Geoblog.pl    bogmar    Podróże    GRUZJA 2018    Katedra w Nikortsmindzie

Katedra w Nikortsmindzie

Gruzja
Gruzja, Nikorcminda

Zaplanowane miejsca w pobliżu Kutaisi zaliczyliśmy dość sprawnie, zostało nam trochę czasu więc z tym samym taksówkarzem co wczoraj pojechaliśmy za 80 lari na kolejną wycieczkę.

O 9:00 przyjechał po nas i ruszyliśmy do Katedry w Nikortsmindzie .
Jest to prawosławna cerkiew. Świątynia została wzniesiona ok. 1014, za panowania króla Gruzji Bagrata III. Swoją formą architektoniczną wyróżnia się zdecydowanie na tle gruzińskiej architektury sakralnej swojej epoki, jedyną świątynią o zbliżonych cechach jest katedra w Kumurdo. Jest to budowla w formie rotundy z promieniście rozmieszczonymi sześcioma ramionami, z których pięć wykończonych jest absydami. Całość wieńczy kopuła wsparta na sześciu podporach. Od strony zachodniej i południowo-zachodniej cerkiew posiada narteksy. Wewnętrznie świątynia jest jednoprzestrzenna; wrażenia tego nie pomniejszają cztery niewielkie pomieszczenia po bokach pomieszczenia ołtarzowego i w zachodnim ramieniu
Na elewacjach budynku, w bębnie oraz w obydwu narteksach przetrwały fragmenty pierwotnych dekoracyjnych płaskorzeźb, w tym scena Wniebowstąpienia na fasadzie południowej oraz postacie świętych w otoczeniu fantastycznych zwierząt.

Po drodze zatrzymaliśmy się nad zbiornikiem wodnym Racha-Shaori lake, St. Nicholas temple i Khotevi Fortress.
Odwiedziliśmy również małą wioskę w górach z kościółkiem i przylegającym do niego małym cmentarzem. Tu mieszkali jego dziadkowie.