Geoblog.pl    bogmar    Podróże    LIBAN i JORDANIA + Ateny antyczne 2023    Transfer z krótkim zwiedzaniem.
2023

Transfer z krótkim zwiedzaniem.

Grecja
Grecja, Atene

Lądujemy o 14:05. Mamy parę godzin na zwiedzanie miasta. Wylot do Bejrutu dopiero o 23:55.

Za dużo nie zwiedzimy, ale poniżej podamy więcej info dla tych, którzy mają więcej czasu.

Metro w Atenach z lotniska 5:30 do 23:30, co 30 min. Bilet 9 €. (40 min, 35 km). Windą 1 pietro wyżej.
Na trasie metro - centrum Aten obowiązuje specjalna taryfa. Bilet normalny kosztuje 9 €, a bilet ulgowy 4,50 €.
Bilety zakupimy w automatach biletowych na stacji metra. Dostępne są również bilet powrotny za 16 €, które możemy wykorzystać do 30 dni. Bilety lotniskowe są ważne po skasowaniu przez 90 min i pozwalają na przesiadki do innych środków transportu miejskiego.

Między lotniskiem a portem w Pireusie kursuje linia autobusowa – X96 lub X93. Autobus jeździ 24/7 i odjeżdża co 15-30 min.
Bilet kosztuje 6 €, a całkowity czas podróży to około 90 min.

Specjalny trzydniowy bilet turystyczny kosztuje 20 € (brak wersji ulgowej) i umożliwia przejazd z i na lotnisko oraz podróżowanie bez ograniczeń pozostałymi liniami komunikacji miejskiej.
Komunikacja miejska w Atenach 90’ – 1,50 €

Dojazd autobusem - Z lotniska do centrum autobus X95 – (1 h. 5,5 € w jedną stronę). Kasa biletowa znajduje się przy przystanku znajdującym się zaraz po wyjściu z terminala (wyjście 4 i 5), po prawej stronie. Autobus dojeżdża na plac Syntagma (18 przystanków) – jest to główny plac Aten, samo centrum. – średnio 3 razy na godzinę 24 h.

Dojazd metrem - Jeśli przyjeżdżamy na krótko i planujemy zobaczyć jedynie najważniejsze atrakcje Aten, to damy radę poruszać się wyłącznie pieszo. Najbardziej okazałe zabytki Aten porozrzucane są na długości około 3,5 km - mniej więcej od wykopalisk (Metro Kerameikos) Kerameikos (z lotniska M3, jedzie 41 min – 18 przystamków) do Stadionu Panateńskiego - położony jest na południowy-wschód od Akropolu, bezpośrednio za Ogrodem Narodowym oraz Świątynią Zeusa Olimpijskiego. Stoi on przy wzgórzu Ardittos, więc trasa do niego prowadzi częściowo pod górę, ale ruszając spod Akropolu dojdziemy na miejsce w trochę ponad 10 min. Jest tu tunel i małe Muzeum Olimpijskie. Bilet - 19,00 € (91,90 zł). Biletu ulgowe dla dzieci, studentów oraz seniorów są o połowę tańsze. Przy dobrze zaplanowanym spacerze w ciągu jednego dnia zobaczymy od zewnątrz wszystko to, co najważniejsze.

Wizyta na terenie rzymskiej Agory jest najbardziej opłacalna przy zakupie karnetu do siedmiu starożytnych zabytków Aten w cenie 30,00 € (140,13 zł). W jego skład wchodzą: Akropol, grecka Agora, rzymska Agora/Forum, biblioteka Hadriana, cmentarz Keramejkos, stanowisko archeologiczne Lykeion oraz świątynie Zeusa Olimpijskiego. Karnet ważny jest przez pięć dni. W tym czasie możemy wejść jeden raz do każdej z atrakcji;

Plac Syntagma - parlament i Grób Nieznanego Żołnierza

Przyjazd z lotniska autobusem X95. Tutaj znajduje się również linia metra, która jedzie nad morze.

