Geoblog.pl    bogmar    Podróże    LIBAN i JORDANIA + Ateny antyczne 2023    Przylot do stolicy.
2023

Przylot do stolicy.

Liban
Liban, Beyrouth

W Bejrucie lądujemy o 01:50.
Słyszeliśmy w Polsce, że do centrum Bejrutu i dworca Doura z lotniska (7 km na płd) kursują regularne publiczne mini vany. Według naszych wiadomości zdobytych na lotnisku i od gospodarza, u którego mieszkaliśmy nie ma busów. Wszyscy polecają taksówki. Można coś złapać na górze (odloty) tak jak nam się to udało, ale dopiero nad ranem. Do Dora zapłaciliśmy 5 USD. Nie ma kantoru żeby wymienić pieniądze (najlepiej zabrać z Polski trochę drobnych).
Obie waluty są akceptowane.

Szukaliśmy kantoru na Dora i w tym momencie przy jednym z banków zatrzymał się kierowca aby pobrać z bankomatu pieniądze. Spytał się nas dokąd jedziemy, okazało się, że jedzie za Byblos i chętnie nas podwiezie.
Na miejscu próbowaliśmy mu wręczyć pieniądze, lecz kategorycznie odmówił. Zostawił nas w pobliżu naszego hotelu.

W drodze powrotnej na lotnisko minibusy jadą wzdłuż George Haddad, (minibusy wjeżdżają z tunelu). koniecznie zapytaj kierowcę „matar” (lotnisko po arabsku).
Płacisz, gdy wychodzisz. Powiedz kierowcy, dokąd jedziesz przed wejściem.

W Bejrucie są dwa "dworce" autobusowe.
- Dawra Z dużego ronda Dowra (pisanego jako „Dora” na znakach drogowych) większość autobusów odjeżdża do miejsc na północy Libanu, takich jak Byblos, Jounieh, Batroun, Beit Mery, Broummana i Trypolis.
- Cola Station Z tego dużego skrzyżowania na południowy wschód od centrum Bejrutu odjeżdżają autobusy do miejsc na południu Libanu, takich jak Shouf (Dmit, Barouk i Beiteddine), Saida (Sydon) i Tyre (Sour); oraz w dolinie Beqaa (Chtoura, Zahle i Baalbek).

Między Dora i Cola kursują publiczne busiki (nr 6 i 15). Bilet kosztuje 70 000 LBP niezależnie od przejechanej odległości. Płatność po wejściu, zachować bilet, parę razy trafiła się kontrola.
U prywaciarzy kosztuje 50 000 LBP (trzeba tylko pytać czy jadą po tej trasie co my chcemy się dostać).

Transportem zbiorowym można dojechać do: Baalbek, Byblos, Jounieh, Sydon i Tyr.

Z lotniska udajemy się na pierwszy nocleg do Byblos (37 km na północ od Bejrutu). Jest to dobra baza wypadowa na odwiedzenie miejsc na północy Libanu.