Geoblog.pl    bogmar    Podróże    ROSJA 2019    Petersburg

Rosja
Rosja, Petersburg

Lądujemy o 13:55.

Lotnisko Pułkowo 15 km na płd. Sprzed lotniska do miasta - metro Moskovskaya (linia M2) jeździ autobus, kursuje od 6.00 do północy. Przejazd zajmuje 15-20 minut i kosztuje 40 rubli.

Bilet na metro 1 przejazd = 45 RUB (2,90 zl),
1-10 podróży w miesiącu kalendarzowym = 36,00 RUB za podróż.
11-20 podróży w miesiącu kalendarzowym = 35,00 RUB za podróż.
METRO TRAVEL CARD 10 podróży w ciągu 7 dni = 355 RUB + 60 rubli za zwrotną kartę, którą możemy zdać do 24:00 w którejkolwiek kasie metra.
Przejazd marszrutką, autobusem, tramwajem trolejbusem - 40 Rub.
Siedmiodniowy bilet na transport publiczny (wyłączając marszrutki): 680 rubli + 60 rubli za kartę

Kontaktujemy się z naszą gospodynią od której wynajmujemy mieszkanie.
Na naszej rezerwacji w Airbnb adres domu był niedokładny. Brakowało na nim numeru klatki i mieszkania. Nie wiemy czy to pomyłka czy celowe działanie żeby nie kontaktować się osobiście z gospodarzem tylko przez agencję. Nie odpowiedziała nam na to pytanie gdy po nas wyszła w umówione miejsce.

Białe noce to również idealny czas na zwiedzanie zwodzonych mostów Petersburga. Miasto położone jest bowiem na 42 wyspach w delcie rzeki Newy, które łączy ze sobą ponad 300 mostów. Gro z nich to mosty zwodzone. W nocy ich przęsła są podnoszone, aby umożliwić statkom żeglugę. Idealnym miejscem do obserwacji otwierających się mostów zwodzonych jest brzeg rzeki Wielka Newa lub nocny rejs statkiem po Newie. Pierwszy otwiera się Most Pałacowy około godziny 01:25. Po nim podnoszą się przęsła kolejnych mostów. Około godziny 2 w nocy wszystkie mosty zwodzone są już otwarte. Jedyne na co musisz uważać zwiedzając nocą mosty zwodzone Petersburga to to, aby całe widowisko obserwować po właściwej dla siebie stronie miasta. Jeśli znajdziesz się po złej stronie, będziesz zmuszony poczekać do 5 rano, kiedy mosty z powrotem się opuszczą.

Dobre i stosunkowo tanie jedzenie oferuje sieciówka barów Stołowaja Nr 1.
Wszystkie Stołowaja Nr 1 (Столовая No1)" Jadalnie nr 1 "znajdują się w pobliżu stacji metra. Bierzesz tacę i nakładasz.

W centrum Petersburga przy ulicy Newski Prospekt, w pobliżu stacji Moskwa lub Finlandia, na Sadovaya.
Метро «Площадь Воccтания», metro M1(Czerw)/M3 (Ziel) Лиговский пр., 10 (wszystkie czynne 24 часа).
Метро «Пл Восстания», metro M1, Лиговский пр. 10, БУФЕТ
Метро «Пл Восстания», metro M1, Лиговский пр., 43/45 А
Метро «Маяковская», metro M3 (Ziel) ул. Марата, 1
Метро «Достоевская», metro M1, Владимирский пр., 23 А
Метро «Невский проспект», metro M2 (Nieb) Невский пр., 25
Метро «Гостиный двор», metro M3, Невский пр., 54
Метро «Невский проспект», metro M2, наб. кан. Грибоедова, 14
Метро «Адмиралтейская», metro M5 (Fiolet), Невский пр., 5
Метро «Площадь Ленина», metro M1, Финляндский вокзал, 2 этаж (8:00 — 23:00).
Метро «Садовая», metro M2/M4/M5, Московский проспект, дом 2/6
Метро «Гостиный двор», metro M3, Невский проспект, дом 44
Республика Татарстан, г. Казань, Метро «Кремлёвская», ул. Баумана, 50 (8:00-22:00).

Zwiedzanie rozpoczynamy przyjeżdżając metrem na stację Newski Prospekt w samym sercu miasta. Stamtąd idziemy piechotą do najpiękniejszych, najsłynniejszych zabytków w Petersburgu. Po wyjściu z metra od razu widać imponujący budynek Soboru Kazańskiej Ikony Matki Bożej. Odwracając się do niego tyłem, widzimy jeden z piękniejszych budynków - Cerkiew na Krwi.
Została zbudowana przez cara Aleksandra III w miejscu, gdzie w ataku bombowym zginął jego ojciec. Chciał zbudować budynek różniący się od dominującej w mieście architektury barokowej i neoklasycznej. Budynek cerkwi inspirowany jest klasyczną rosyjską architekturą.

