Geoblog.pl    bogmar    Podróże    LIBAN i JORDANIA + Ateny antyczne 2023    Przylot do Ammanu.
2023

Przylot do Ammanu.

Jordania
Jordania, Ammān

Po godzinie lotu o 19:00 lądujemy w Ammanie.
Mając Jordan Pass należy udać się do osobnych stanowisk i tam na tej podstawie dostajemy wizę.

Stolica Jordanii, położona na płaskowyżu w północnej części kraju na wysokości około 850 m n.p.m.
Port lotniczy Queen Alia International Airport jest położony w Zizya i oddalony o 30 km na płd. od Ammanu.
Jeśli chodzi o lotnisko w Ammanie to najlepiej wymienić walutę w Arab Bank, dlatego że nie pobiera on prowizji. Są oddziały na przylotach i odlotach. Kantory chyba też nie biorą prowizji. Kurs jest stały.
Trasa Airport Express Bus: 24/h Przystanki: Tabarbour BUS Station (North Bus Station) - Housing Bank Complex - Fourth Circle - Fifth Circle - Sixth Circle - Seventh Circle - QAIA (Queen Alia International Airport - Amman Airport) i z powrotem. Czas podróży z/do lotniska w Ammanie do dworca autobusowego Tabarbour (dworzec północny) w Ammanie - z przystankiem na 7-th Circle - zajmuje około 45-60 min (nie dojeżdża do centrum).
Wcześniej można wysiąść na Fifth ewentualnie Sixth Circle. Trzeba o tym powiadomić wcześniej kierowcę (przystanki te są „na żądanie”) oraz dopilnować, żeby zatrzymał się tam gdzie trzeba.
Autobusy odjeżdżają co 30 min od 6:30 do 18:00 i co 60 min od 18:00 do 00:00.
Koszt podróży w jedną stronę to 3,3 JOD. Bilety są sprzedawane w oficjalnych kioskach na terenie lotniska.
Autobusy narodowego przewoźnika JETT łączą poszczególne atrakcje Jordanii, a przejazdy są komfortowe, szybkie i punktualne. JETT zbierze Was na trasie Amman – Petra – Amman, Amman – Akaba – Amman,

Nie udało się nam zakupić biletów na przejazd z Ammanu do Petry mimo prób z różnymi kartami Visa, Master Cards. Poprosiliśmy właścicielkę hotelu o zakup. Zgodziła się za 5 JOD. Baliśmy się, ze może nie być miejsc gdy dotrzemy sami do Ammanu.
Na stronie JTT Tourist Programs można znaleźć przejazdy skonstruowane w formie 1-dniowych wycieczek.
Ceny przejazdów w obie strony w ciągu jednego dnia są atrakcyjniejsze, niż kupowane oddzielnie, na różne dni. Np. przejazd Amman – Petra – Amman w ciągu jednego dnia kosztuje 24 JOD, ale podróż w jedną stronę 18 JOD.

Amman– jak dojechać i wyjechać z/do innych miast w Jordanii
Jedyne autobusy dalekobieżne, które jeżdżą zgodnie z rozkładem należą do firmy JETT.
Rozkład i ceny można znaleźć na ich stronie : JETT
Autobusy JETT mają własne przystanki/dworce. Dwa z nich są na zwykłych dworcach autobusowych w Ammanie, a dwa są zupełnie odrębne.

Abdali JETT Bus Station, kiedyś był ulokowany w innym miejscu.
Reszta autobusów nie ma rozkładów i trzeba pojechać na dworzec i czekać aż autobus się zapełni.
W Ammanie są 3 główne dworce:
- Al Mahatta / Mahatta (po arabsku dworzec, tak się nazywa)
- North Bus Station (Tabarbour), kierunek Irbid
- South Bus Station (Wahdat ), kierunek Wadi Musa
i mały dworzec: - Muhajireen Bus Station.

Do Madaby autobusy jeżdżą ze wszystkich czterech dworców.

Jako, że nasz hotel był na starówce poprosiliśmy kierowcę aby nas wysadził na przystanku Housing Bank Complex. Stąd do hotelu mięliśmy trochę ponad 3 km. Za taksówkę powinno się zapłacić 1 JOD ale było późno i po krótkich negocjacjach zapłaciliśmy 2 JOD.

Amman – jak poruszać się po mieście?
System transportu w Ammanie to taki galimatias, że nawet miejscowi słabo go ogarniają.
Jeśli zamieszkacie w downtown (gdzie mieści się i tak większość hoteli), to do większości atrakcji możecie spokojnie dojść na piechotę (choć trzeba będzie sporo połazić po schodach).

- Duże autobusy o numerach trzycyfrowych. I tylko one mają numery. Ponoć nie ma biletów papierowych tylko trzeba kupić kartę. Nie korzystaliśmy z nich,
- Servis/servis taxi – to samochody osobowe pomalowane na biało jeżdżące po z góry określonej trasie, jak autobusy. Z naszego doświadczenia wynikło, ze cena przejazdu żółtą taksówką była niższa i jeździliśmy tylko żółtymi.
Przejazd ze starego miasta (gdzie mieszkaliśmy do Dworca Północnego/ Tabarbour – 2 JOD (tak wyszło gdy włączył taksometr)