Geoblog.pl    bogmar    Podróże    IZRAEL 2017    Betlejem, Jerozolima

Betlejem, Jerozolima

Zachodni Brzeg Jordanu
Zachodni Brzeg Jordanu, Betlejem

Po śniadaniu idziemy na dworzec i jedziemy do Betlejem.

Autobusy do Betlejem odjeżdżają spod Bramy Damasceńskiej z Arab Bus Station.
Autobus 231 za 7 ILS jedzie bezpośrednio do Betlejem.

Z autobusu idzie się 15 min do Bazyliki Narodzenia egzotycznymi ulicami, pełnymi arabskiego handlu. Wchodzi się przez niezwykle niski kamienny otwór. Wnętrze jest ładne, z ciekawym belkowanym stropem. Z przodu zobaczymy mnóstwo ozdób i lamp. W przedniej części kościoła, po prawej, znajduje się też zejście do Groty Narodzenia, gdzie najważniejszym punktem jest srebrna gwiazda na podłodze, oznaczające miejsce narodzin Jezusa.

Wychodząc z bazyliki boczną nawą po lewej stronie wyjdziemy na niewielkie patio, przy którym położony jest nowy katolicki kościół św. Katarzyny, który jest kościołem parafialnym dla żyjących w Betlejem katolików.
Po prawej stronie kościoła znajduje się również zejście do grot pod świątynią. Groty te są połączone przejściem z Grotą Narodzenia.
Wychodząc z bazyliki ulicą po lewej stronie placu możemy dotrzeć do tzw. Groty Mlecznej, czyli kaplicy wykonanej w białej skale na cześć postoju Józefa i Maryi podczas ucieczki do Egiptu.
Przy tej ulicy znajdują się także liczne sklepy z pamiątkami.
Warto się tutaj w nie zaopatrzyć, gdyż są one dużo tańsze niż w Jerozolimie i są często jedynym źródłem zarobku mieszkających tutaj chrześcijan.

Wracamy do hotelu i idziemy dalej zwiedzać Jerozolimę.
Idziemy w okolice Bramy Jaffskiej i widzimy Wieżę Dawida. Dalej na południe jest Katedra św.Jakuba. Dalej w okolicy Bramy Syjońskiej za murami na Górze Syjon jest:
Kościół Zaśnięcia NMP z podziemną kaplicą,
Za murami jest Wieczernik - miejsce ostatniej wieczerzy z uczniami, ustanowienie eucharystii. Jest tu Drzewo Trzech Religii ofiarowane przez JP II.
Grób króla Dawida – miejsce pielgrzymek i intensywnych modlitw wielu Żydów. Przez wiele lat, gdy Żydom nie wolno było modlić się przy Ścianie Płaczu, będąc na dachu budynku, w którym znajduje się grób Dawida mogli przynajmniej rzucić okiem na to dla nich najświętsze ze świętych miejsc.
Nieco dalej jest Klasztor św. Piotra w Gallicantu gdzie Piotr zaparł się Jezusa 3 razy.

Kończąc wizytę na Górze Syjon warto zajść jeszcze na cmentarz chrześcijański znajdujący się kilkadziesiąt m poniżej kościołów po drugiej stronie ulicy. Najczęściej jest on odwiedzany ze względu na znajdujący się w tym miejscu grób Oskara Schindlera. Obok grobu tej ważnej postaci znajduje się duża kwatera mieszcząca groby polskich żołnierzy armii generała Andersa i ich rodzin, którzy zmarli w latach wojny podczas pobytu na terenie Palestyny.