Geoblog.pl    bogmar    Podróże    RUMUNIA 2019    Przylot

Przylot

Rumunia
Rumunia, Bukarest

1 USD = 4,225 RON, 1 EUR = 4,700 RON (niewielkie różnice między kantorami)

Planowany przylot 14:10.

Autobusem 783 dojeżdżamy prawie pod sam hostel. Wychodzimy przy stacji metra Universitate, w pobliżu Szpitala Coltea.
Miało padać, ale załamanie pogody jakie nawiedziło Europę na szczęście nas ominęło. Jest nieźle.

Główne biuro turystyczne miasta znajduje się na Placu Uniwersyteckim (Piaţa Universităţii), w podziemnym przejściu prowadzącym do stacji metra Universităţii.

NAJWAŻNIEJSZE ZABYTKI I BUDYNKI

Pomimo przebudowy centrum miasta za czasów Nicolae Ceauşescu zachowała się nieduża część dawnego Starego Miasta. Dawniej Bukareszt zwany był „Małym Paryżem”, w niewielu miejscach można zauważyć wpływy francuskie.

Szpital Coltea – najstarszy szpital bukareszteński. Pierwszy budynek szpitala wybudowano w tym miejscu w 1704 roku na gruntach bogatej rodziny Vacaresti. Budynek uległ zniszczeniu podczas trzęsienia ziemi w 1802 roku, budynek stojący tu obecnie wzniesiono w 1888 roku. Jest to jeden z najpiękniejszych zabytkowych szpitali w Europie (przynajmniej z zewnątrz). Przy szpitalu stoi zabytkowy kościółek z 1701 r. Adres: Bulevardul Ion C. Brătianu 1. Metro M2 (niebieska) Universitate.

Plac Uniwersytecki (na płn od Piata Unity, Metro M2 niebieska Univwrsitate) – centrum życia studenckiego i wszelkiego rodzaju ulicznych rozruchów. To tutaj studenci protestowali w 1989 roku przeciwko reżimowi Nicolae Caucescu
Przechodzimy przez plac, po drugiej stronie widzimy modernistyczną bryłę Teatru Narodowego, a naprzeciwko coś, co przypomina piękny pałac. To jednak nie pałac tylko szpital Coltea – najstarszy szpital w Rumunii, powstały w budynku po dawnym klasztorze w 1704 roku.

Bulwar Unirii - w zamysłach Ceauşescu miał on dorównywać paryskim Polom Elizejskim. Szeroka arteria liczy ponad 3 km długości i przecina ogromną Piaţa Unirii, wytyczoną po zrównaniu z ziemią dużej części starówki z ponad 20 cerkwiami, dwiema synagogami i klasztorem.

Plac Unirii Ogromny skwer otoczony podniszczonymi budynkami, z ogromnym centrum handlowym.
Unirii to najlepsze miejsce do wejścia na starówkę – najlepiej od strony Strada Franceza na północnej pierzei, którą wchodzimy w labirynt wąskich, pięknie odnowionych uliczek. Już na samym początku widzimy ruiny Starego Dworu, który był siedzibą władców Wołoszczyzny. Nie jest to najbardziej atrakcyjne miejsce w Bukareszcie, ale warto je zobaczyć, bo to od tego miejsca zaczęła się stołeczna funkcja Bukaresztu. Miasto zawdzięcza to Władowi Palownikowi, znanemu szerzej jako Dracula, który właśnie tu zbudował jedną ze swych siedzib.
Ruszamy więc dalej, przez przecinającą starówkę Strada Selari, po drodze mijając fajne knajpki i reprezentacyjne, piękne budynki banku centralnego, muzeum narodowego i to, co w tej starówce jest chyba najfajniejsze, czyli świetnie zachowane kościoły i monastyry, często ukryte między rzędem kamienic.
Pozycją obowiązkową jest przepiękna Biserica Stravrapoleos. A stąd tylko krok do pięknego krytego żółtym szkłem pasażu Macca-Vilacrosse, gdzie można wypić niezłą kawę.
Starówka nie jest duża, ale ładna, swego czasu Bukareszt nie bez kozery był nazywany "Paryżem Wschodu". To, co zachowało się i zostało dziś pieczołowicie odnowione, to jednak tylko cząstka klimatu sprzed lat – resztę strawiło m.in. trzęsienie ziemi i sam dyktator, który nakazał wyburzenie połowy starówki, aby zbudować tego pałacowego molocha
Katedra Patriarchalna – zabytkowa świątynia w centrum Bukaresztu, wybudowana w latach 1656-1658. Jest główną świątynią rumuńskiego kościoła prawosławnego. Bardzo dobrze zachowany zabytek, znany z bogato zdobionych wnętrz. Dzwonnica przy wejściu zbudowana została w 1698 roku. Katedra jest popularna wśród turystów, jednak oficjalnie obowiązuje zakaz fotografowania w środku. Adres: Aleea Dealul Mitropoliei 2 Otwarta 7:00- 20:00

