Geoblog.pl    bogmar    Podróże    CHINY 2008    Zakazane Miasto i Pałac Letni

Zakazane Miasto i Pałac Letni

Chiny
Chiny, Pekin

Dzisiejszy Pekin otwiera swoje bramy przed milionami turystów, którzy tutaj rozpoczynają spotkanie z historią i kulturą Państwa Środka. Nic dziwnego, stolica oferuje jedne z najwspanialszych reliktów przeszłości, jest prawdziwą skarbnicą zabytków, z których wiele wpisanych jest na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Chociaż korzenie miasta sięgają roku 1080 p.n.e. ,choć przez wieki pełniło ono funkcję stolicy (m.in. dynastie Liao, Jin, Yuan), dziś spotkać tu można przede wszystkim pamiątki z okresu panowania dwóch ostatnich dynastii Ming (1368-1644) i Qing(1644-1911). Burzliwe dzieje Pekinu i zniszczenia towarzyszące obalaniu kolejnych władców unicestwiły dorobek wieków wcześniejszych. Najstarsze skarby stolicy datują się z początku XV wieku. Wtedy na ruinach pozostałych po obalonej dynastii Yuan niezłomny cesarz Yongle z dynastii Ming rozpoczął odbudowę miasta, czyniąc je swoją siedzibą.
Pekin to nie tylko historia. To tętniące życiem rozległe miasto, w którym przeszłość miesza się z nowoczesnością, tworząc liczne kontrasty. Nie trudno je zauważyć. Wysokie wieżowce i ekskluzywne hotele oraz nowoczesne obiekty jakie pojawiły się w związku z Olimpiadą sąsiadują z wąskimi uliczkami tradycyjnych hutongów (dawnych dzielnic pekińskich). Tam widok np. fryzjera strzygącego klienta na ulicy nie należy do rzadkości. Wcześnie rano parki pełne są ludzi „walczących z cieniami”, czyli ćwiczących Tai-chi.

Z Xi'an do Pekinu dojechaliśmy nocnym pociągiem sypialnym.Zwiedziliśmy :

Plac Tiananmen (Plac Niebiańskiego Spokoju) - największy plac miejski na świecie usytuowany jest w samym sercu Pekinu, stanowiąc jego społeczne i polityczne centrum.

Zakazane Miasto (Zimowy Pałac Cesarski) to największy i najlepiej zachowany średniowieczny zespół architektoniczny w Chinach. Przez blisko pięć wieków (1420r. - 1911r.) tutaj rozstrzygały się losy kraju, tu wstępowali na tron cesarze z dwóch ostatnich dynastii Ming i Qing. Na 72 hektarowym obszarze, otoczonym murami i fosą, stworzony został osobny świat pełen bogactwa i przepychu. Był symbolem potęgi i władzy. Pawilony , bramy, dziedzińce - każdy element tego miejsca nasycony jest historią, w której nie brak despotyzmu urzędujących, zazdrości konkubin i intryg snutych przez żądnych stanowisk eunuchów.

Letni Pałac - w poł. XVIII wieku cesarz z dynastii Qing podarował swej matce na urodziny piękny ogród. Tak zaczęła się historia letniej rezydencji cesarskiej, która apogeum świetności osiągnęła w XIX w, gdy na chińskiej scenie politycznej pojawiła się apodyktyczna, władcza i rozrzutna cesarzowa Cixi. To na jej polecenie powstał ten największy w Chinach cesarski ogród z kompleksem pawilonów. Są one znakomitym przykładem klasycznej architektury z okresu ostatniego cesarstwa.

Świątynia Nieba - ten największy sakralny obiekt cesarskich Chin powstał w miejscu, w którym, jak wówczas wierzono, znajdowało się miejsce zetknięcia Niebios i Ziemi. W jego architekturze nie przez przypadek dominują dwie formy: koło, w które wpisane są główne pawilony i monumentalny ołtarz, oraz forma kwadratu. Tak bowiem wyobrażano sobie w owych czasach (1420r.) kształt nieba (okrągły) i ziemi (kwadratowy). Świątynia służyła kolejnym cesarzom z dynastii Ming i Qing jako miejsce modłów o pomyśle plony.

Świątynia Harmonii i Pokoju (Świątynia Lamy) - w tej najpiękniejszej świątyni stolicy, będącej miejscem kultu religijnego wyznawców lamaizmu (tybetańskiej odmiany buddyzmu) panuje niezwykła, wręcz mistyczna atmosfera. Poszczególne pawilony pełne są modlących się osób, rytualne młynki modlitewne znajdują się w ciągłym ruchu. Wszędzie palą się kadzidła. A wraz z ich dymem unosi się wszechobecny duch Tybetu…

Później byliśmy w Centrum Hodowli Pereł i naprawdę można kupić dużo taniej gdzie indziej niż tu i wcale nie podrabiane wyroby z pereł.
Jeśli chodzi o zakupy to wszystko można kupć w Silk Markecie tylko trzeba mocno się targowac i nie ustepować, bo oni jak widzą białego to "obdarliby go ze skóry" .Jest to kilkupiętrowy (3 czy 4 piętra i podziemie) budynek, którego adres wszyscy lokalni przewodnicy znają.