Geoblog.pl    bogmar    Podróże    ROSJA 2019    Wylot, informacje

Wylot, informacje

Polska, Warszawa

W kantorze w Polsce 1 RUB = 0,0640

"Odkurzamy" naszą półkę z zaległymi podróżami i lecimy do Petersburga i Moskwy LOTem.
Bilety 892 PLN/os (z bagażem podręcznym).

Zakwaterowanie rezerwujemy przez Airbnb.
W Petersburgu za 8 nocy płacimy 931 zł. Kwatera jest 550 metrów od stacji metra (M4) Prospekt Bolshevikov.
W Moskwie za 3 noce płacimy 475 zł. Kwatera jest 650 metrów od stacji metra (M6) Profsoyuznaya.

W Polsce kupujemy również bilety na przejazd pociągiem z Petersburga do Moskwy. Za jeden płacimy 37 USD (3 klasa).

Wiza turystyczna
Wizy turystyczne wydawane są osobom, wyjeżdżajacym w celach turystycznych (wycieczka, zwiedzanie etc.).
W celu uzyskania wizy należy przedstawić następujące dokumenty:
1.Paszport, ważny co najmniej 180 dni, licząc od daty zakończenia terminu ważności wizy na wjazd do Rosji;
2.Wniosek wizowy wypełniony wyłącznie elektronicznie w języku rosyjskim bądź angielskim i wydrukowany za pomocą specjalnej strony internetowej Departamentu Konsularnego MSZ Rosji: http://visa.kdmid.ru. Nie są przyjmowane kwestionariusze nadesłane faksem lub pocztą.
3.Jedno zdjęcie 3,5 mm x 4,5 mm.(specyfikacja);
4.Potwierdzenie przyjęcia turysty zagranicznego wystawione przez rosyjską firmę turystyczną, zarejestrowaną w rosyjskim Federalnym Rejestrze Touroperatorów.
5.Ubezpieczenie zdrowotne z pokryciem €30 000 ważne na terenie Federacji Rosyjskiej na okres pobytu w Rosji. W przypadku wizy wielokrotnej – ważne na okres pierwszego wjazdu.
Wiza turystyczna (jedno lub dwukrotna) wystawiana maksymalnie na okres do 30 dni.
W Rosji obowiązuje konieczność zameldowania się w miejscu pobytu w organie terytorialnym Federacyjnej Służby Migracyjnej Rosji.

Istnieją 4 rodzaje wiz.
1)Turystyczne (dla tych, którzy mieszkają w hotelu);
2) Biznesowe (dla studentów, wyjazdów zawodowych);
3) Prywatne (dla tych, którzy są gośćmi w rodzinie);
4)Tranzytowe
Dla otrzymania wizy turystycznej potrzebne jest zaproszenie (voucher turystyczny), które jest umową świadczenia usług turystycznych a także potwierdzenie obsługi turysty zagranicznego przez rosyjską organizację prowadzącą działalność turystyczną.
Zaproszenie od rosyjskiej osoby prawnej lub zarejestrowanej w Rosji zagranicznej firmy musi być sporządzone na druku firmowym i zawierać następujące dane:
- nazwę firmy, spółki, stowarzyszenia, organizacji;
- adres prawny;
- NIP;
- cel wjazdu cudzoziemca do Rosji;
- podpis osoby uprawnionej wraz z pieczątką podmiotu;
- dane cudzoziemca (seria i numer paszportu, data urodzenia), okres, na który się zaprasza, ilokrotność wjazdów

Zleciliśmy wszystkie formalności biuru turystycznemu "Tamara" - ul. Belwederska 40 Warszawa (mieści się po drugiej stronie ulicy jak budynek konsulatu Rosji).
Wyrobienie wizy przez biuro wraz ze wszystkimi formalnościami - 461 zł/osoba. W tym:
Pośrednictwo - 80 zł
Wiza - 150 zł
Centrum wizowe - 108 zł
Ubezpieczenie - Signal Iduna na 30000 EUR 132 zł (4 osoby)
Inna opłata - 90 zł (nie wiemy dokładnie za co, bo na rachunku była podana ogólna suma za całą usługę).