Spacerując wąskimi ateńskimi uliczkami warto dotrzeć pod gmach parlamentu. Ogromny budynek parlamentu Aten przytłacza swoją monumentalnością, przed nim znajduje się grób nieznanego żołnierza, przy którym pełniona jest warta honorowa. A o pełnych godzinach następuje jej uroczysta zmiana. To ciekawy „spektakl”, gdyż ubrani w krótkie spódniczki, białe getry i trzewiki z pomponami żołnierze odgrywają swoją rolę.
Zmieniający się żołnierze wykonują ruchy bardziej podobne do tańca niż marszu. Najbardziej uroczysta zmiana warty jest w niedzielę o godzinie 11:00, trwa 10 min i towarzyszy jej orkiestra.

Ogrody Narodowe
Na tyłach parlamentu mamy okazję przespacerować się po ciekawej i darmowej atrakcji Aten, czyli Ogrodach Narodowych.
To prawdziwa zielona oaza w betonowej dżungli. Znajdziemy tutaj nawet mini ZOO. Teren parku jest oblegany przez rodziny z dziećmi i sportowców. Ogrody zajmują powierzchnię 16 ha, a wstęp do nich jest bezpłatny.
W ogrodach możemy zobaczyć również budynek Zappeion, który służy jako centrum konferencyjne, choć z zewnątrz swoim wyglądem nawiązuje do antycznych budynków Aten.

Stadion Panatenajski
W Atenach w 1896 roku na nowo zaczęły się odbywać igrzyska, a miejscem rozgrywek sportowców stał się marmurowy stadion Kallimarmaro (Panathinaiko), czyli Stadion Panatenajski. Co ciekawe obecny stadion ma wciąż ten sam kształt charakterystycznej podkowy, tak jak to było za czasów jego budowy w II w. n.e. Unowocześniona konstrukcja jest w stanie pomieścić aż 100 tys. widzów

Łuk Hadriana.
Tuż obok Olimpiejonu mamy okazję zwiedzić kolejną darmową atrakcje Aten jaką jest Łuk Hadriana. Ta marmurowa dwupiętrowa konstrukcja liczy 18 m wysokości. Łuk został wzniesiony za panowania cesarza Hadrian.
To właśnie za czasów jego rządów Ateny przeżywały prawdziwy rozwój, pojawił się wtedy akwedukt i dokończona została budowa świątyni Zeusa.
Dziś Łuk Hadriana jest jednym z nielicznych starożytnych zabytków Aten, jakie przetrwały do dziś w praktycznie niezmienionej formie, co ciekawe nieoficjalnie dzieli też miasto na starą i nową część. Spod łuku mamy dodatkowo piękną panoramę na skaliste wzgórze Akropolu. To zdecydowanie miejsce warte zobaczeni

AKROPOL
Największą i najsłynniejszą atrakcją Aten jest znane chociażby z podręczników historii wzgórze Akropol. To właśnie tutaj na Akropolu rozpoczęła się wielowiekowa historia Aten. Na szczycie płaskiego, choć wysokiego na 157 m n.p.m. szczytu zbudowano najważniejsze greckie świątynie jak Partenon - 20 €. Za darmo 6, 25 marca,18 maja, 25 paździer. Główne wejście na Akropol jest od ulicy Peripatos, a drugie boczne od strony ulicy Dionysiou Aeropagitou.

Muzeum Akropolu (gr. Μουσείο Ακρόπολης) jest czymś innym niż stanowisko archeologiczne Akropolu. W bliskiej okolicy wzgórza powstał nowoczesny gmach, w którym na trzech kondygnacjach wystawiane są najważniejsze artefakty odnalezione na terenie słynnego wzgórza świątynnego oraz najcenniejsze elementy rzeźbiarskie, które zabrano z Akropolu aby chronić je przed wpływem warunków atmosferycznych. Do największych skarbów placówki należą: oryginalne kariatydy z Erechtejonu, które zastąpiono kopiami, Galeria Partenonu z blisko 50-m fragmentem fryzu dłuta Fidiasza oraz 92 metopy, niezliczone rzeźby oraz dekoracje rzeźbiarskie odnalezione w trakcie badań archeologów

