Geoblog.pl    bogmar    Podróże    LIBAN i JORDANIA + Ateny antyczne 2023    Bcharré, Dolina Qadisha.
2023

Bcharré, Dolina Qadisha.

Liban
Liban, Bcharré

Rano jedziemy do Tripoli by stamtąd złapać autobus do Bcharré.

Autobus z Tripoli – 200 000 LBP/os. (2 $) wyjeżdża z zatoczki przy rondzie przed centrum. Miasto znajduje się w północnym Libanie, gdzie żył Khalil Gibran - najsłynniejszy libański poeta i filozof.

U podnóży lasu cedrowego położone jest miasto, którego nazwę można przetłumaczyć jako Dom Bogini Isztar. Historia miasta sięga aż czasów starożytnych, kiedy Baszarri było jeszcze osadą fenicką. W VII w, uciekający przed prześladowaniami religijnymi chrześcijanie maroniccy zdecydowali się osiedlić na jego górzystych terenach, a Święta Dolina (Wadi Kadisza), funkcjonuje do dziś jako duchowe centrum kościoła maronickiego i miejsce, w którym, według Starego Testamentu, znaleźli schronienie pierwsi chrześcijanie.

W centrum przy przystanku autobusowym znajduje się Katedra św. Saby, a po drugiej stronie na wzgórzu jest kościół Matki Bożej Bsharri.
Jest więcej niż jeden przewoźnik (o tym dowiedzieliśmy się później będąc w Bcharre).
Tym co jechaliśmy podał nam taki rozkład. Z Tripoli o 9;00, 13;00, 17;30. Z Bchare o 6:30, 11:00, 15:30.

Autobus jedzie wzdłuż Doliny Qadisha. Jest to jednea z najgłębszych i najpiękniejszych dolin Libanu. Na dnie dzikiego, stromego wąwozu płynie rzeka Qadisha, mająca źródło w grocie Qadisha u podnóża lasu cedrowego. Dolina mieści jedne z najważniejszych na świecie wczesnochrześcijańskich osad. Wykute i ukryte w stromych skałach kaplice, groty i pustelnie często pokryte są XII- i XIII-w.freskami. Zwiedzanie klasztoru Mar Antonios Qozhaya.

U podstawy doliny Kadisza, poniżej wioski Bsharré znajduje się Deir Mar Elisha, jeden z niewielu klasztorów, do których można dojechać samochodem. Pielgrzymi udają się tam, aby zobaczyć ikonę św. Elizeusza z VIII w i lokalny cud, wzór w kształcie różańca na kamiennych ścianach.
W 1998 rDolina Qadisha i Las Bożych Cedrów zostały wpisane na światową listę dziedzictwa UNESCO, jako jedno z najważniejszych miejsc tworzenia się życia monastycznego, którego początki sięgają pierwszych wieków chrześcijaństwa. Jest grota Kadisza.
Na terenie doliny znajdują się jedne z najstarszych chrześcijańskich klasztorów na Bliskim Wschodzie. Obecnie istnieją cztery główne kompleksy klasztorne. - Deir Qannubin. Najstarszy klasztor Matki Bożej z Qannubine był siedzibą patriarchatu maronitów w latach 1440–1823. -- Mar Lishaa. Klasztor św. Elizeusz, po raz pierwszy wymieniany w XIV w., stanowił kolebkę powstałego w 1700 r. zakonu maronitów. W latach 1643 - 1694 został przekazany karmelitom bosym, którzy dzielili klasztorną przestrzeń z rodzącym się zakonem maronitów. -- Deir Mar Antonios Qozhaya. Klasztor św. Antoniego założony zgodnie z tradycją w IV wieku przez św. Hilariona na cześć św. Antoniego Wielkiego. -- Saydet Hawqa. Klasztor Matki Bożej z Hawqa znajduje się na wysokości 1150 m, pomiędzy dwoma klasztorami Qannubine i Qozhaya.

LAS BOŻYCH CEDRÓW znajduje się 7 km za Bcharre. Kiedyś, cedrami pokryte były wszystkie okoliczne wzgórza otaczające świętą dolinę Kadisza, dziś cedr libański można spotkać zaledwie w kilku rezerwatach. Jednym z najsłynniejszych w Libanie jest Las Bożych Cedrów opisany w Starym Testamencie.

Nie dotarliśmy tam z następujących powodów. Po zwiedzeniu miasta do godziny odjazdu autobusu (według podanego nam rozkładu) nie było bardzo dużo czasu a i atrakcja sądząc po zdjęciach, filmach i opisach nie skłaniała do zapłaty taksówkarzom kwoty 10 $ w jedna stronę. Nie było oprócz nas innych turystów ani w autobusie ani w Bcharre.

Czekając na przystanku, że może jakiś taksówkarz się złamie i pojedzie za niższą cenę podjechał inny autobus, który jak się okazało jedzie do Tripol za tą samą cenę (200 000 LBP). Wsiedliśmy więc i pojechaliśmy.