Geoblog.pl    bogmar    Podróże    LIBAN i JORDANIA + Ateny antyczne 2023    Bejrut
2023

Bejrut

Liban
Liban, Beyrouth

Nie ma jako takich przystanków autobusowych. Wsiada i wysiada się tam gdzie się chce (oczywiście po danej trasie)

Bejrut wciąż nie może się odbudować po wybuchu w porcie, do którego doszło 4 sierpnia 2020. Według oficjalnych informacji eksplodowała składowana w magazynie portowym saletra amonowa skonfiskowana w 2014 roku z zatrzymanego w porcie statku. W wyniku eksplozji zniszczony został port i wiele budynków w mieście. Zginęły 204 osoby, a ponad 6,5 tys. odniosło obrażenia. Co najmniej 250–300 tys. ludzi w wyniku eksplozji straciło swoje domy.
Polecane miejsca do zwiedzania to:
Muzeum Narodowe, które mieści eksponaty z każdej epoki historycznej tego państwa. 1 bilet = 250 000 LBP (2,5 $). Naszym zdaniem niezbyt duże i ciekawe, nie warte tych pieniędzy.
Spacer promenadą Corniche do nowoczesnej dzielnicy Solidere w centrum.
Ruiny łaźni rzymskiej. są zlokalizowane w samym centrum starego miasta, otoczone budynkami rządowymi.
W samym centrum znajduje się Plac de l’Etoile, wszystkie uliczki centrum rządowego zbiegają się do niego.
W samy środku tego placu stoi wieża zegarowa z wielkim rolexem.
Sabra market – targowisko. 300 m dalej jest polski cmentarz wojenny (na południu -1 km od Cola Station), obok cmentarz muzułmański.
Bejrut Suk to luksusowe centrum handlowe. Jest tu sporo markowych sklepów, gdzie ceny są wysokie. Przed wejściem kolorowy napis Beirut.
Pod jednym z kościołów napotykamy pomnik Jana Pawła II.
Chodzenie po Bejrucie to ciągłe wchodzenie do góry lub schodzenie w dół, za wyjątkiem gdy chodzi się wzdłuż morza. Ulica Hamra - to podobno najbardziej światowa ulica stolicy Libanu.

Powędrujemy trochę do góry w kierunku parlamentu i centrum rządowego. Żołnierz pyta dokąd idziemy i nas przepuścił do dzielnicy rządowej. Jest tu zdecydowanie puściej niż w dolnej części miasta. Starówka rządowa jest odrestaurowana lecz nie wszędzie.
W dużej ilości budynków wciąż widać ślady po wybuchu.
Archikatedra św. Eliasza i św. Grzegorza Oświeciciela (w centrum na placu Debbas). Kościół katolicko- ormiański. Obok jest:St. Louis Cathedral (Katedra św. Ludwika), to łaciński kościół katolicki w centrum Bejrutu, położony na północ od Grand Serail i Rady Odbudowy i Rozwoju. Wybudowany w 1864 roku przez misjonarzy kapucynów, którzy nazwali go na cześć króla Francji Ludwika IX. Kościół wyróżnia się fasadami z piaskowca, drewnianymi oknami w kolorze różowym oraz nową, strzelistą kampanilą (odok Bejrut Souks). Otwarta w niedziele 8:00 – 17:00.
Obok jest:Katedra św. Jerzego (przy Placu de l’Etoile). Główna świątynia metropolii Bejrutu Prawosławnego Patriarchatu Antiocheńskiego. Jest to najstarszy zachowany kościół w mieście; został zbudowany w XII w. w miejscu zniszczonej w 551 r. katedry Anastasi należy do katedry maronitów Archieparchi Bejrutu, wybudowana w roku 1894 r, została bardzo mocno zniszczona w czasie libańskiej wojny domowej, zrabowano z niej sporo dzieł sztuki.
Po wojnie została przywrócona jej dawna świetność, sporo obrazów skradzionych w czasie konfliktu udało się odzyskać. Została ponownie otwarta w 2000 r. Krypty otwarte w 2011 r., Prezentują warstwowe warstwy starszych kościołów.

Obok znajduje się meczet Mohammed Al.-Amin. Jest meczetem sunnickim, został wybudowany w latach 2002 – 2007 z funduszy premiera Libanu
Obok meczetu jest Plac Męczenników, nazwany tak ku pamięci ofiar zabitych podczas panowania Tureckiego.
Zaitunay Bay too obszar mariny, gdzie cumują najdroższe jachty i są drogie restauracje.
Gołębie Skały (Pigeon Rocks) Jeden z najbardziej charakterystycznych punktów Bejrutu. Warto także zejść niżej klifem – po lewej stronie od Pigeon’s Rock znajdują się malutkie schodki i ścieżka prowadząca na klif.