Geoblog.pl    bogmar    Podróże    MALEDIWY + Abu Dhabi 2023    Wylot. Informacje.
2023

Wylot. Informacje.

Polska, Katowice

1,00 dirhama emiracka (AED) = 1,20 zł 1 zł = 0,83 AED
1 AED = 0,272294 USD 1 USD = 3,67 AED

1 rupia malediwska (MVR) = 0,29 PLN 1 $ = 15,45 MVR, 10 MVR = 0,65 $(kurs stały).

Po czterech latach oczekiwań w naszym "archiwum" Malediwy doczekały się realizacji.
Na wiosnę 2022 r Wizz Air zaczął latać z Katowic i Krakowa do Male z przesiadkę w Abu Dhabi. Skoro znieśli certyfikaty i testy na covida to postanowiliśmy lecieć na Malediwy i odpocząć ale intensywnie.

Dworzec kolejowy ma super połączenie autobusowe z lotniskiem w Pyrzowicach. Przez całą dobę jeżdżą autobusy AP co 30 minut. Bilet kosztuje 6,60 zł, ulgowy 3,30 zł. Jedzie się prawie tyle czasu co taksówką.

Cały archipelag Malediwy liczy sobie 1196 wysepek położonych na 26 atolach koralowych ciągnących się przez 820 km z północy na południe i 120 km ze wschodu na zachód. W tym mamy 202 wyspy lokalne, 96 resortowych i aż 894 niezamieszkanych.
W sezonie letnim komary nie występują.
Najmniej pada na Malediwach w okresie od stycznia do kwietnia, co sprawia, że “sezon” na ten piękny archipelag trwa bardzo krótko. Marzec i kwiecień też jeszcze będą ciepłe i w miarę suche, ale od maja zaczyna się okres obfitych opadów.

Malediwy są dość konserwatywnym krajem muzłumańskim, to o ile jedziemy na własną rękę, na wyspę „lokalną”, tzn. nie do resortu, tylko do guest house’u lub pensjonatu, to musimy upewnić się, że na tej wyspie dostępna jest tak zwana „bikini beach”, gdzie kobiety mogą swobodnie pływać w stroju kąpielowym. Inaczej będą musiały wchodzić do wody w ubraniach.
Alkohol jest dla muzułmanów używką zabronioną. Nie można go ani kupić, ani spożywać.

Jeśli chodzi o wyspy lokalne, najlepszym i najtańszym sposobem na dostanie się na nie z lotniska jest wzięcie promu lub autobusu, który jeździ pomiędzy wyspami (od otwarcia mostu Sinamalé Bridge w 2018 roku).
W sklepach o wiele bardziej opłaca się płacić w lokalnej walucie, gdyż przelicznik jest bardzo niekorzystny. Miejscowi wszystko zaokrąglają w górę i tak np. 32 rupie to już 3 USD, a powinno być 2,075 USD.

Modlitwy w meczetach: 05:07, 12:19, 15:43, 18:19, 19:28.

Wszyscy podróżni są zobowiązani do złożenia Deklaracji Podróżnego w ciągu 96 godzin przed czasem lotu, podczas przylotu i wylotu z i na Malediwy

Na pobyt wybraliśmy wyspę Maafushi jako najlepszą bazę wypadową na wycieczki.

Za dwa bilety z Katowic zapłaciliśmy 3867 zł (z bagażem podręcznym).

Do Zjednoczonych Emiratów i na Malediwy wiza nie jest potrzebna. Darmowa wiza na lotnisku (stempel w paszporcie).

Hotele rezerwowaliśmy na Booking.com

Trzeba pamiętać żeby koniecznie zarezerwować wszystkie noclegi na Malediwach, począwszy od pierwszego po przylocie do Male. Rząd w ten sposób chce uniknąć wszelkiego rodzaju „koczowania” podróżnych.

Ważne! należy sprawdzić czy ceny podawane, zawierają podatki, tj.: podatku hotelowego – waha się od 8% do 14% oraz podatku od serwisu – waha się od 5% do nawet 10% (przeważnie jest to 10%).

Ostatnio na Booking.com wszystko było wliczone..
Na Agodzie w podsumowaniu pokazana jest cała kwota z podatkami.
W restauracjach tez należy zapytać czy cena podana to ostateczna, czy nalezy doliczyć podatki.

Nie przyjmują brudnych i zniszczonych oraz starych banknotów sprzed 2008 roku. Jeśli walutę wymienimy na lotnisku, dostaniemy kartkę z potwierdzeniem, którą warto zachować (5% marża). Gdy zostanie nam trochę malediwskich rupii, z tą kartką możemy je wymienić na dolary. Wymiany dokonamy wówczas na 1 piętrze lotniska.
Gniazdka na Malediwach mają wejście brytyjskie.

Przerwa w lotach w Abu Dhabi w jedną i drugą stronę trwa kilkanaście godzin, więc można ją wykorzystać na zwiedzenie miasta.
My postanowiliśmy zwiedzić Emirates Palace, Presidential Palace (Quasar Al. Watan), Wielki Meczet Szejka Zayeda, Wahat Al Karama.

Celem odwiedzenia meczetu należy uprzednio zarejestrować swoją wizytę w meczecie na stronie Online Acces Pass

Jest to darmowe ale konieczne. Jeżeli ktoś tego nie zrobił może to zrobić w meczecie (naszym zdaniem szkoda czasu na załatwianie takich formalności na miejscu). Żeby móc zwiedzać trzeba stosownie się ubrać. Nie ma wypożyczalni abai,
Jeżeli ktoś jest nieprzygotowany to, można kupić odpowiedni strój w sklepiku.
W czasie ramadanu meczet jest zamknięty.

Samolot do Abu Dhabi mamy o 12:45.