Sobór Kazańskiej Ikony M.B. linia M2 (niebieska), stacja Newski Prospekt. Potężna katedra z szeroką kolumnadą, której projekt był ponoć wzorowany na Bazylice św. Piotra w Watykanie (zakaz robienia zdjęć i filmowania w środku obiektu).
Kazańska Ikona Matki Bożej zajmuje szczególne miejsce w religii prawosławnej. Po pożarze w Kazaniu w XVI wieku Matka Boska ukazała się małej dziewczynce i zaprowadziła ją tam, gdzie pod popiołem i gruzami leżała ikona, skąd trafiła do Moskwy, a potem Petersburga. Stamtąd zniknęła bez wieści. Odnalazła się na czarnym rynku. Jej nabywca ofiarował ją Janowi Pawłowi II, który zwrócił ją prawosławnym. Nie jest pewne, czy w soborze znajduje się oryginał, czy kopia Kazańskiej Ikony, jednak obraz jest ważnym symbolem religijnym dla wyznawców prawosławia. Wystarczy przyjrzeć się z jaką czcią podchodzą do niej wierni - poza pięknym wnętrzem, dla tego widoku warto sobór odwiedzić. Wejście do środka jest darmowe.

Zamek Michajłowskiego - (blisko Cerkwi na Krwi) po płd.-wsch. stronie Pola Marsowego, otoczony rzekami Mojką, Fontanką oraz specjalnie wykopanymi kanałami. Jest on jednym z największych pomników architektury Sankt Petersburga. Ta okazała rezydencja w stylu „zamku na wodzie” powstała na życzenie cesarza Pawła I. Bez wątpienia była w tym czasie jedyną taką budowlą w Rosji. Dodatkowo przybrała nazwę zupełnie nie związaną ze swym założycielem czy terytorium, na którym została wzniesiona. Imperator spędził w swej olbrzymiej rezydencji zaledwie 40 dni. Po jego tragicznej i brutalnej śmierci za murami Michajłowskiej twierdzy zrodziło się wiele niezwykłych legend, które nadają jej niezwykłej tajemniczości po dziś dzień śmierci. Zamek Michajłowski wyróżnia się na tle innych pałacowych obiektów tak licznie rozmieszczonych na terenie miasta.
Zamek i jego wnętrza udostępniono do zwiedzania w: poniedziałki, środy, piątki, soboty i niedziele w godzinach od 10:00–18: 00, w czwartki od godziny 13:00 -21:00. We wtorki zamek jest zamknięty dla zwiedzających. Bilet 400 RUB.

Ermitaż to największe muzeum sztuki na świecie i ważne miejsce w historii Petersburga i Rosji. W pałacu jako pierwsza mieszkała caryca Katarzyna II, a zdobycie pałacu przez bolszewików to symbol rewolucji październikowej. Na środku placu stoi kolumna Aleksandrowska wzniesiona po zwycięstwie Rosji nad armią Napoleona - to ogromny kawał granitu, na szczycie którego stoi anioł przygniatający krzyżem węża - symbol zwycięstwa dobra nad złem.

Wschodnia część Wyspy Wasiljewskiej metro M3 to kolejne miejsce, z którego słynie Petersburg. Zabytki, które tam znajdziesz to dwie kolumny rostralne. Nie bez przyczyny są popularne wśród turystów - to idealny punkt, by z daleka podziwiać Twierdzę Pietropawłowską, rzekę Newę, Pałac Zimowy i kopułę soboru św. Izaaka.

Z Wyspy Wasiljewskiej spacerkiem idziemy na ulicą Admiraltiejskaja nabiereżnaja (Адмиралтейская набережная) w stronę Miedzianego Jeźdżca - pomnika Piotra I postawionego na rozkaz Katarzyny II. Ten zabytek Petersburga stoi na tzw. Kamieniu Grzmotu określanym jako największy kamień kiedykolwiek ruszony przez człowieka.
Legenda z kategorii “Petersburg: ciekawostki” głosi, że dopóki Jeździec Miedziany stoi w mieście, żaden wróg go nie zdobędzie. Dlatego podczas II wojny światowej pomnik zabezpieczony był drewnianą konstrukcją i workami z piaskiem. W ten sposób nie ucierpiał podczas bombardowania miasta - a Petersburg nie został zdobyty.

Parafia MB z Lourdes - Kowieński zaułek 7, Msze w j. polskim w niedzielę o 09:00 (Приход Матери Божией Лурдской Римско-Католической церкви в СПб Metro M3 (Zielona) Mayakowskaya 800 m

Parafia św. Katarzyny Aleksandryjskiej Msze w j. polskim (w niedzielę 13:30) (Приход св. Екатерины Александрийской) Metro M2 (Niebieska) Newski Prospekt 68 m