Geoblog.pl    bogmar    Podróże    IZRAEL 2017    Tibériade

Tibériade

Izrael
Izrael, Tibériade

Wyjeżdżamy do Tyberiady. Po śniadaniu jedziemy tramwajem do Central Bus Station. Wjeżdżamy ruchomymi schodami do góry gdzie są kasy biletowe, tam kupujemy bilety 37,50 NIS/os. Autobus 961 o 10:45 odjeżdża ze stanowiska 21.
Po drodze, chyba w Bet Szean był punkt kontrolny.
Do Tyberiady przyjechaliśmy o 13:40. Nasz Tiberias Hostel jest około 200 m od dworca autobusowego.
Meldujemy się, dostajemy mapkę i ruszamy do Yardenit.

Tyberiada jest jednym z czterech świętych miast judaizmu – obok Jerozolimy, Safedu i Hebronu.
Miasto stanowi centrum administracyjne regionu. Jest to znane uzdrowisko i ośrodek turystyczny położony na zachodnim brzegu Jeziora Tyberiadzkiego, w Dolnej Galilei. Jest to najniżej położone miasto w Izraelu.
W tej okolicy brzegi Jeziora Tyberiadzkiego są bardzo strome i miasto rozciąga się na zboczach wzgórza Tel Ma’on (250 metrów n.p.m.)
Największą atrakcją w Tyberiadzie jest rejs po jeziorze Tyberiadzkim (30 ILS).
Inną atrakcją jest Park Narodowy Hamat Tiberias, położony przy południowym wjeździe do miasta, tuż przy gorących źródłach. W tym miejscu z ziemi wybija siedemnaście gorących źródeł. Wybudowano tutaj piękne i godne odwiedzenia łaźnie.
Tuż obok gorących źródeł wybudowano luksusowy hotel "Holiday Inn". Zespół tutejszych obiektów podzelono na dwa centra: Centrum Resortu (baseny kąpielowe, pokoje masażu, działalność rekreacyjna i restauracje) i Centrum Zdrowia (medyczne gabinety zabiegowe z szerokim wachlarzem usług).

Tyberiada ma szczególne znaczenie dla chrześcijan. Znajduje się tutaj kościół św. Piotra, wzniesiony w XII-wieku przez Krzyżowców. Budowla ma kształt odwróconej łodzi. Na dziedzińcu pod murem stoi kamienny pomnik w kształcie ołtarza z herbami polskich miast (Warszawa, Kraków, Poznań, Gdańsk, Lwów i Wilno), wybudowany pod koniec drugiej wojny światowej ze składek polskich uchodźców.

Jezioro Tyberiadzkie jest największym jeziorem słodkowodnym Izraela, położonym na północy kraju w Galilei. Niektórzy nazywają je morzem, jednak w rzeczywistości jest to jezioro przepływowe, przez które przepływa rzeka Jordan, która wraz z jeziorem stanowi podstawowe źródło wody dla Izraela. System wodnych rurociągów transportuje wodę z północy kraju na południe z Jeziora Tyberiadzkiego aż na pustynię Negew.

Większość tutejszych plaży jest własnością hoteli. Na południe od centrum miasta stoi Gai Beach Hotel, którego goście mogą za darmo korzystać z pobliskiego parku wodnego Gai Beach. Są tutaj baseny ze sztuczną falą i gigantyczne zjeżdżalnie (w tym jedna o nachyleniu dochodzącym aż 70 stopni nachylenia).