Geoblog.pl    bogmar    Podróże    IZRAEL 2017    Jerozolima

Izrael
Izrael, Jerusalem

1 USD = 3,61 NIS/3,63
1 EUR = 3,95 NIS/4,02 - kurs w kantorze przy Bramie Damasceńskiej.

Cena biletu na środki komunikacji miejskiej - 5,90 NIS

Przyjeżdżamy do Jerozolimy do Głównego Dworca Autobusowego. Zajęło to nam 1h10 min.
Z dworca tramwajem do przystanku Shivtei Israel. Dalej idziemy około 500 m pieszo do naszego hotelu Nowy Dom Polski Koszt od osoby za noc ze śniadaniem w pokoju 2 osobowym lub trzy osobowym 25 USD, w pokoju 1 osobowym 30 $. Można za 10 USD dokupić obiadokolacje.
Woda, kawa, herbata dostępna przez cały czas.
Wszystkie posiłki podawane do stolika, bardzo dobre, urozmaicone i wystarczające.
Zatrzymujemy się tu na 7 noclegów, czyniąc tym samym bazę wypadową do pobliskich miejsc zaplanowanych na naszej trasie.

Po krótkim "ogarnięciu się" idziemy za mury aby trochę się rozejrzeć.
Dochodzimy do Ściany Płaczu - po angielsku nazywana jest Ścianą Zachodnią jedyna pozostałość Drugiej Świątyni Jerozolimskiej, zburzonej przez Rzymian na początku naszej ery. Trzeba pamiętać, że przy każdym wejściu na plac obowiązuje kontrola podobna do tej lotniskowej. Dojście pod sam mur świątyni jest osobne dla kobiet i mężczyzn, panowie nie mający czapki mogą otrzymać bezpłatną jednorazową jarmułkę. Właściwa świątynia stała na Wzgórzu Świątynnym, należącym obecnie do muzułmanów i będącym ich najświętszym miejscem poza Mekką i Medyną.

Na ulicy na której jest Dom Polski mieszkają ortodoksyjni Żydzi. W szabat ulica jest zamykana przenośną barierą aby żadne samochody tam nie wjeżdżały.

Jerozolima leży na 1000 m.n.p.m. Darmowe 2 godzinne zwiedzanie z przewodnikiem o 12:00 spod głównej bramy.

W centrum Jerozolimy znajdują się trzy dworce autobusowe, z których odjeżdżają arabskie autobusy do różnych części Autonomii Palestyńskiej. Autobusy do Betlejem i do Checkpointu 300 odjeżdżają z dworca zlokalizowanego między Bramą Damasceńską, a przystankiem tramwajowym. Dworzec ten jest najbardziej widoczny, i nie ma problemu z jego zlokalizowaniem. Z autobusu do Betlejem skorzystamy również jadąc do Hebronu.
Drugim dworcem jest dworzec zlokalizowany przy Sultan Suleiman St., mniej więcej w połowie drogi między bramami Damasceńską i Heroda. Na ten dworzec musimy się udać, gdy planujemy podróż do Betanii lub z przesiadką – do Jerycha.
Trzecim dworcem jest położony nieco w głębi, przy ulicy Derech Shchem, w okolicy „Grobu w Ogrodzie”. Stamtąd odjeżdżają autobusy w stronę Ramallah i innych miejscowości w kierunku północnym.

W okresie szabatu, czyli od piątkowego zachodu słońca aż do wieczoru w sobotę w Izraelu nie kursuje transport publiczny. Nie dotyczy to komunikacji arabskiej np. w Jerozolimie. Arabskie autobusy m.in. do Betlejem czy na Górę Oliwną kursują normalnie cały tydzień.

Idąc do dzielnicy Mea Sze’arim należy mieć długą spódnicę (nie spodnie) i zakryty dekolt oraz ramiona, najlepiej do połowy przedramienia.

Bram wejściowych na Stare Miasto jest osiem. Najważniejsze z punktu widzenia komunikacyjnego są:
Brama Jafy – najbliższa głównej ulicy Jafo Street, i umownie uznana za wejście na stare miasto.
Brama Damasceńska – wyprowadza nas w okolice arabskich dworców autobusowych,
Brama Gnojna zaś znajduje się najbliżej Zachodniego Muru, czyli słynnej ściany Płaczu.
Brama Złota wiodąca na wschód została zamurowana przez muzułmanów z obawy przed mającym nią przybyć Mesjaszem. Tą bramą w Niedzielę Palmową Pan Jezus wjechał na osiołku do miasta.