Geoblog.pl    bogmar    Podróże    LIBAN i JORDANIA + Ateny antyczne 2023    Jeita Grotto.
2023

Jeita Grotto.

Liban
Liban, Jeita Grotto

Bejrut --> Jeita Grotto = 22 km - na płn.

Nie ma transportu publicznego. Z Ammanu pojechaliśmy do Nahr El Kalb autobusem jadącym do Jouniech. Jako jedyny jaki widzieliśmy miał w środku przy szybie wywieszkę z ceną – 50 000 LBP .Następnie wzięliśmy taksówkę do Jeita Grotto).
Za 7 km zapłaciliśmy 40 000 LBP (4 $).

Otwarta od wtorku do niedzieli 9:00 – 17:00, zamknięta w poniedziałek. Wstęp 133,200 LBP. Jak na taką atrakcje to bardzo tanio. Chyba dlatego, że jeszcze nie zostało to sprywatyzowane.
Długość 9 km. Jaskinia ma dwa poziomy, które można zwiedzać. Górna grota, do której można dojechać kolejką linową lub kolejką Disneya, zapewnia 750-m pieszą wycieczkę i jest zdecydowanie najciekawszą częścią. W dolnym zbiorniku wodnym o długości 7800 m - źródle Nahr el-Kalb - można przepłynąć łodzią dystans 450 m, jednak wysokie stany wody w okresie zimowym wymagają niekiedy zamknięcia tego odcinka. Zwiedzanie obu poziomów - około 2 h.
Fotografowanie w jaskiniach jest zabronione. (krótka przejażdżka kolejką linową wliczona jest w cenę). Odkryta w 1836 r, zyskały międzynarodową sławę dzięki spektakularnym, czasem nawet złowieszczym tworom stalaktytów, stalagmitów, kamiennych ścian i kolumn.
Poproszono nas o zostawienie kamery, aparatu, telefonu w szafce. Przemyciliśmy jeden telefon i zrobiliśmy krótki film i kilka zdjęć.

Za powrót taksówkarze chcieli 10-15 USD. Postanowiliśmy wyjść poza obiekt i spróbować złapać „stopa”. Po około 20 minutach zatrzymało się małżeństwo (jak się okazało z Jordanii) i za darmo podrzucili nas do Jouniech. Drugą część dnia postanowiliśmy spędzić w Harissa.

W NAHR AL KALB (Dolina Dog River) można zrobić mały spacer po 7-mio km wąskim wąwozie Nahr el-Kalb zaczynającym się w połowie drogi między Bejrutem a Jounieh i wychodzącym z groty Jeita. Z wyjątkiem jednego, wszystkie atrakcje (w sumie 17) znajdują się na południowym brzegu. Od wejścia do kilku z nich można dojść prosto do wąwozu, a do pozostałych trzeba wspiąć się schodami po prawej stronie. Most z trzema łukami, który widać stamtąd, został zbudowany przez paszę z Mount Lebanon w latach 1883-1892.
Są tu tablice pamiątkowe i pomniki poległych żołnierzy.
My jednak pominęliśmy tą atrakcję turystyczną.