Pałac Parlamentu (wcześniej Pałac Ludu) – druga co do wielkości, po amerykańskim Pentagonie, budowla na świecie. widoki z tarasów widokowych na Bukareszt są naprawdę godne zobaczenia, fajna jest też reprezentacyjna sala balowa. Można zwiedzać tylko w grupach z przewodnikiem. I jeśli chcecie się załapać na konkretną godzinę, lepiej wcześniej zarezerwować miejsce przez telefon. Oczywiście, można też po prostu iść do kasy biletowej i spróbować kupić bilet z marszu, nie ma jednak gwarancji, że załapiemy się na wybrany program i zamiast po angielsku pan będzie do nas nawijał po rumuńsku. Wstęp - 40/45 RON Czas zwiedzania 2,5h. Codziennie 9:00-17:00. Najbliżej od stacji metra Eroilor M1 i M3 (około 1200 m).
W czasie gdy byliśmy dla zwiedzających był zamknięty.

Cerkiew św. Spirydona określana jako nowa Adres: 29 Calea Serbian Voda. Otwarta 7:300-19:00

Cerkiew Stavropoleos Ukryta w starym centrum stolicy Rumunii jest małym klejnotem, który prezentuje wyjątkową mieszankę architektury rumuńskiej i bizantyjskiej. Jego małe filary i fasady z delikatnymi kamiennymi rzeźbami, a wnętrze pokryte jest freskami i wielowiekowymi drewnianymi ikonami. Upewnij się, aby sprawdzić jego mały, ale spokojny wewnętrzny dziedziniec, który oferuje przerwę od zgiełku pobliskich alei.
Adres: S tr. Stavropoleos 4 Wstęp wolny. Otwarte codziennie: od 8:00 do 20:00

Hanul lui Manuc – kompleks restauracyjno-hotelowy wybudowany w 1804 roku przez bogatego przedsiębiorcę z Armenii Emanuela Marzaiana. Najstarszy hotel w Bukareszcie, sam kompleks jest bardzo popularny wśród turystów ze względu na zabytkowy charakter budynków i fakt, że w XIX wieku i na początku XX wieku był miejscem spotkań biznesmenów i dygnitarzy. Zresztą kilka lat po otwarciu toczyły się tu rozmowy wstępne w sprawie traktatu pokojowego kończącego wojnę rosyjsko-turecką (1806-1812). Kompleks wielokrotnie przebudowywany. Miejsce modne, ale drogie. Adres: Strada Franceză 62-64

Idziemy dalej w boczne uliczki – Strada Biserica Enei i Strada Academiei, by dojść do Placu Rewolucji. Dla Rumunów to miejsce szczególne, bo tutaj zaczęła się i zakończyła kariera Nicolae Ceaucescu.
Idziemy dalej do kolejnego dużego skweru Piata Romana i schodzimy w lewo do Bulevardul Dacia, gdzie pod nr 20 mieści się La Placinte - to jeden z fajniejszych lokali w mieście, bo nie jest bardzo drogo, bo w menu macie cały wachlarz dań kuchni rumuńskiej i mołdawskiej, a lokal zazwyczaj pęka w szwach. Ale stoliki zajmują nie turyści (którzy w to miejsce docierają raczej rzadko), tylko miejscowi. Nie ma chyba lepszej rekomendacji na obiad, nawet jeśli czasem trzeba zaczekać kilka minut na wolny stolik.
Po posiłku mamy do wyboru dwie opcje. Możemy albo iść dalej pieszo na północ (co jest opcją raczej polecaną) albo wsiąść na Romana do metra i przejechać dwie stacje do przystanku Aviatoliror, znajdującego się na obrzeżach parku Herastrau. Tutaj dociera już mało która wycieczka, a naprawdę szkoda. Czemu? Co najmniej z trzech powodów. Po pierwsze – po przejściu wzdłuż południowej pierzei parku naszym oczom ukaże się rumuński Łuk Triumfalny. Gdy już go zobaczycie, wejdźcie do parku od jego strony, a po chwili zobaczycie pamiątkowy pomnik Michaela Jacksona, do którego Rumuni mają wielki sentyment.
A potem idziemy chwilę parkiem i docieramy do Muzeul Satului, czyli jednego z fajniejszych muzeów jakie zobaczycie. Satului to żywy skansen, w którym znajdują się domy, świątynie, zagrody, a nawet oryginalny zajazd – w sumie 272 historyczne budynki w większości przeniesione w oryginalnym stanie z innych części kraju. To pozycja obowiązkowa.