Erechtejon czy Propyleje
Z tego górującego ponad miastem punktu mamy również świetną panoramę na całe Ateny.
Akropol ateński (z greckiego górne miasto) warto zobaczyć przede wszystkim ze względu na antyczne świątynie.
Na wzgórze wchodzimy przez Propyleje, czyli przedsionek. Tutaj niezwykle wysokie i eleganckie kolumny wyrastają ponad naszymi głowami. Tuż przy głównym wejściu mijamy świątynię Ateny Nike, czyli bogini zwycięstwa.

Erechtejon to najświętsze miejsce na całym wzgórzu Akropol.
Ta 4 poziomowa świątynia poświęcona jest Zeusowi, Posejdonowi, Atenie, Hefajstosowi, a nawet królowi Aten Erechteuszowi. W jednym z narożników świątyni możemy zobaczyć portyk oparty na 6 kolumnach w kształcie pięknych dziewcząt, które miały być niewolnicami.

Największym i najbardziej okazałym zabytkiem Akropolu jest Partenon, czyli symbol starożytnych zabytków. Nazwa świątyni Partenos Atena to przydomek Atena Dziewica. Same wymiary świątyni są imponujące, kolumny liczą ponad 10 m wysokości, a budowla osiąga prawie 70 m długości. Tak potężna konstrukcja powstała bez użycia dźwiga, a jedynie dzięki pracy ludzkich rąk.
Żeby spokojnie zobaczyć wszystkie zabytki wzgórza potrzeba przynajmniej 1 h.
Cennik biletów na Akropol jest inny latem i zimą. Od kwietnia do października bilet normalny kosztuje 20 € dzieci i młodzież szkolna oraz studenci z obszaru Unii Europejskiej mogą zwiedzać Akropol za darmo.
W miesiącach zimowych, czyli listopad-marzec bilet normalny kosztuje 10 €. Latem czynny od 8:00 do 19:00.

Teatr Dionizosa, Odeon Heroda Attyka
U podnóża Akropolu mamy okazję zobaczyć dwa niezwykłe zabytki Aten, czyli antyczne teatry. Najstarszym jest Teatr Dionizosa, który powstał w latach 342-326 p.n.e. Jak się okazuje był też pierwszym teatrem zbudowanym na całym świecie. To właśnie na jego wzór w późniejszych latach powstawały inne teatry w Grecji. Wyróżniała go wyjątkowa akustyka, a na widowni mogło zasiąść kilkanaście tysięcy widzów. Na scenie prezentowane były sztuki najsłynniejszych greckich dramatopisarzy, czyli Sofoklesa, Eurypidesa, czy Ajschylosa.

Jednak dziś zdecydowanie dużo większe wrażenie robi ogromny Odeon Heroda Attyka. Co ciekawe jego scena miała aż 3 kondygnacje, a pod zadaszoną widownią w 32 rzędach mogło zasiąść nawet 6 tys. widzów. Swoją nazwę teatr zawdzięcza Herodowi Attyce, który po śmierci swojej ukochanej żony ufundował to antyczne arcydzieło i piękny zabytek Aten. Odeon do dziś jest wykorzystywany chociażby podczas Festiwalu Ateńskiego, kiedy na scenie występują artyści z całego świata.

Wzgórze Areopag, czyli wzgórze Aresa
W sąsiedztwie Akropolu mamy bardzo widokowe skaliste wzgórze Areopag, czyli wzgórze Aresa. To darmowa atrakcja Aten! Z Areopagu możemy zobaczyć śnieżnobiałe budynki stolicy Grecji, które ciągną się od morza aż do odległych gór. Jednak to przede wszystkim najlepszy punkt widokowy na Akropol.
Areopag to również świetne miejsce do oglądania malowniczego zachodu słońca nad Atenami

