Geoblog.pl    bogmar    Podróże    BELGIA 2014    Antwerpia

Antwerpia

Belgia
Belgia, Antwerpen

Bilet jednorazowy 2 klasa Antwerpia - Brugia = 14,80€ (105 km)

Do Antwerpii dojeżdżamy o 5:40. Autobus zatrzymuje się na obrzeżach miasta przy Hotel Crown Plaza. Tu kilka minut po 6-stej mamy miejski autobus nr.17 do centrum. Cena biletu 2 EUR/osoba.
Wychodzimy przy głównym dworcu kolejowym. W przechowalni bagażu zostawiamy nasze walizki (ceny schowków są następujące: 3,00€: 3,50€: 4,00€ w zależności od wielkości).
W kasie kupujemy bilet Rail Pass.

Nasze zwiedzanie rozpoczynamy już na dworcu, bo to dworzec zabytkowy z 1905 roku. Jeden z najpiękniejszych w Europie, a ze względu na architekturę bywa nazywany Kolejową Katedrą. Następnie idziemy ulicą Meir w kierunku Rynku Głównego (Grote Markt). Meir to główna ulica handlowa miasta, ale wiele ciekawych butików znajduje się nieopodal. A są to bardzo ciekawe sklepy, zarówno wielkich światowych projektantów, jak i antwerpskich, którzy zaliczają się do światowej czołówki jak Dries van Noten i Walter van Beirendonck. Antwerpia jest miastem mody, to tu znajduje się Mode Museum, a w nim ponad 25.000 pozycji: odzież, obuwie, akcesoria, koronki. Nic dziwnego, bo właśnie w Antwerpii mieści się ANTWERP ROYAL ACADEMY OF FINE ARTS, jedna z najlepszych szkół mody na świecie. Ale wracamy na Meir, nad którym góruje wieżowiec KBC – Torengebouw, zabytkowy drapacz chmur. Swego czasu był to najwyższy budynek w Europie. I właściwie już jesteśmy na Groenplaats, na którym znajduje się pomnik Rubensa.
Obok hotel Hilton, a tuż za rogiem gotycka katedra – Onze-Lieve-Vrouwekathedraal (katedra Najświętszej Marii Panny) z niesamowitą wieżą, która łącznie z iglicą mierzy 123 m. Jest jedną z najwyższych budowli sakralnych na świecie. Jest to największy i najbardziej znaczący kościół gotycki w Belgii. Jednak ze względu na liczne przebudowy jej styl nabrał cech nie tylko gotyku, lecz także renesansu, baroku, rokoko i innych. Budowa jej trwała prawie 200 lat. Rozpoczęta w roku 1352 roku, zakończona została 1521. Od tamtej pory góruje nad całym miastem do tej pory pozostając najwyższym budynkiem Antwerpii. Na przestrzeni wieków przeszła ona bardzo wiele, m.in. grabieże, pożar, demolowanie przez protestantów i inne. Warto zwiedzić katedrę. Jej wnętrze zachwyca przestrzenią i ilością kolumn. Katedra jest wpisana na Listę UNESCO, nic dziwnego, bo jej wnętrze, mimo, że zostało splądrowane w czasie wojen a szczególnie rewolucji francuskiej to nadal zachwyca. Najciekawsze zabytki w katedrze, to burgundzki witraż z 1503 roku, ambona, niezwykłe malowidła ścienne, kopuła i obrazy. Najcenniejsze są tryptyki Rubensa ”Zdjęcie z krzyża” i „Podniesienie krzyża”.

Na rogu ulicy Meir i Wapper stoi Royal Palace, do którego warto wstąpić by przyjrzeć się jak powstają czekoladowe przysmaki.
Idąc w stronę rzeki Skaldy (Schelde) mijamy kolejne kamieniczki i romantyczne zaułki.
Na ulicy Korte Winkelstraat niedaleko skrzyżowania z ulicą Italielei znajduje się kościół św. Franciszka, gdzie kapucyni odprawiają msze po polsku.
Nad rzeką znajduje się jeden z najstarszych budynków w mieście – zamek Het Steen, powstał w latach 1200-1225 niegdyś więzienie a dziś centrum dla młodzieży. Obok zamku od 1952 roku znajduje się muzeum morskie. Można w nim obejrzeć prawdziwe stare barki. Wcześniej mieściłom się tu muzeum archeologiczne.
Niedaleko zamku znajduje się kolejny charakterystyczny budynek - Vleeshuis, czyli tzw. Dom Mięsa. Dawniej był to budynek cechu rzeźników, stąd jego nazwa a dziś mieści się w nim muzeum instrumentów muzycznych.
Stąd już blisko do gotyckiego kościoła św. Pawła, który zachwyca barokowym wnętrzem.
Kolejny kościół, który warto zwiedzić to barokowy kościół św. Karola Boromeusza. Jego wnętrze zaprojektował Rubens i oczywiście jego obrazy też tam się znajdują.

Numer jeden to oczywiście Rubenshuis przy placu Wapper, muzeum w dawnym domu i pracowni Rubensa, wielkiego malarza epoki baroku. Właściwie to rezydencja z niesamowitym dziedzińcem i pięknym ogrodem. Możemy tu podziwiać nie tylko obrazy Rubensa, ale też Van Dycka oraz innych malarzy z pracowni Rubensa. Jednak wiele obrazów tego wielkiego malarza znajduje się w innych miejscach Antwerpii. Niemal w każdym kościele jest, choć jeden jego obraz, katedrę i Maagdenhuis, niewielkie muzeum w centrum. Kiedyś był to sierociniec, a dziś w jego zabytkowych wnętrzach możemy podziwiać obrazy Rubensa, Jordaensa i Van Dycka.
Będąc w Antwerpii Koniecznie odwiedź dzielnice diamentów z szlifiernią diamentów na Pelikaan Straat. Antwerpia bowiem to światowe centrum produkcji diamentów ozdobnych. W dzielnicy diamentów się szlifiernie, zakłady jubilerskie, hurtownie, firmy rzeczoznawcze, ubezpieczenia.

Najważniejszym miejscem w Antwerpii jest Rynek Główny - Grote Markt. Znajdują się tu wszystkie najciekawsze obiekty zabytkowe miasta. Można przy nim zobaczyć tradycyjne wąskie kamieniczki z wysokimi dachami, malowane na różne pastelowe kolory. Na środku znajduje się fontanna z figurą Sylwiusza Brabo, żołnierza rzymskiego, który pokonał olbrzyma – Druona Antigona. Centralne miejsce zajmuje tradycyjnie ratusz - Studhuis zbudowany z inicjatywy architekta Cornelisa Florisa w XVI wieku. Jest on uznawany za jeden z najważniejszych zabytków renesansowych nie tylko w Belgii, ale i w całych Niderlandach.