Pałac Królewski – (600 m na pł od Pl. Uniwersyteckiego) okazały gmach na Placu Rewolucji. Został wzniesiony w 1815 roku – mieściły się w nim najważniejsze urzędy. Kilkakrotnie rozbudowywany i przebudowany, w 1926 roku niemal doszczętnie spłonął. Odbudowany w latach trzydziestych ubiegłego wieku, częściowo uszkodzony podczas bombardowań niemieckich w 1944 roku. W 1989 roku przed budynkiem doszło do krwawych starć pomiędzy siłami rządowymi oraz powstańcami. Część pałacu spłonęła, duża część wnętrz ponownie została uszkodzona. Kolejna odbudowa zakończyła się w 2013 roku. Obecnie w Pałacu Królewskim mieści się Muzeum Sztuk Pięknych, a część budynku można zwiedzać. Adres: Calea Victoriei 49-53

Ateneum Rumuńskie – zabytkowa sala koncertowa wybudowana w 1888 roku (oddany do użytku 5 marca 1889 roku). Budowa została sfinansowana głównie z prywatnych darowizn. Obecnie Ateneum uważane jest za jeden z najpiękniejszych zabytków stolicy Rumunii, chwalone za piękne wnętrza; z zewnątrz również prezentuje się bardzo dobrze. Siedziba Orkiestry Filharmonii George Enescu. W sali koncertowej zmieści się ponad 800 osób.
Adres: Strada Benjamin Franklin 1-3 Metro M2 (niebieska) Piata Romana. Otwarte 9:00-15:00

Pasaż Macca-Vilacrosse To piękne przejście łączące ruchliwą aleję Calea Victoriei i Narodowy Bank Rumunii został zbudowany pod koniec XIX wieku i nazwany na cześć architektów Mihalache Macca i Xaviera Vilacrosse. Obecnie odnowiony, to przytulne kawiarnie i butiki sklepów sprzedających specjalności tytoniu i fajki. Adres: Pasajul Macca-Vilacrosse, Calea Victoriei. Wstęp wolny

Łuk Triumfalny – rumuński łuk triumfalny, z daleka przypominający ten paryski. Pierwszy, drewniany łuk triumfalny stanął w tym miejscu w 1878 roku, po uzyskaniu przez Rumunię niepodległości. Po I wojnie światowej zbudowano w tym miejscu tymczasowy łuk triumfalny, który został wyburzony w latach trzydziestych ubiegłego wieku i zastąpiony w
latach 1935-1936 roku łukiem w obecnym kształcie. Budowla ma 27 metrów wysokości. Łuk zdobią rzeźby wykonane przez znanych rumuńskich rzeźbiarzy. Adres: Piața Arcul de Triumf. Metro M2 (niebieska) Aviatorilor)

Synagoga Chóralna (Templul Coral) – ładna synagoga budowana w latach 1857-1867. Zniszczona przez prawicowe bojówki podczas drugiej wojny światowej została odbudowana i obecnie służy jako świątynia oraz w ograniczonym zakresie jako muzeum. Ma bardzo dobrą opinię wśród turystów. Adres: Strada Sfânta Vineri 9

Biserica şi Palatul Patriarhiei (katedra prawosławna i Pałac Patriarchy)

Cerkwie: Biserica Radu Voda (cerkiew Księcia Radu), Biserica Domniţa Balaşa (cerkiew Księżniczki Balaşy), Biserica Mihai Voda (cerkiew Księcia Michała).

Manastirea Antim (klasztor Antim) – klasztor ukryty wśród socrealistycznych bloków – stoi bardzo blisko Pałacu Parlamentu. Otwarte 7:00- 20:00.