Zdecydowaliśmy się na takie załatwienie formalności, bo jak się okazało zostało nam zbyt mało czasu na wyrobienie wizy samemu.
W formularzu wizowym na jednej ze stron napotkaliśmy na zaporę nie do przejęcia, a mianowicie przy naszym indywidualnym wyjeździe i noclegu zarezerwowanym przez Airbnb nie było opcji do wpisania numeru rezerwacji i biura. Hotele powyżej 3* załatwiają to sami. W naszym przypadku musielibyśmy starać się przez osobę wynajmującą nam mieszkanie o wyrobienie nam zaproszeń.
To taka sztuczka dla napędzenia kasy pośrednikom.

Podział rosyjskich pociągów i wagonów
Pociągi dalekobieżne (poezd) kursują według czasu moskiewskiego, natomiast pociągi podmiejskie (elektriczka) według czasu lokalnego. Pociągi dalekobieżne dzielą się na następujące kategorie:
Pasażyrskij (osobowy) – najtańszy, ale najwolniejszy. Bardzo często się zatrzymuje.
Skoryj (pospieszny) – niewiele droższy, niewiele szybszy i niewiele wygodniejszy.
Firmiennyj (firmowy) – droższy od dwóch poprzednich, ale za to najszybszy, rzadko się zatrzymuje. Postoje trwają krótko, a skład pociągu to zwykle czyste, zmodernizowane, nowoczesne wagony.
W pociągach dalekobieżnych z miejscami sypialnymi stosuje się następujący podział klas wagonów:
VIP - Luksusowe przedziały dwuosobowe wyposażone m.in. w płaski telewizor, oraz DVD stolik, toaletę i prysznic. Do dyspozycji gości jest w pełni wyposażony barek. Oprócz tego mają zapewnioną czystą pościel i 3 posiłki dziennie. W jednym wagonie są zaledwie 4 takie przedziały, w których może podróżować 8 osób.
LUX (1 klasa) - Dwuosobowe przedziały z wygodnymi, rozkładanymi kanapami. Standard różni się w zależności od pociągu – można trafić na przedziały z telewizorami. Wagony są zwykle klimatyzowane oraz dodatkowo wyciszone. W każdym tego typu wagonie znajduje się prysznic. Jeden wagon to 8 przedziałów i 16 miejsc.
KUPE (2 klasa) - Czteroosobowe przedziały – 2 łóżka – górne i dolne obok siebie. W każdym wagonie jest 9 tego typu przedziałów zamykanych na klucz. Ze względu na większą szerokość torów w Rosji, podróżuje się nimi wygodniej niż w wagonach większości kolei europejskich.
PŁACKARTA (3 klasa) - Najtańszy i najpopularniejszy wagon. Teoretycznie wagon podzielony jest na przedziały sześcioosobowe złożone z dwóch łóżek górnych, dwóch łóżek dolnych i dwóch łóżek bocznych. W praktyce jest to zwykły wagon bezprzedziałowy z miejscami do leżenia, w którym nie ma żadnej prywatności, bowiem mogą w nim podróżować 54 osoby. Pościel jest dodatkowo płatna.
Pod dolną leżanką jest schowek, gdzie można schować bagaż, dzięki czemu nie musimy się martwić, że ktoś go nam ukradnie w nocy.
Ponadto są jeszcze dwie klasy, które występują tylko na niektórych trasach: "sitting" - miejsce siedzące, przedział dostępny w niektórych pociągach kursujących na krótkich dystansach. 2 klasa to "delux" - luksusowe przedziały dla dwóch osób (+ opcjonalnie dziecka), wyposażone w łazienkę i toaletę. W każdym wagonie (w każdej klasie) znajduje się czajnik w którym można przygotować sobie wrzątek. Nie będziemy mieli problemu ze zrobieniem sobie kawy, herbaty, czy zupki. Ponadto do każdego wagonu przypisana jest jedna prowadnica - kobieta odpowiedzialna za sprawdzanie biletów, dbanie o porządek, sprzątanie toalet i ogólną pomoc podróżnym. Prowadnice są dostępne przez 24 h, pracują naprzemiennie.
W większości pociągów znajduje się wagon restauracyjny, jednak ceny jedzenia są wysokie. Lepiej kupować je u babuszek, które praktycznie na każdej stacji będą oferowały świeżo przygotowane, rosyjskie specjały.

Przydatne linki:
Wydział Konsularny Ambasady Rosji w Polsce
Wyszukiwarka połączeń kolejowych
Wyszukiwarka połączeń kolejowych (po angielsku)