Agora Rzymska, czyli starożytny rynek i biblioteki Hadriana
Kolejnym ciekawym miejscem antycznych Aten jest Agora Rzymska, czyli starożytny rynek. Na teren placu można było wejść z dwóch stron przez okazałe bramy, które przypominały przód świątyni. Dziś zachowała się częściowo brama Ateny. Ciekawym zabytkiem Agory Rzymskiej jest Wieża Wiatrów, czyli ośmioboczny budynek, w którym jest aż 9 zegarów słonecznych. Bilet wstępu 8 € w sezonie letnim oraz 6 € w sezonie zimowy. Otwarta 8:00-17:00. 100 m dalej możemy zobaczyć ruiny dawnej potężnej biblioteki Hadriana, jaka zajmowała imponującą powierzchnię 1 ha. Z ogromnej czytelni nie pozostało zbyt wiele. Na wielkim placu zbudowano w późniejszych latach 3 kościoły, z których również nie przetrwał żaden. Jednak ich ruiny możemy zobaczyć do dziś.
Bilet wstępu 6 € w sezonie letnim oraz 4 € w sezonie zimowy. Biblioteka Hadriana jest otwarta 8:00-17:00. – 10 €

Plaka - główny deptak
Sercem Aten, które tętni zarówno w dzień, jak i w nocy jest klimatyczna dzielnica Plaka. Wąskie uliczki, które wiją się niczym labirynt, lokalne sklepiki, urocze zaułki i wiele świetnych kawiarenek oraz restauracji tworzą wspólnie jej klimat. Plaka leży praktycznie u podnóża Akropolu, więc jest to pewnego rodzaju deptak Aten. To również miejsce, w którym spotkamy wielu ulicznych artystów, a w miejscowym sklepiku mamy okazję kupić oryginalną pamiątkę z Aten. Zaułek Plaki, czyli Anafiotika to zdecydowanie najładniejsza dzielnica całych Aten.

Świątynia Zeusa Olimpijskiego
Kolejną atrakcją Aten i wielkim zabytkiem jest Olimpiejon, czyli Świątynia Zeusa Olimpijskiego była największa ze świątyń starożytnej Grecji. Jej budowa trwała aż 600 lat. Długa na 107 m i szeroka 41 m zajmowała potężną powierzchnię. Zdobiło ją aż 107 marmurowych kolumn. Niestety swoim splendorem świątynia cieszyła się zaledwie 100 lat od ukończenia budowy. Podczas wojen jej budulec służył w celach obronnych. Do dziś ostało się 15 kolumn, które i tak swoim rozmiarem robią ogromne wrażenie. Jedynie oczami wyobraźni możemy sobie uzmysłowić jak potężna i onieśmielająca mogła być Świątynia Zeusa Olimpijskiego.
Bilet wstępu 8 € w sezonie letnim oraz 6 € w sezonie zimowy. Świątynia Zeusa Olimpijskiego jest otwarta 8:00-17:00.

Grecka Biblioteka, Uniwersytet Ateński, Akademia Ateńska
Przy Placu Panepistimou mamy okazję zobaczyć trzy ważne budynki Aten, które miejscowi nazwali „ateńską triadą”. Choć to atrakcje Aten do których nie możemy wejść, to i tak warto zobaczyć je z zewnątrz. Akademia Ateńska jest najokazalszym zabytkiem, jaki liczy ponad 150 lat. Dodatkowo została uznana za najpiękniejszy neoklasycystyczny budynek w Grecji. Dużo skromniej prezentuje się Uniwersytet Ateński, jaki z zewnątrz ozdabia kolumnowy portyk i ogromne purpurowo złote freski. Grecka Biblioteka jest najmłodsza z wszystkich trzech budynków, a prowadzą do niej kręte marmurowe schody. W zbiorach biblioteki znajdują się niezwykle cenne rękopisy, które liczą ponad 1400 lat.