Ogród Cişmigiu drugi z polecanych parków, położony w samym centrum Bukaresztu, niedaleko Lipscani – Starego Miasta. Również pośrodku tego parku jest jezioro, po którym można popływać na przykład łódką wypożyczoną w wypożyczalni sprzętu wodnego. Zimą jezioro zamienia się w lodowisko To najstarszy park w mieście, zajmuje powierzchnię 15,59 ha. Zwiedzający podkreślają zacienione alejki, pozwalające w lecie wypocząć od upałów. Na terenie parku urządzono ptaszarnię. Adres: Bd. Regina Elisabeta. Metro M1 i M3 Izwor. Wstęp wolny

Cementery Bellu to miejsce, w którym wiele słynnych rumuńskich postaci historycznych ma swoje wieczne spoczynek, w tym poeta Mihai Eminescu, aktor Toma Caragiu i pionier lotnictwa Henri Coandă. Leżą tu również ofiary z rewolucji 1989 roku.
Adres: Calea Şerban Vodă 249. Metro M2 (niebieska) Eroi Revolutiei. Wstęp wolny Otwarte codziennie: 10.00 - 20.00

Katedra Świętego Józefa – główna świątynia archidiecezji Bukaresztu. Mieści się przy ulicy General Berthelot 19. Wybudowana z surowej czerwonej cegły. Jest głównym miejscem nabożeństw dla bukareszteńskich katolików.
Msze w niedz. 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 12.15, 17.00, 18.30. Metro Piata Romana (niebieska).

Kościół Kretzulescu Po ucieczce cudem na rundy demolowania byłego dyktatora Rumunii, Nicolae Ceauşescu, jest to teraz jeden z najpiękniejszych historyczne kościołów w Bukareszcie. Usytuowany przy ruchliwej alei Victoriei, należy koniecznie odwiedzić, po drodze do Narodowego Muzeum Sztuki i rumuńskiego Ateneum.
Adres: Calea Victoriei 47 Wstęp wolny. Otwarte codziennie: 8.00 - 20.00

Muzeul de Istorie Naturala Grigore Antipa (Muzeum Historii Naturalnej im. Grigore Antipy) - to jedna z najstarszych tego typu placówek na świecie. Pośród 30 tys. eksponatów na szczególną uwagę zasługuje szkielet wymarłego trąbowca Deinotherium, zwierzęcia podobnego do słonia i mamuta. W tej sali stoi ogromny wypchany słoń morski.

Muzeul Naţional de Arte şi Tradiţii (Narodowe Muzeum Sztuki i Tradycji), bardziej znane jako Muzeul Ţaranului Român (Muzeum Rumuńskiego Chłopa) – muzeum zawiera zbiory, które zachwycają bogactwem. Sama kolekcja ceramiki ludowej liczy około 18 tys. eksponatów.

Muzeul de Geologie (Muzeum Geologiczne) – z niezliczoną ilością skamielin i innych okazów przyrody nieożywionej
Park Herăstrău to największy park w Bukareszcie, oferujący atrakcje takie jak korty tenisowe, kompleks wypożyczalni łodzi i tarasy otwarte od wiosny do wczesnej jesieni. Graniczy z wille wieku zbudowane w stylu neoklasycznym, obszar wokół niego jest jednym z najpiękniejszych w całym mieście. Park nie ma godzin otwarcia i zamknięcia, ale ze względów bezpieczeństwa zaleca się odwiedzanie go w ciągu dnia. Adres Şos. Kiseleff 32. Wstęp wolny

Obor Market - plac targowy, bary. Metro M1 Obor (Żółta). Otwarty pon.- pt 7:00 - 20:00, sob, 7:00 -18:00, niedz. 7:00 -16:00.

Przydatne linki:
Mapa sieci metra METROREX
Dworce autobusowe w Bukareszcie
Parlament Pałac
Narodowe Muzeum Wsi

Polecane restauracje
La Placinte - 7 punktów m.in. M.Piata Romani i M. Universitate. Otwarte 7h 10:00-22:00. WiFi.
City Grill kilka punktów. Otwarte 7 h 10:00-23:00, inne pon.- piąt. 8:00-17:00.
Ciorbarie Calea Dorobanți 73 (w pobliżu Strock Muzeum, Metro Piata Romana) - zupy 16 RON

Sleep Inn Hostel
Strada Mavrogheni Nicolae 8, Sector 3, Bukareszt, 030167
Telefon: +40 723 416 269
W hostelu kuchnia jest w piwnicy i bardzo mała.