Geoblog.pl    bogmar    Podróże    EKWADOR 2016    Piękne kolonialne miasto Cuenca
2016

Piękne kolonialne miasto Cuenca

Ekwador
Ekwador, Cuenca

W Cuenca byliśmy o 17:00. Terminal Terrestre Cuenca jest obok lotniska. Jest jeszcze na południu miasta drugi dworzec - Terminal Terrestre del Sur.
Na dworcowej informacji otrzymaliśmy mapkę miasta. Dowiedzieliśmy się, że do naszego hotelu możemy dojechać autobusem Nr.12 lub 28 z ulicy obok dworca lub czerwonym autobusem Nr. 100. Cena przejazdu 0,25 USD/os.

Zatrzymujemy się w hostelu Check Inn B&B Cuenca znajdującym się na starówce.
Śniadanie składające się z jajecznicy (1 jajko), 2 tosty, dżemu, margaryny, kawy, herbaty spożywamy na tarasie - V piętro, z którego mamy widok na miasto.

Wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO, Cuenca to trzecie w Ekwadorze miasto biorąc pod uwagę liczbę ludności. Słynie przede wszystkim ze sporej liczby kościołów kolonialnych o ogromnej wartości artystycznej i historycznej. uchodzące za najpiękniejsze miasto Ekwadoru.
Obecnie miasto jest w przebudowie sieci transportu publicznego. Powstają linie tramwajowe.
Atrakcjami turystycznymi są: Museo del Sombrero, Museo de Identidad Cañari, Museo Pumapungo, kościół Wieczernika (San Cenaculo, XIX w.), statua św. Anny z Maryją, park Calderon z pomnikiem kpt. Abdona Calderona (1804-1822), sąd, stara katedra. przed, którą stoi pomnik Jana Pawł II.

Tutaj znajdują się także dwie położone blisko siebie katedry i oddzielone ślicznym parkiem z ławeczkami oraz miniaturowymi ogródeczkami (Parque Calderón).
Katedra pod wezwaniem Niepokalanie Poczętej (Catedral de la Inmaculada Concepción) zwana też Katedrą Nową to obiekt zbudowany w kombinacji różnych stylów: romańskiego (dominujący), baroku, gotyku (trzy wielkie rozety – okrągłe okna witrażowe, wieże i witraże w murach) i renesansu
Katedra Stara (El Sagrario) Od 2005 r kiedy to została w całości odrestaurowana aż do dzisiaj, pełni funkcję muzeum sztuki religijnej. (Museo de Arte Religioso) wstęp 1 USD.
Kościół San Blas znajduje się we wschodniej części Centrum Historycznego miasta Cuenca
Klasztor Matki Bożej Wniebowziętej z Góry Karmel (Monasterio del Carmen de la Asunción) znajduje się zaraz obok Katedry Nowej, przy placu Plaza de las Flores

Obok Katedry Nowej przy Plaza Calderón znajduje się Dom Kultury (Casa de la Cultura). Wstęp jest wolny.

Narodowe Muzeum Etnograficzne jest obok Banku Centralnego Ekwadoru. Samo muzeum kryje w sobie eksponaty z dziedziny archeologii, sztuki religijnej XIX wieku, etnografii i numizmatyki. W Muzeum Pumapungo wystawiono stroje wszystkich grup etnicznych zamieszkujących Ekwador, wstęp jedynie za wpis do zeszytu. W swoich zbiorach ma również bardzo ciekawą kolekcję skalpów – wysuszonych głów ludzkich.
Przylega do tego park stanowiący najważniejszy w Cuenca kompleks archeologiczny inkaskich ruin – Pumapungo, położony jest w Centrum Historycznym miasta, Spotkamy tutaj ponad 8000 gatunków roślin, w tym około 400 rodzimych andyjskich, a także kilka gatunków ptaków w kilku klatkach.

Park Matki (Parque da la Madre) - Dość duży kompleks wypoczynkowy dla rodzin z dziećmi. Obejmuje on plac zabaw dla dzieci, ścieżkę zdrowia, bieżnię, boisko do gry w siatkówkę, koszykówkę, piłkę nożną, placyk z ławeczkami oraz park. Po całym dniu zwiedzania miasta możemy odpocząć nad rzeką oddzielającą Stare Miasto od części modernistycznej.

W Cuenca są dwa targi z pamiątkami. Jeden w budynku na naszej ulicy tj. General Torres, 200 m od hotelu idąc w kierunku rzeki, a drugi, nieco mniejszy w pobliżu hali targowej Mercado 9 de Octubre na skrzyżowaniu ulicy Hermano Miguel i Mariscal Lamar. Tu jest taniej. Obok wyżej wspomnianego targu przy naszym hotelu jest hala targowa Mercado 10 de Agosto i bazarek na wolnym powietrzu.

Pojechaliśmy do Baños znajdującego się nieco za miastem (na zachód). Dojedziemy tutaj czerwonym miejskim autobusem Nr.100 (ok.35 min, koszt 0,25 USD). Dla nas najbliższy przystanek był na ulicy Vega Munoz przy General Torrez. Słynie z wulkanicznych wód termalnych. W mieście są co najmniej dwa takie miejsca. W hotelu oczywiście podano nam namiary na to drogie 12 USD/os - "Piedra de Aqua Fuente Termal& SPA", ulgowy dla osób po 65 roku 6 USD/os.(nie warte tej ceny). Znaleźliśmy w pobliżu inne miejsce "Agapantos" za odpowiednio 3 i 1,50 USD.
Na wzgórzu miasta jest widoczny z daleka kościół. Nie wiemy jak wyglądał w środku bo był zamknięty.

Cała smażona ryba z ryżem, surówka, limonki i sok (stały na stoliku i można dokładać/dolewać sobie a limonki wyciskać) - 3,50 USD na górze w hali targowej Mercado 10 de Agosto

Karambola 12 szt. - 1 USD w hali targowej Mercado 10 de Agosto (tylko była na jednym stoisku)