Geoblog.pl    bogmar    Podróże    HISZPANIA 2014    Sanktuarium Maryjne w Covadonga

Sanktuarium Maryjne w Covadonga

Hiszpania
Hiszpania, Covadonga

W dalszym ciągu jedziemy serpentynami przez góry. Pogoda trochę się pogorszyła i zaczął padać deszcz
Covadonga leży na północny zachód od łańcucha górskiego Picos de Europa.
Bazylika w Covadonga jest widoczna długo przed tym, zanim dostaniesz się do miasteczka, jako że jest zawieszona w połowie górskiego stoku. Dojeżdżając widzimy na górze dużą budowlę - sanktuarium. Stanowi ona kompleks budynków na niewielkim płaskowyżu, na którym znajduje się muzeum oraz hotel.
Pod względem historycznym Covadonga jest godne uwagi z racji głównego hiszpańskiego zwycięstwa nad muzułmańskimi Maurami (we wczesnych latach VIII wieku), co uważane jest jako początek rekonkwisty, tzn. ponad 750-letniej walki o wyparcie muzułmanów z Półwyspu Iberyjskiego. Dowódcą tego oporu był Pelayo, a sama bitwa i legenda Pelayo miały wpływ na lokalną społeczność i w pewnym stopniu na teraźniejszą turystykę.
Pomnik króla Pelayo znajduje się na dziedzińcu bazyliki, na dużym cokole wyrytym w kamieniu i przedstawia Pelayo z mieczem w ręku, z chrześcijańskim krzyżem wznoszącym się za nim.
Nie dojeżdżając do bazyliki po lewej stronie znajduje się kaplica Świętej Groty, do której prowadzi tunel wykuty w skale.
W sierpniu 1989 roku, papież Jan Paweł II odwiedził Covadongę i modlił się w Świętej Grocie do figury Matki Bożej. Więcej