany z wielkich prostokątnych kamieni, środek zaś wypełniony jest kamieniami mieszanymi z ziemią. Od strony ściany wewnętrznej co pewien odcinek są schody prowadzące na powierzchnię muru