Likavitos - najlepszy punkt widokowy
Likavitos to szpiczaste kamieniste wzgórze, które wznosi się 277 m n.p.m, a więc jest wyższe od Akropolu o ponad 120 m - jest najlepszym widokowym punktem Aten.
Na szczycie wzgórza znajduje się biały kościółek św. Grzegorza oraz taras widokowych, z którego można zobaczyć chociażby malowniczy zachód słońca na tle morza Egejskiego.
Tuż obok działa restauracja z genialnym widokiem na miasto.
Na wzgórze możemy wejść pieszo od ulicy Ilia Rogkakou. Podczas spaceru towarzyszą nam sosny, agawy, czy kaktusy. Wejście na szczyt jest dość męczące, jednak przy ścieżce jest również wiele ławeczek, na których możemy odpocząć. Można wjechać kolejką Teleferik, która kursuje codziennie od 9:00 do 1:30 w nocy, a odjeżdża co 30 min. Znajduje się przy zbiegu ulic Plutarchou i Aristippou. Koszt kolejki w dwie strony to 7 €.
Zdecydowanie wzgórze Likavitos jest jedną z najciekawszych darmowych atrakcji Aten, jaką warto zobaczyć.

NARODOWE MUZEUM ARCHEOLOGICZNE (gr. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο) (Metro Biktoria) jest największą placówką tego typu w Grecji i naszym zdaniem mogą się z nią równać jedynie muzea w Rzymie. Na wystawie prezentowane są tu najróżniejsze eksponaty ze wszystkich okresów w antycznej historii Grecji - od broni, przez narzędzia i naczynia, aż po wspaniałe rzeźby z brązu i kamienia. Muzeum szczyci się kolekcją około 11000 eksponatów, i zajmuje obszar 8000 m kwadrat.
Bilet - 10 €. Za darmo 6 marca, 18 kwietnia

Plaża
Z centrum nad morze dotrzemy metrem, albo tramwajem nr 4. Dodatkowo wzdłuż całego wybrzeża kursuje tramwaj nr T3.
W sezonie letnim plaże w Atenach są płatne, jedynie z publicznych plaż możemy korzystać za darmo.

Polecane jedzenie w przyzwoitej cenie.
W Atenach niemal na każdym kroku spotkamy budki lub lokale serwujące souvlaki, czyli grecką odmianę popularnego w Polsce kebaba, na którą składają się: mięso, frytki oraz warzywa w chlebie pita.
Cena takiego dania na wynos waha się najczęściej od 2,00 € (9,67 zł) do 4,00 € (19,35 zł).
Przy wyjściu z metra Acropoli, naprzeciw siebie są dwa tanie bary.
Souvlaki-gyros to, wg wielu, najtańszy posiłek w Atenach (otwarte całodobowo). Największy zestaw, z czterema porcjami mięsa suvlaki, frytkami, sałatką, sosem tzatziki i sporą bułką kosztuje 7,70 €.
Naprzeciwko baru jest pizzeria, w której można kupić pizzę w kawałkach na ciepło, jest tania i świeża. Niezależnie od pory dnia zawsze jest tam duży wybór.
Bar Crepa, znajdujący się tuż przy placu Monastiraki. Naleśniki podawane z różnymi słodkimi kremami z serem, różnymi warzywami i ewentualnie z mięsem. Ceny kształtują się od 4 - € do 9 - € to już za super wypasione.
Tawerna Bairaktaris przy placu Monastiraki. Można też kupić naprawdę dobrego gyrosa na wynos. Mięso do wyboru, z pomidorem, cebulką i pysznym sosem tatziki, za 2,50 €.
Street Souvlaki Adres: Kolokotroni 30. Można kupić same szaszłyki, lub wersję na bogato, czyli w picie

Ceny: 1 pita: 2,60 € - 3,00 €, frytki z fetą: 3,50 €

Hipermarket przy stacji Eliniko metra linii 2 (czerwonej) - można też kupić sałatki na wynos, ciepłe posiłki.

Polecane linki:
ATENY transport
Linia autobusowa X95: z lotniska w Atenach do Syntagma
Narodowe muzeum Archeologiczne

Zapraszamy do obejrzenia filmu Ateny antyczne